Vraag

Switchen tussen 2.4 en 5 GHz

  • 29 May 2018
  • 17 reacties
  • 44157 keer bekeken

Reputatie 4
Goedemiddag!

Ik ben in het bezit van een experiabox v10 en de bekende WiFi versterker van KPN.
Nu zit ik te twijfelen of ik twee verschillende ssid’s moet maken; één voor de 2.4 GHz en één voor de 5 GHz. Maar..kiest de experiabox niet zelf de juiste variant door te kijken of het apparaat geschikt is voor 5 GHz?

Wellicht dat @RobinFlikkema of @wjb me dit kunnen vertellen? Zij weten zo ongeveer alles, complimenten daarvoor trouwens!:-)

Groet,
Michael

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik zag een mention maar kon me dit topic niet herinneren, blijkt dat het een nieuwe is.

Tja, dat zijn allemaal keuzen met voor en nadelen. Zelf heb ik alle Accesspoints dezelfde naam gegeven en ook de naam voor 2.4 en 5 hetzelfde. Maar dat is voornamelijk zo ingesteld omdat mijn accesspoints bandsteering doen. Dat helpt bij het omschakelen tussen frequenties..

De V10 doet geen bandsteering. De WiFi "Versterker" wel.
Je kan daarnaast op sommige apparaten voorkeuren instellen of apps gebruiken die "sneller" voor je wisselen maar dat laatste kost ook (een beetje) extra batterij.

Robin
Reputatie 7
Ook ik heb de SSID van de 2.4 en 5GHz gelijk aan elkaar.
De V10 ondersteunt inderdaad (nog) geen bandsteering. Lang, heel lang geleden is beloofd dat dat wel gaat komen maar ja ... wanneer dan.
De KPN WiFi "versterker" ondersteunt wel bandsteering echter ook daar is een voor mij onbegrijpelijke beperking in opgenomen dat apparaten maximaal 5 keer per uur mogen switchen.


Zelf heb ik op mijn tablet de app SmartWiFiSelector staan die de tablet ook naar de 5GHz band stuurt.

Reputatie 4
Dank voor jullie reacties.
Wel vreemd dat de Experiabox zowel 2.4 GHz als 5 GHz uitzendt maar dat de apparaten vervolgens niet de juiste variant kiezen. Hoe gaat dit met Apple apparatuur, zijn jullie hiermee bekend?

Ik denk dat ik het dan maar bij de simpele oplossing hou; 1 SSID voor zowel 2.4 als 5 GHz. Haal ik alleen niet alles eruit wat erin zit maar dat is dan maar zo.
Komt KPN uberhaupt nog met bandsteering zodat dit 'probleem' getackeld is?
Reputatie 7
Badge +21
Apple apparatuur kiest het ook niet automatisch
Ik heb de SSID naam en het wachtwoord van de 5 Ghz veranderd, zodat ik zelf kan kiezen wie met welke snelheid verbinding maakt.
Overigens kunnen al mijn apparaten de 5 Ghz aan, maar ik krijg ook wel eens bezoek die wat meeneemt en die kunnen niet altijd de 5 Ghz aan, zodoende.
Reputatie 7
Badge +30
Niet openbaar hoe Apple t precies doet maar volgensmij kiest ie "de sterkste" wat bij gelijk vermogen altijd 2.4Ghz zodra er ook maar een klein obstakel tussen staat.

Op mijn eigen accesspoints heb ik de signaalsterkte van 2.4Ghz omlaaggezet om interferentie te voorkomen, maar ook om het verbinden met 5Ghz te bevorderen.
Reputatie 7
Badge +21
Mijn iPad Pro Robin, koos steevast de 2,4 Ghz terwijl die makkelijk de 5 aankan
Soms ging het ook wel eens goed, dus klopt die redenering van jou wel.
Nu ik hem geforceerd op de 5Ghz gezet heb gaat het altijd goed.
Da's mijn ervaring, maar ja wie ben ik?
Slechts een arme huistijger 🐈
Reputatie 7
En dat is waarom bandsteering zo ontzettend belangrijk is.
Ik hoop dat er iemand van KPN Webcare meeleest en bij het modem developmentteam nog eens wil navragen wanneer we nu eindelijk eens bandsteering op de V10 kunnen verwachten.

Om deze reden heb ik de 2.4GHz wifi van de Experia Box op "verborgen" staan.

Zo voorkom ik dat apparaten met de 2.4GHz van de Experia Box verbinden en al mijn andere accesspoints hebben bandsteering.
Ik laat de 2.4GHz van de V10 wel aan staan anders kunnen mijn kinderen geen gebruik van KPN Fon meer maken als ze ergens onderweg zijn.
Reputatie 7
Badge +30
@huistijger, correct want vermoedelijk is het signaal van 2.4Ghz (in dBm) sterker dan die van 5Ghz waardoor die gekozen wordt.

Robin
Reputatie 4
@wjb begrijp ik goed dat je 1 ssid hebt en doordat je 2.4 GHz onzichtbaar maakt je apparaten automatisch met het 5 GHz netwerk verbinden?
Dan zijn we weer wat verder:-)
Reputatie 7
@wjb begrijp ik goed dat je 1 ssid hebt en doordat je 2.4 GHz onzichtbaar maakt je apparaten automatisch met het 5 GHz netwerk verbinden?
Dan zijn we weer wat verder:-)
Dat klopt inderdaad, ik heb nooit apparaten die op basis van 2.4GHz met de Experia Box verbonden zijn. Wel kunnen apparaten die geen 5GHz ondersteunen handmatig met de 2.4GHz van de Experia Box verbonden worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bewakingscamera's.
Reputatie 4
Duidelijk verhaal. Heb nu alles aangesloten met 1 ssid, zal eens gaan spelen met 2.4 en 5 GHz uitzetten / verbergen.

Trouwens apart dat mijn WiFi snelheid via de Experiabox op 95/100 zit en via de nieuwe WiFi versterker (bedraad aangesloten) ca. 50/100.
Wellicht wat andere kanalen proberen. WiFi versterker moet toch dezelfde snelheid kunnen leveren?
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen aan wat al gezegd is 🙂 Maar ik zal nog eens navragen hoe het staat met bandsteering en de V10.
Reputatie 7
Badge +9
Trouwens apart dat mijn WiFi snelheid via de Experiabox op 95/100 zit en via de nieuwe WiFi versterker (bedraad aangesloten) ca. 50/100.
Wellicht wat andere kanalen proberen. WiFi versterker moet toch dezelfde snelheid kunnen leveren?


Welke WiFi versterker heb je? Die van KPN? Hoe heb je hem ingesteld?
Reputatie 7
Badge +30
...ik zal nog eens navragen hoe het staat met bandsteering en de V10.

Het is zeker nog de bedoeling om bandsteering toe te voegen aan de V10. Maar wanneer dit dan zal zijn is helaas op dit moment nog niet bekend. Als we daar meer over horen laten we het weten.

En dat is waarom bandsteering zo ontzettend belangrijk is.
Ik hoop dat er iemand van KPN Webcare meeleest en bij het modem developmentteam nog eens wil navragen wanneer we nu eindelijk eens bandsteering op de V10 kunnen verwachten.

Om deze reden heb ik de 2.4GHz wifi van de Experia Box op "verborgen" staan.

fd2f4476-59c9-4f2f-836a-ec6742699180.png

Zo voorkom ik dat apparaten met de 2.4GHz van de Experia Box verbinden en al mijn andere accesspoints hebben bandsteering.
Ik laat de 2.4GHz van de V10 wel aan staan anders kunnen mijn kinderen geen gebruik van KPN Fon meer maken als ze ergens onderweg zijn.

Hoe kom ik op deze pagina eigenlijk :D

En dat is waarom bandsteering zo ontzettend belangrijk is.
Ik hoop dat er iemand van KPN Webcare meeleest en bij het modem developmentteam nog eens wil navragen wanneer we nu eindelijk eens bandsteering op de V10 kunnen verwachten.

Om deze reden heb ik de 2.4GHz wifi van de Experia Box op "verborgen" staan.

fd2f4476-59c9-4f2f-836a-ec6742699180.png

Zo voorkom ik dat apparaten met de 2.4GHz van de Experia Box verbinden en al mijn andere accesspoints hebben bandsteering.
Ik laat de 2.4GHz van de V10 wel aan staan anders kunnen mijn kinderen geen gebruik van KPN Fon meer maken als ze ergens onderweg zijn.

Hoe kom ik op deze pagina eigenlijk :D

 

Ditzelfde vraag ik mij ook af.. hoe kom ik hier?

Reputatie 7

Hoe kom ik op deze pagina eigenlijk :D

Ditzelfde vraag ik mij ook af.. hoe kom ik hier?

Login op de V10 (zonder a), klik op de tab WiFi en vervolgens op "Geavanceerd".

Voorbeeld: