Vraag

Synology NAS server op V12 Experia Box aansluiten gaat niet goed

  • 1 June 2023
  • 17 reacties
  • 232 keer bekeken

Beste lezers,

 

Ik heb een Synology NAS Server, i.c.m. de V12 Experiabox.

Voor mijn radiostation www.vathorstradio.nl wil ik graag mijn opgenomen uitzendingen laten  terugluisteren aan mijn luisteraars via FTP 

Wat heb ik al gedaan:

FTP server staat goed ingesteld in de configuratie van de NAS

Ik krijg verbinding, maar krijg een melding waar ik niets van snap:
Status:    Server stuurde een passief antwoord met een onbestelbaar adres. Gebruikt het serveradres in de plaats daarvan. (zie foto

Als ik de verbinding instel op ‘Gebruik platte FTP (onveilig) kom ik wel in de NAS
De deur staat dus open, alleen niet beveiligd.

Hoe kan ik Filezilla (Of de V12) instellen zoadat ik wel veilig naar binnen kan?

Kan er iemand met mij meekijken of helpen via Anydesk, of Teamviewer?

Alvast bedankt!

 

Pascha


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Opnames worden in feite niet opgenomen. Je kan via Opnames vastleggen, dat voor jou de begintijd en eindtijd (in feite de tijd uit de programmagids) wordt vastgelegd zodat je het een jaar later nog een keer kan afspelen. Tegenwoordig is Buma nogal happig op providers die muziek voor kostenloze verspreiding beschikbaar stellen. 

Hoi @dommeke ,

Ik betaal netjes aan de Buma, zie mijn website. Mijn vraag gaat hier niet over, maar of iemand mij kan helpen met de juiste instellingen.

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Pascha1969 

 

Je kan proberen of het instellen in FileZilla van actieve mode het probleem verhelpt:

 

Helaas! 
Nog meer opties? :-)

 

Hoi @dommeke ,

Ik betaal netjes aan de Buma, zie mijn website. Mijn vraag gaat hier niet over, maar of iemand mij kan helpen met de juiste instellingen.

 

Ik denk dat je mijn antwoord niet begeep, sorry voor de onduidelijkheid. KPN slaat alle uitzendingen als een entiteit op een server. Ze nemen niet voor jou apart op. Mijn opmerking over Buma was eigenlijk overbodig, maar meer een toevoeging dat ze het zonder dat ze weten of iemand betaald, dit zeker niet kunnen doen. 

Jij voert dus door Opname te selecteren uitsluitend bij jou gegevens een begin en eindtijd in van een bepaalde opname, en als je het wilt afspelen, wordt er uit dat grote server bestand een deel geplukt dat jij wilt beluisteren. 

Het staat dus niet ergens opgeslagen als aparte opname op een server die jij kan benaderen via FTP. 

Reputatie 7
Badge +24

@Pascha1969 heeft het over "een opname". Daarmee word waarschijnlijk bedoelt: een opname van zijn eigen radio uitzending. Niet een opnamen van tv van KPN. Klopt dat Pascha?

Reputatie 7
Badge +24

Welke poorten heeft u open staan?

Klopt @Nick83 mijn eigen opgenomen radioprogramma's.

Welke poorten staan open, goede vraag. Ik ga straks kijken als ik thuis ben

@Nick83 poort 21

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 poort 21

Dat is natuurlijk niet voldoende. Er moeten ook nog data poorten open gezet worden. Die heeft u niet open?

U schreef dat "platte" FTP wel werkte? Verbinding maken ok... maar heeft u ook geprobeerd om daadwerkelijk bestanden te downloaden en te uploaden? Zonder data range zou dat niet moeten kunnen...

Reputatie 7
Badge +8

@Nick83 poort 21

Poort 21 is de basis ftp poort waarover de ftp commando,s verstuurd worden van client naar server. Zoals al eerder is opgemerkt is voor de data transfer ook een poort nodig of een range van poorten. Als FTP als filesharing service op een NAS wordt aangezet zal daar ook een instelbare poort range bij staan die de NAS gebruikt. Deze moet ook in de port forwarding in het modem naar de NAS worden opgenomen. De range van poorten om in te stellen hangt af van de hoeveelheid sessies die tegelijkertijd mogelijk moeten zijn

Dank voor het meedenken @Nick83 !

Ik ga, wederom, straks weer thuis kijken wat ik kan veranderen.

Reputatie 5
Badge +5

ftp is voor firewalls een vervelend protocol. Er is een controlekanaal op poort 21, tot zover niets aan de hand, maar er is ook een datakanaal. Oorspronkelijk werkte dat in een modus die nu “actief” heet: de server opent de dataverbinding naar een poort op de client, en de client heeft maar te zorgen dat dat lukt.

Sinds jaar en dag zit daarom een “helper” in firewalls, die meekijkt met FTP verbindingen en  tijdelijk een extra poort open zet,

Nu is er ook de passieve modus, de server deelt de client mee op welke poort hij luistert en de client opent de dataverbinding. Het firewall probleem ligt nu bij de server. De server moet dus poort 21 plus een op de server te definiëren blok poorten openzetten.

De client met Experiabox  kan met die “helper” beide types aan, tot het moment dat de verbinding versleuteld wordt, dan kan die “helper” niet meer meekijken.

Dus: blijft over de passieve modus,  aan de server kant moet poort 21 open staan, de server geconfigureerd worden om bijv. poort 30000 tot 30020 te gebruiken, en dat blok moet dan ook op de server Experia box open staan. De client in passieve modus initieert zowel controle als dataverbinding.

 

Om het nog veiliger te maken is er ook nog “implicit” ftps, de server luistert alleen nog maar naar TLS verbindingen.  Standaard wordt dan poort 990 gebruikt i.p.v. 21.  Als de Synology dat ondersteunt en de gebruikers allemaal filezilla gebruiken is dat de veiligste setup. Ik heb getest met de vsftpd server, ik weet niet welke Synlogy gebruikt  en welke configuratie opties beschikbaar zijn.

 

 

 

 

Sorry voor de late reactie, druk geweest en op vakantie geweest.

 

Ik loop nu vast. Er moeten dus meer poorten open gezet worden dan alleen 21.

 

Mijn kennis houdt hier op...is er iemand die met mij mee kan kijken via Teamviewer? Of gezellig langs kan komen in Amersfoort, in mijn kleine radiostudio :-)

Reputatie 7
Badge +24

Even een zijsprongetje maken: moet het echt via ftp? Waarom niet gewoon via http? Gewoon een webserver waarbij je directory listing aanzet voor de map waarin u de opnames plaatst. Kunnen de luisteraars er gewoon met hun browser bij. U zet poort 80 open en het is klaar. Of eventueel 443 voor https. Kan ook nog.

@Nick83 83 dat is een beter idee. Het is inderdaad de bedoeling dat de luisteraars de uitzending kunnen terugluisteren. 
Ik dacht zelf dat als de FTP zou werken, je er eenvoudig een http link van kon maken. Dat doe ik nu met Strato, daar staan de uitzendingen nu. Ik kopieer de link en zet er http voor ipv ftp.

 

Anyway, ik ga kijken of ik een Webserver in mijn NAS in kan stellen.

Ooit gaat t lukken :-), THANKS!

@Nick83 ik heb je een PB gestuurd...