Beantwoord

Temperatuur in huis niet constant met Tado thermostaat

  • 19 October 2021
  • 33 reacties
  • 3629 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Een thermostaat, ook eentje die via wifi is te bedienen, gebruikt één meetpunt. Dat zal het punt zijn waar je eerdere thermostaat ook zat. Via je tablet en phone wordt geen temperatuur gemeten natuurlijk. Die app is puur voor het bedienen van de thermostaat 😉 in de woonkamer.

Hoeveel thermostaten en waar ze hangen is inderdaad ook van belang. In principe in elke ruimte die er toe doet een temperatuur metertje, het basisonderdeel kost 10 cent of minder. Ik heb bij mijn spullen wel een keer gehad dat de kat op een sensor was gaan slapen. Het werd steeds kouder, omdat de sensor iets van 28 graden aangaf zag ik later in de grafieken.

Reputatie 7
Badge +17

@Grietje20 ik heb in dit geval het topic gesloten gezien ik het met @wjb eens ben dat de oorzaak van het probleem niet te zoeken is in de wifi. Wel ben ik blij om te horen dat het probleem grotendeels is weggenomen. Uiteraard kan er nog wel in het topic gereageerd worden. Verder zou ik wel willen vragen daarbij on topic te blijven. Mocht iemand dus het gesprek over houtkachels willen doorzetten zou ik willen vragen daarvoor een nieuw topic aan te maken. 

Reputatie 5
Badge +5

Is dat serieus, dat de temperatuur regeling in de cloud plaats vindt??? Dus een slimme thermostaat besteedt zijn basis functionaliteit uit aan een computer elders en is dus een heel domme thermostaat???  Professionele thermostaten hebben een "PID" regeling waar drie parameters bepalen hoe de verwarming reageert op temperatuur veranderingen. Zodat de kamer 's morgens zo snel mogelijk op temperatuur komt zonder  te warm te worden en dan exact op de gewenste temperatuur blijft. Als met de "zelflerende functie" bedoeld wordt dat de thermostaat die parameters optimaliseert voor de ketel, kamer en de plaats van de sensor, dan is het noodzakelijk om die aan te zetten. Als zelflerend betekent dat de thermostaat de gewoontes van de bewoners leert kennen, dan niet natuurlijk… 

 

 

@hmmsjan_2  Ik kan alleen maar herhalen wat @Hsd [Click and drag to move] ook al 2x zegt. Ik gebruikte het woord regellus want anders wordt het te veel jargon. Maar de lus is dus afhankelijk van de internetverbinding. Omdat je er van uit kan gaan (in rijke landen) dat internet 24/7 operationeel is bij inwoners, kan je dit soort architectuur toepassen. Het is voor ontwikkelaars veel eenvoudiger om een centraal multifunctioneel algoritme op een ‘woeste’ server te plaatsen dan dat bij 10- 100- duizenden klanten thuis in een processortje wat niks mag kosten en ook elke 5-10 jaar al weer verouderd is. Zie ontwikkeling van smartphones. Je kan ook met gemak vrijwel elke dan aan die algoritmes schaven zonder dat je bij 10- 100- duizenden klanten de firmware updates moet pushen.

De internet verbinding voor de apparatuur heeft in ieder geval geen voorrang op andere zaken over je kabel naar buiten toe. Met b.v. traag DSL is/heeft TV kijken een hogere prioriteit,  de reclames komen trefzekerder binnen dan die paar bytes van de regellus voor je verwarming om het maar even absurd te stellen. Als ergens KPN een wat langere routering voor bepaalde verbindingen heeft kan zo’n gedistribueerde regellus dus makkelijk in de verdrukking komen.

Over services over internetverbindingen gesproken: Tijdens een poging tot verzenden van mijn laatste bericht was het forum eens weer onbereikbaar, maar even wat copy en nu paste uur later lukt het dan weer.

Reputatie 7

Maar de lus is dus afhankelijk van de internetverbinding. Omdat je er van uit kan gaan (in rijke landen) dat internet 24/7 operationeel is bij inwoners, kan je dit soort architectuur toepassen.

Brrrr, dergelijke "architectuur" komt er bij mij niet in.

Een thermostaat die zonder Internetverbinding zijn werk niet kan doen is voor mij een absolute NO GO!

Reputatie 7
Badge +18

@Grietje20Je schrijft dat de zelflerende functie uit staat. Daar zou het probleem kunnen zitten. Zet die eens aan en laat de thermostaat zijn gang gaan. Gewoon een weekend een vaste temperatuur instellen van 20 graden en niet meer aankomen. Ook geen temperatuur verstorende houtkachel aan. Ik weet ook niet of je vloerverwarming of radiatoren in huis hebt. Vloerverwarming is traag werkend. Als de thermostaat niet goed is ingeregeld heb je een grotere kans op temperatuur schommelingen.

 

Je kan bovenstaande doen.

Of misschien nog beter aangezien je thermostaat nu toch draadloos is, de zelflerende functie aanzetten en de thermostaat niet in de kamer zetten waar je bijstookt met een houtkachel maar in een ruimte waar je wel via de CV warmte wilt hebben.

Draai dan ook de radiatorknoppen in de woonkamer dicht.

 

Reputatie 7

De meeste thermostaten hebben ook een calibratiemodus m.b.t. de omgevingstemperatuur, die kun je bv op +1 of -1 calibreren,… Soms is dat nodig. Maar e.e.a. is ook afhankelijk van wat je in huis hebt, radiatoren, vloerverwarming, houtkachel enz. Zeker in combi radiatoren/vloerverwarming, moet je wel met regelbare zonekleppen gaan werken, want wanneer je in een bepaalde ruimte de warmtevraag aanzet, dan sluit die automatisch de andere zone af, waar op dat moment bv al de gewenste temperatuur is. Dan circuleert de warmte niet heel de woning door en krijg je geen vreemde temperatuurschommelingen.

Ooit ook eens naar de Tado gekeken, niet doorgezet het is het allemaal net niet, te weinig opties, te afhankelijk van het internet,... Uiteindelijk voor de Honeywell Evohome  gekozen,.. Persoonlijk zou ik nooit meer een ander thermostatenmerk gebruiken,…