Beantwoord

TP Link ax3000 ter vervanging Experiabox

  • 5 January 2022
  • 33 reacties
  • 2273 keer bekeken

Reputatie 1

Onze huidige experiabox v9 is al wat jaren oud en aan vervanging toe. Graag wil ik deze vervangen voor een  tp-link ax3000. Welke gegevens moet ik invullen om verbinding te kunnen maken met pppoe?

wij hebben een kpn glasvezel abonnement 

icon

Beste antwoord door Babylonia 5 January 2022, 09:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7

Heb je ook televisie van KPN?

Reputatie 1

Ja ook tv we bellen niet met een vaste lijn

Reputatie 1

De tp link zou ook de tv moeten kunnen ondersteunen als ik de informatie op de form juist heb gelezen/begrepen 

Reputatie 7
Badge +10

Als ik de handleiding (PDF) van de TP-Link lees, kan die NIET worden geconfigureerd volgens de specificaties die voor KPN nodig zijn voor TV.  Dus als vervanging van de Experia Box niet in te zetten.

Reputatie 7

Die TP-Link is niet geschikt voor KPN TV.

Reputatie 1

O dat is jammer ik kan hem nog terugsturen welke tp link of andere router raad je aan?

Reputatie 1

Ik heb nu de tp link ax3000 achter de experiabox staan en vooralsnog werkt alles uitstekend en is zelfs de internetsnelheid met 20mb omhoog 

Reputatie 1

Vandaar de wens om de experiabox maar in zijn geheel te vervangen 

Je kan ook de v9 omruilen voor een box 12,Die heeft 5GHZ en dat werkt een stuk sneller.

via de wifimanager kan je hem omruilen voor de box 12,En als je dan 60m2 en 1 verdieping aankruist hoef je ook niet superwifi te kopen(behalve als je met korting superwifi wil natuurlijk,vul dan 2 verdiepingen en 100 m2 ofzo in)

Reputatie 1

Ok top gaan we meteen proberen 

Reputatie 7

O dat is jammer ik kan hem nog terugsturen welke tp link of andere router raad je aan?

De spoeling van geschikte routers is nog dun. Zie 

 

Reputatie 7
Badge +10

O dat is jammer ik kan hem nog terugsturen welke tp link of andere router raad je aan?

Routers die rechtstreeks zijn aan te sluiten achter KPN glasvezel, diverse modellen Fritzbox:
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/

Of bijv. van Synology. Maar als je WiFi 6 een vereiste vindt (zoals je wellicht ook dacht zo'n TP-Link  ax3000 te willen inzetten), is een dergelijk model pas binnenkort leverbaar.

Synology 2022 AND BEYOND
Vanaf  < DIT Punt >  van de online presentatie, en verder.…

Plus update naar een OS voor gebruik met meerdere (VLAN) sub-netwerken:
Meer specifieke info over de router (met o.a. een 2.5 Gbps WAN / LAN poort) zie < DIT filmpje >

Reputatie 1

Top bedankt voor alle informatie, de tp link gaat retour en de v12 is zojuist besteld de WiFi 6 was inderdaad erg interessant ik ga verder lezen over de synology router.

 

nogmaals dank!!

Top bedankt voor alle informatie, de tp link gaat retour en de v12 is zojuist besteld de WiFi 6 was inderdaad erg interessant ik ga verder lezen over de synology router.

De box 12 heeft wifi 6!

En omdat je glasvezel hebt verwacht ik dat hij het prima gaat doen.

-

Reputatie 1

Top morgen is hij na verwachting binnen en zal ik een update geven

Reputatie 4
Badge +2

Die TP-Link is niet geschikt voor KPN TV.

dat is hij dus wel.

handmatig even de vlans opgeven onder advanced → iptv en de igmp proxy aan zetten en het werkt.

Reputatie 7
Badge +10

Opvallend kon ik eerder helemaal niets over VLAN's in de handleiding vinden.
Maar via aparte support pagina's kennelijk wel.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1585/

Slechte handleiding dan, als dat soort begrippen niet in een handleiding wordt beschreven.
Zet mensen op het verkeerde been.

Reputatie 4
Badge +2

Dit komt omdat de handleiding ouder is als de firmware

Reputatie 1

De nieuwe V12 gisteren aangesloten inderdaad een stuk sneller als de V9. Alleen zijn de 2.4 en 5g kanalen niet apart van elkaar te benoemen. Dit geeft zo nu en dan wat problemen met casten naar een chromecast 1.

Reputatie 4
Badge +2

Dat komt omdat bandsteering op de box 12 voor geen meter werkt. Daar is voor alsnog geen oplossing voor, ook niet in de nabije toekomst. Ja een losse wifirouter er achter plaatsen tot het opgelost is

Reputatie 7
Badge +10

….of dan toch een eigen router als vervanging van de Box 12.

Reputatie 7

De nieuwe V12 gisteren aangesloten inderdaad een stuk sneller als de V9. Alleen zijn de 2.4 en 5g kanalen niet apart van elkaar te benoemen. Dit geeft zo nu en dan wat problemen met casten naar een chromecast 1.

Je zegt "zo nu en dan". Heeft de Chromecast dan soms wel en soms niet een wifi verbinding?

Reputatie 7

Die TP-Link is niet geschikt voor KPN TV.

dat is hij dus wel.

handmatig even de vlans opgeven onder advanced → iptv en de igmp proxy aan zetten en het werkt.

Ik heb nog geen melding gezien op het forum van een abonnee die zijn Experia/KPN Box succesvol vervangen heeft door een TP-Link en daarbij de volledige functionaliteit van de TV ontvangers kan gebruiken.

Ik ben ook bang dat dat niet gaat lukken omdat alles wijst op een configuratie voor bridged IPTV terwijl KPN routed IPTV gebruikt waarbij de TV ontvangers gewoon op het Internet aangesloten moeten zijn en ALLEEN de IGMP multicasts (TV streams) via vlan 4 lopen.

Reputatie 4
Badge +2

Die nou eens niet zo betweterig wjb

Ik heb hier nu een ruime week een draytek vigor 165 in bridge mode met daar achter de TP-Link Archer ax-10. Die ik al achter de box 12 had. Werkt perfekt.