Beantwoord

Synology 920+ PLEX. Hoe moet ik deze NAS instellen?

  • 12 March 2022
  • 42 reacties
  • 575 keer bekeken

Hallo ik ben nieuw in de NAS dus ik weet niet hoe ik het moet instellen.

Ik heb de NAS aangesloten met een LAN kabel en de andere LAN kabel gaat van mijn NAS naar de Experia box van KPN en de Experia box gaat met een andere LAN kabel naar de KPN Arris vip5202.

Ik heb nu geen TV en krijg mijn PLEX ook niet te werken.

Ik hoop dat ik een goede aankoop heb gemaakt want ik kan nu niks kijken.

Graag Hulp hierbij hoe ik dit moet instellen ?

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 12 March 2022, 21:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de NAS aangesloten met een LAN kabel en de andere LAN kabel gaat van mijn NAS naar de Experia box van KPN en de Experia box gaat met een andere LAN kabel naar de KPN Arris vip5202.

Het lijkt erop dat je twee kabels van de NAS op een bepaalde wijze hebt aangesloten??
Hoe is me uit je beschrijving niet duidelijk.
Gewoon slechts één kabel / LAN-poort (poort 1) van de NAS verbinden met de Experia Box.

De KPN TV-ontvanger op een van de andere poorten van de Experia Box.

Je NAS heeft dan wel twee ethernetpoorten, maar die worden alleen gebruikt bij erg druk intern verkeer (bijv. in een bedrijfssituatie), waarbij je met een bepaalde set-up ("Link Aggregation”), de totale bandbreedte van de NAS kunt verhogen.  Daarbij heb je wel een managed switch nodig die dat ondersteunt.

Voor meer info m.b.t je NAS kun je naar ik denk beter de speciale Synology forums benaderen.
https://www.synology-forum.nl

M.b.t. Plex (wat overigens niet mijn keus zou zijn om in te zetten):
https://www.synology-forum.nl/plex-media-server/?

https://community.synology.com/enu/forum/1

Andere handige bronnen:
https://kb.synology.com/nl-nl/search

Handleiding op basis van DSM 6.2 (PDF)
Handleiding op basis van DSM 7    (PDF)

YouTube

Reputatie 5
Badge +6

Dit zou jouw aansluitschema moeten zijn:

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Alleen niet compleet als hij daarbij op TV video content van zijn NAS zou willen afspelen.
(De vraag gaat aanvullend ook over het gebruik van Plex).
 

 


In de plaats van een extra LAN kabel naar TV, heeft de TV mogelijk ook een WiFi verbinding??
Dat zou je dan ook kunnen inzetten.

Ooh sorry voor de onduidelijkheid en heel erg bedankt voor de snelle reactie !

 

Ik heb de Internet LAN kabel vanuit de muur in de NAS Synology 920+.

Dan heb ik een Tweede Lan kabel in de NAS gezet die naar de Router Experia box van KPN gaat.

En dan nog een LAN kabel die van de Experia Box naar de TV Ontvanger van KPN Arris vip5202.

En de KPN Arris vip5202 gaat met een HDMI Kabel naar de tv.

Klopt dit want ik heb nu geen tv en plex ?

Ik weet ook niet hoe ik de instellingen moet zetten op mijn modem met Port Mapping en Port Forwarding.

En ik wilde Plex gebruiken maar de kreeg ik ook niet te werken.

Maar ik lees nu dat Plex geen goede keus waarom en wat zou dan een goede keus zijn ?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de Internet LAN kabel vanuit de muur in de NAS Synology 920+.

Dan heb ik een Tweede Lan kabel in de NAS gezet die naar de Router Experia box van KPN gaat.

Het is nog steeds zeer onduidelijk.

Waarom twee LAN kabels in de NAS?
En die ene, die uit de muur komt, waar gaat de andere kant van die muurkabel dan naar toe??

Met de eerdere beschrijving en aanvullend nog met plaatjes, lijken me toch duidelijke aanwijzingen hoe een en ander aan te sluiten. Verder ook de bronnen waar je voor informatie terecht kunt.

Port Mapping / Port Forwarding heb je alleen nodig als je de NAS van buiten af wilt benaderen.
(En zelfs dat nog niet eens als je gebruik maakt van QuickConnect). Maar zou eerst eens bij de basis beginnen. Als dat al niet werkt, hoef je aan de rest ook nog niet te beginnen.

 

Maar ik lees nu dat Plex geen goede keus waarom en wat zou dan een goede keus zijn ?

Ga daarvoor eens kijken bij onderwerpen op het NL Synology forum. Daar zijn genoeg onderwerpen en antwoorden te vinden wat de manco's ervan zijn en wat je mogelijk beter kunt inzetten.

Ja sorry ik ben een noob hierin nog erg nieuw.

Zoals ik lees heb ik het dan verkeerd aangesloten met teveel kabels 

Waar moet de Ethernet kabel dan in vanuit de muur in de NAS of de Experia box ?

Reputatie 7
Badge +10

Het is geen chatdienst hier.

Zou eerst eens wat achterliggende informatie doornemen, bij jezelf de thuis netwerk situatie bekijken wat en waar bekabeling uitkomt, om het een en ander verder erop aan te sluiten.

Eerst zelf proberen alles te doorgronden alvorens verder met vragen te komen.

Excuus

Reputatie 7
Badge +11

Waar moet de Ethernet kabel dan in vanuit de muur in de NAS of de Experia box ?

Waar komt die kabel uit aan de andere kant? Zonder te weten hoe alles is aangelegd in huis kunnen we niet zo veel. Het concept is hierboven al goed uitgelegd en die moet aangehouden worden:

  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar Synology
  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar Arris 5202
  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar smart-tv (of een verbinding via wifi)

Ik had met mijn Synology best wat moeite om Plex op te zetten in het begin, vooral om het ook via bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon te gebruiken. Dan is Video Station gemakkelijker en zit al in de Synology ingebouwd. Hiervoor zijn er echter geen apps beschikbaar op smart-tv's en zou er met de app DS Video op een smartphone gewerkt moeten worden icm bijvoorbeeld een Chromecast. Video Station vond ik echter niet de meest stabiele omgeving en vandaar ben ik ook over gegaan op Plex welke na wat gehannes voor mij een stuk beter werkt.

Reputatie 7
Badge +10

Dan is Video Station gemakkelijker en zit al in de Synology ingebouwd. Hiervoor zijn er echter geen apps beschikbaar op smart-tv's

Het hangt helemaal af van het het merk TV wat je gebruikt, en daarmee gerelateerd het gebruikte Smart OS welke apps en mogelijkheden je ter beschikking staan, om content af te spelen.

Bijv. Sony en Philips gebruiken Android TV.
Daarvoor zijn de meest uiteenlopende apps ter beschikking die uitstekend voldoen.
Ook "niet” Synology apps.  En via sideload apps voor het "normale" Android OS.

(Samsung gebruikt "Tizen" en LG en Panasonic hebben ook weer hun eigen OS).

Zolang we niet weten wat voor TV de topic starter heeft kan daarover geen advies worden gegeven.

Hey bedankt voor de reacties ik ben er nu mee bezig .

  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar Synology
        Dit heb ik gedaan. de Experia WiFi box wordt hiermee bedoeld neem ik aan.
     
  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar Arris 5202   
    Dit heb ik gedaan.
     
  • 1x ethernetkabel van Experiabox naar smart-tv (of een verbinding via wifi)
    Dit is via WiFI.

Wat doe ik dan met de kabel die is getrokken van de Experia Box v10A dit was de kabel uit de muur die ik ook in de NAS had gezet.

 

Mijn Experia WiFi box geeft alleen een lampje branden dat hij aanstaat.
Het blauwe lampje van de WiFi brandt niet en op de TV krijg ik te zien FOUT:562.

Ik heb een LG OLED G1 Model.

Reputatie 4
Badge +1

Maak eens foto”s kan er ook niet veel van maken.

Hier ook een Synology aan de Experiabox hangen werkt gewoon.

Ik werk dan niet met Plex maar met Infuse (dat is voor Apple)

Kabel uit de muur moet in de Experiabox lijkt mij.

Hallo de noob is er weer met zijn vragen want ik ben er nog steeds niet uit.

 

Ik heb 3 foto’s toegevoegd van de NAS, Experia & Arris 5202.

Hoe moet ik de kabels aansluiten zodat mijn TV werkt zodat ik 90 Days kan kijken en mijn NAS zodat ik de nieuwe Spider-Man nog een keer kan kijken.

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en de supersnelle reacties !

Reputatie 4
Badge +1

Zorg nu eerst eens dat tv en internet werken,dan sluit je de Nas aan op de vrije ethernet poort van de Experiabox,verder niets instellen.

Niet alle tv hebben een mediaplayer ingebouwd.

Dus zal je misschien een mediaplayer los moeten aanschaffen.

En alles moet op het zelfde netwerk zitten.

En al hier al eerder gevraagd wat voor TV, ik heb hier een Phillips en kan hier mee films op de Nas afspelen.

Apple TV ook geen probleem.

Reputatie 4
Badge +1

Zie trouwens dat je 1 ethernetport op de Experiabox te weinig heb.

Je zal dus nog een switch moeten aanschaffen.

Of een andere box aanvragen.

Reputatie 4
Badge +1

Welke box is dit trouwens?

Ik heb een LG OLED G1 Model.

Vandaar dat ik Plex gebruik omdat ik de app op de tv kan downloaden met Infuse kan ik dat niet.

Ik mis dus een extra etherport vandaar dat ik de NAS en de KPN Box niet beide tegelijk kan laten werken ?

Ik heb nog een extra Experia box weet niet of dat help ?

Hallo de noob is er weer met zijn vragen want ik ben er nog steeds niet uit.

 

Je kunt beter even een kennis of iemand vragen die wat kennis heeft van netwerk aanleggen 

Op de foto is geen experiabox of box12 te zien 

Wel een experia wifi 

De experia wifi zorgt voor de wifi en kan tussen de vip5202 (tv ontvanger) geplaatst worden als je op die plek ook slechte wifi hebt 

Je moet de synology direct op de experiabox of box12 aan sluiten 

Dat is hier al aangegeven in het schema van 

@Babylonia 

 

Ik heb twee Experia WiFi Boxen een Arris VIP5202 & Experia Box v10A.

En ik heb ook nog 2 van de nieuwe WiFi Versterkers Boxen.

 

Als ik de getrokken kabel van de muur in de Experia box zet dan werkt mijn tv natuurlijk wel maar dan is mijn NAS niet aangesloten op het netwerk dus deze werkt dan niet.

Als ik de getrokken kabel van de muur in de NAS zet dan werkt mijn NAS natuurlijk wel maar mijn KPN box niet ?

Ik heb twee Experia WiFi Boxen een Arris VIP5202 & Experia Box v10A.

En ik heb ook nog 2 van de nieuwe WiFi Versterkers Boxen.

 

Als ik de getrokken kabel van de muur in de Experia box zet dan werkt mijn tv natuurlijk wel maar dan is mijn NAS niet aangesloten op het netwerk dus deze werkt dan niet.

Als ik de getrokken kabel van de muur in de NAS zet dan werkt mijn NAS natuurlijk wel maar mijn KPN box niet ?

Daar kun je een switch plaatsen 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=0

 

Reputatie 4
Badge +1

Kabel van de muur naar Experiabox 10.

TV en internet werken,alles laten zitten en nu alleen de Nas aansluiten op een ethernet port achterop de Experiabox.

 

Ok ik begrijp hem nu helemaal .

Ik nam de Experia v10A box aan voor de Experia WiFi box.

Dus een  Ethernet kabel in de NAS en een Ethernet kabel in de Arris 5202.

Sinds ik maar 1 getrokken Ethernet kabel heb moet ik een switch kopen dan sluit ik de Ethernet kabel in de switch en van de Switch een kabel naar de NAS en een naar de Arris 5202.

 

Volgensmij begrijp ik hem nu ??