Beantwoord

TELFORT ZAKELIJK: Fritbox 7490 (VDSL2) vervangen door Ubiquiti USG

  • 5 November 2020
  • 5 reacties
  • 286 keer bekeken

Beste Telfort/KPN,

Aangezien ik geen identieke topic kan vinden, probeer ik het nu via mijn eigen topic.

Ik wil graag mijn Fritbox 7490 (VDSL2 verbinding) modem van Telfort vervangen door een Ubiquiti USG.

Belangrijke aspecten setup:

  • Internet 
  • VOIP

VOIP gaat via Yealink toestellen.
Basestation is een DECT W60B, verder meen ik dat het alleen verbonden moet zijn met het internet om te werken en heeft het type modem geen invloed. 

De vraag is of ik de modem simpelweg kan vervangen door mijn USG, Of moet ik VLAN tagging gebruiken, zoals aangegeven op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm 

 

DSL instellingen (ADSL en VDSL):

  • Mode: Routing
  • Protocol: IP over Ethernet (IPoE)
  • IPv6/IPv4 DualStack: Disable
  • Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 1/34
  • IPTV_Ethernet VLAN Priority/ VLAN ID: 5/4
  • ADSL VPI/VCI: 0/34
  • IPTV_ADSL VPI/VCI: 8/71
  • Encapsulation Mode: LLC/SNAP-Bridging
  • Service Category: UBR Without PCR
  • VDSL VLAN Priority/ VLAN ID: 1/34
  •  IPTV_ VDSL VLAN Priority/ VLAN ID: 5/4
  • IP-adres: Dynamic
  • Duplex Mode: Auto
  • Max Bit Rate: Auto
  • DHCP option 60: Enable
icon

Beste antwoord door wjb 5 November 2020, 16:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hoe wou je die dan aansluiten?

Een USG heeft geen aansluitingen voor VDSL.

Hoogstens kan je in de Fritzbox instellen dat je alles doorzet naar de USG via DMZ.

Is er een specifieke reden dat je een USG wil gaan gebruiken?

 

Reputatie 7

Een USG heeft geen ingebouwd VDSL modem.

Je zult er dan dus nog een modem in full bridge voor moeten zetten.

Als je een gewone VDSL aansluiting hebt dan kan je daarvoor een Draytek Vigor 130, Draytek Vigor 165 of Zyxel VMG4005-B50A gebruiken.

Bij een VVDSL (VPlus) kan je een Draytek Vigor 165 of Zyxel VMG4005-B50A gebruiken en bij bonded VDSL is alleen de Zyxel VMG4005-B50A te gebruiken.

 

Het gaat dus niet zonder een VDSL modem ervoor dat is nu duidelijk.

De Fritbox 7490 heeft een PPPoE Passthrough functie wat ook ondersteund wordt door de USG voor zover ik het goed heb. Kan ik hier wellicht gebruik van maken ? De techniek komt heel dichtbij de bridge mode.

Of moet ik perse voor een van de opgegeven modems gaan om het in full-bridge mode te kunnen zetten @Wjb

Dank voor je support !

 

Hoe wou je die dan aansluiten?

Een USG heeft geen aansluitingen voor VDSL.

Hoogstens kan je in de Fritzbox instellen dat je alles doorzet naar de USG via DMZ.

Is er een specifieke reden dat je een USG wil gaan gebruiken?

 

DMZ is niet beschikbaar op mijn Frtizbox alleen port forwarding https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/131_Setting-up-a-DMZ-with-the-FRITZ-Box/

 
De reden om voor een USG te gaan is omdat het aansluit om de rest (ap/switch etc.). Zo kan ik alles managen vanuit een interface. 

Reputatie 7
Badge +18

Dit gevonden: https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/3232_Configuring-PPPoE-Passthrough-in-the-FRITZ-Box/

Daar staat dat er dan meerdere PPoE verbindingen ondersteunt moet worden en ik heb geen idee of dat bij KPN zo is.

 

Ja klopt, ik bedoelde geen DMZ maar Exposed host en dat ondersteunt zo'n FritzBox wel.

 

Ik heb zelf ook zo'n setup met een USG maar met glasvezel van Solcon is dat iets makkelijker, die gebruiken geen PPoE.