Beantwoord

TP-Link Archer C1200 krijgt geen WAN IPv6

  • 28 March 2023
  • 8 reacties
  • 244 keer bekeken

Hallo! Ik wilde graag de Experia Box vervangen door een eigen router, een TP-Link Archer C1200; achter het KPN glasvezelmodem.

Het werkt bijna … alleen ik krijg geen WAN IPv6. Ik weet dat KPN geen support levert op eigen apparatuur maar ik hoop dat de lieve medewerkers hier op zijn minst even willen controleren of IPv6 überhaupt beschikbaar is voor mijn adres en/of in onderstaande configuratie duidelijk iets fout zit.

Alvast dank!

 

Routerconfiguratie IPv6
Statusscherm van de router na inschakelen IPv6

 

icon

Beste antwoord door wjb 28 March 2023, 22:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7

Er is absoluut geen noodzaak om de WAN interface een IPv6 adres te geven, sterker nog, mijns inziens is het zelfs beter om de WAN interface geen IPv6 adres te geven immers dat IPv6 adres is puur en alleen om de router zelf te benaderen en dat wil je niet vanaf Internet.

Ook ik geef de WAN poort geen IPv6 adres.

 

Dank voor je reactie! Dan lijkt de configuratie dus te kloppen... maar toch kan ik vanaf mijn apparaten geen ipv6 sites bezoeken of icmp doen. Het enige dat ik eventueel nog kan verzinnen is dat de prefix length vast op 64 lijkt te staan en ik die in deze interface niet op 48 kan zetten. Kan dat nog problemen veroorzaken?

Reputatie 7

Het klopt dat je aan de LAN zijde een /64 prefix moet gebruiken.

Dat is ook de enige prefix-lengte waarbij SLAAC gebruikt kan worden.

Dat is dus helemaal goed.

Wat is jouw score via ipv6-test.com?

Het klopt dat je aan de LAN zijde een /64 prefix moet gebruiken.

Dat is ook de enige prefix-lengte waarbij SLAAC gebruikt kan worden.

Dat is dus helemaal goed.

Wat is jouw score via ipv6-test.com?

4/20, ik krijg daar niet zoveel informatie uit

Terwijl ik wel een extern ip lijk te hebben 

 

Reputatie 7

Laat jij in de IPv6 firewall ipv6-icmp echo-request inkomend door?

Dat is essentieel om tot een score van 18 te komen.

Ik denk niet dat er al een IPv6 firewall aan staat, ik dacht: laat ik het eerst werkend krijgen en me dan dáár zorgen om maken.

Zelfs als dat zo was, dan zou whatsmyip of ipv6-test toch op zijn minst mijn IPv6 moeten zien… maar 4/18 is volgens mij gewoon “alleen IPv4 werkt”.

Reputatie 7

Ik denk niet dat er al een IPv6 firewall aan staat, ik dacht: laat ik het eerst werkend krijgen en me dan dáár zorgen om maken.

Ik hoop dat die standaard al aan staat.

 

Zelfs als dat zo was, dan zou whatsmyip of ipv6-test toch op zijn minst mijn IPv6 moeten zien… maar 4/18 is volgens mij gewoon “alleen IPv4 werkt”.

Nee, want om jouw IPv6 adres te zien moet hij met jouw computer/tablet/telefoon kunnen communiceren. Het IPv6 adres is immers per apparaat anders en er is geen natting. Dat maakt IPv6 nu juist zo anders dan IPv4.

Hmm ik kan de IPv6 firewall instellingen ook nergens vinden in het configuratiescherm.

Ik begin misschien voorzichtig tot de conclusie te komen dat deze router misschien iets te oud is om IPv6 te kunnen gebruiken. In ieder geval niet met de stock firmware, het voelt alsof ze vlak voordat die de deur uitging dachten “oh ja, laten we nog even een configuratieschermpje voor IPv6 maken".