Beantwoord

Telfort naar KPN - eigen router - VLAN/DHCP/PPPoE

  • 30 May 2021
  • 3 reacties
  • 853 keer bekeken

Beste KPN,

 

Op dit forum vind ik meerdere posts over dit onderwerp, maar hierbij twee vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.


Eerst: ik ben een 'oud glasvezel Telfortklant', gebruik alleen internet, en heb een eigen router aangesloten op de FTU/NTU. De configuratie in mijn router op dit moment is: WAN NIC: VLAN 34 (Telfort VLAN) / DHCP. Dat werkt prima.


De vragen die ik heb:


1) Blijft deze configuratie werkend, of gaat KPN dit op termijn aanpassen voor alle klanten naar de 'KPN PPPoE VLAN6 standaard'? Als dat het geval is, ontvang(en) ik/(wij) dan v.t.v. een bericht over wanneer de omzetting plaatsvindt?


2) (vooruitlopend op vraag 1) Indien wordt overgestapt naar de 'KPN standaard', welke username/pwd moet ik gebruiken voor PPPoE? xx:xx:xx:xx:xx:xx@internet/kpn, iets willekeurigs, of niets invullen?


De reden van het stellen van deze vraag is overigens omdat dat ik afgelopen ochtend geen internet had. Dat gebeurt zelden. Na het releasen van de WAN DHCP werkte mijn internetverbinding weer. In de logfile van mijn router zag ik dat de gateway om 2.00 uur down was gegaan, en daarnaast dat op allestoringen.nl meerdere KPN-klanten problemen hebben gemeld rond dit tijdstip. Misschien is er onderhoud uitgevoerd op dat moment, of anders mogelijk geprobeerd om aangesloten Experiaboxen te updaten? 
Ik hoor het graag.
 

icon

Beste antwoord door NHendriks 30 May 2021, 08:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7

Jouw aansluiting zal omgezet worden naar pppoe op vlan 6. Als het goed is ontvang je daarvan bericht en is er een periode van een paar dagen dat zowel pppoe via vlan 6 als DHCP via vlan 34 actief zijn.

De login en wachtwoord mogen van alles zijn.

Reputatie 7
Badge +11

Ik gok dat er vanacht een storing ergens is geweest, ik kreeg ook al mailtjes van UptimeRobot dat mijn server down was. Ik gok dat dit dus nog niets met de technische migratie te maken heeft. De logs van mijn Experiabox tonen inderdaad een verloren PPPoE-sessie die enkele uren later weer werd aangemaakt. 

 

Als er een migratie naar Telfort plaats vindt dan wordt er op de DSLAM-poort tijdelijk twee profielen geactiveerd, het oude Telfort-profiel en het nieuwe KPN-profiel. Vanuit het Telfort-profiel wordt er een update gestuurd naar de Experiabox waarmee die over gaat op VLAN 4, 6 en 7. Zodra de Experiabox zich succesvol aanmeldt op VLAN 6 dan wordt het Telfort profiel verwijderd en is de migratie compleet.

 

Als er een eigen router achter de NT hangt dan ontvang je naar mijn weten een mailtje als de migratie niet gelukt is. In zo'n geval moet je je Experiabox er een keer een nachtje aanhangen. Een reset op dit moment forceert het aanmelden wel maar omdat ie bij een reset opnieuw gaat zoeken naar beide VLAN's loopt het proces vast, Op VLAN34 bouwt ie sneller een sessie op dan VLAN 6 maar VLAN 6 heeft de prioriteit. Hierdoor loopt het modem vast.

 

Ik begrijp dat je geen zin hebt om weer een paar dagen met je Experiabox te werken. Ik weet dat mijn collega's bij Infra VLAN 34 handmatig kunnen locken om zo VLAN 6 te forceren, je kan met de klantenservice bellen om te kijken of die migratie ook al bezig is of je postcode, huisnummer, klantnummer en dergelijke informatie in je profiel invullen, dan kan een moderator meekijken. Die migratie wordt nu in clusters uitgevoerd, of dat per regio of per groepen klantnummers is dat is voor mij niet bekend.

 

Voor instructies hoe je je router verbindt met een KPN profiel verwijs ik je door naar dit topic: 

 

@NHendriks Dat is nog eens duidelijke en nuttige informatie waar ik iets mee kan. Bedankt voor je uitleg!