Beantwoord

TP-Link Deco M9 Plus (Vraag over DHCP)

  • 26 April 2020
  • 55 reacties
  • 10441 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

55 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een dergelijke reactie van WJB had ik wel verwacht 😉

Reputatie 7

Een dergelijke reactie van WJB had ik wel verwacht 😉

Uiteraard en ik heb mijn redenen om zo'n reactie te geven.

Ik zal altijd adviseren om een tweede router als DMZ Host op de Experia Box in te stellen.

Waarom:

  • Geen omkijken meer naar de configuratie van de Experia Box.
  • Port-forwardings naar apparatuur achter de tweede router hoeven alleen op de tweede router ingesteld te worden.
  • UPnP IGD werkt op de tweede router.
  • Ook niet routeerbare protocollen komen op de tweede router aan. Denk hierbij aan ICMP verkeer, een essentieel onderdeel voor bijvoorbeeld sommige VPN tunnels, maar ook voor de werking van IPv6 en een simpele ping.
Reputatie 1
Badge

Heb vanmorgen het pakket ontvangen.
Node 1 via DMZ (Mac address van de node ingevuld in de experia box) en daarna de 2e node Via een kabel (die er toch al lag) doorverbonden. TV’S gewoon via de lan van de experia V10 gelaten en het werkt als een tierelier. Beide staan gewoon als router. Belangrijkste was dat ik alle opties van de TP-link M9 gewoon kan gebruiken.

heel hartelijk dank voor de support en hopelijk hebben andere mensen hier ook nog wat aan.

 

Ik heb de to link als modem ingesteld zodat ik de Expedia box helemaal uit het netwerk kon halen. Misschien is dit ook een oplossing. De to link kan alle netwerk verkeer bedienen en dhcp server spelen. Onderstaand zijn de instellingen die er nodig zijn.

Vlam instellen, PPOE kiezen als verbinding. Wachtwoord en user is mag alles zijn en aanzetten dat de dns servers opgehaald moeten worden.

 


whoa.. thanks voor deze tip. Hiermee kon ik ook de Experia Box uit het netwerk halen. Kan je me uitleggen waarom in dit geval een VLAN benodigd is?

Reputatie 7

Ik heb de to link als modem ingesteld zodat ik de Expedia box helemaal uit het netwerk kon halen. Misschien is dit ook een oplossing. De to link kan alle netwerk verkeer bedienen en dhcp server spelen. Onderstaand zijn de instellingen die er nodig zijn.

Vlam instellen, PPOE kiezen als verbinding. Wachtwoord en user is mag alles zijn en aanzetten dat de dns servers opgehaald moeten worden.

whoa.. thanks voor deze tip. Hiermee kon ik ook de Experia Box uit het netwerk halen. Kan je me uitleggen waarom in dit geval een VLAN benodigd is?

Omdat KPN verschillende vlans gebruikt voor Internet (vlan 6), IPTV (vlan 4) en telefonie (vlan 7).

ahhh check! dank voor de toelichting!

Ik dacht; dit moet te doen zijn met de handleiding maar helaas - niets is minder waar. Ik heb alles voor mij liggen: het ‘gebruik een eigen router achter een Experiabox’ en mijn nieuwe Deco M9Plusjes, maar meteen gaat het al fout.

  1. Er staat: Configureer jouw router voor… dat is lastig, want de router moet nog aangesloten en gevonden worden. > Die stap kan ik nu dus niet doen.
  1. Er staat: zorg ervoor dat het WAN IP adres van jouw router door de DHCP server van de Experiabox wordt uitgegeven. 
    > Uh, een WAN ip adres? ik vind er nergens iets over op internet. Wel een standaard IP adres, dat deze zou router heeft  - Standaard is het IP adres van een DECO M9 Plus: 192.168.68.1 begreep ik -wellicht is dat dan WAN?
     
  2. De Experiabox geeft bij mij standaard een range 192.168.2.1 tot 200 uit. Dat is dus een andere range dan de M9 lijkt mij, die geeft een reeks van 192.168.68.100 tot 192.168.68.250 uit

Stap 1, de configuratie snap ik dus niet echt. Moet ik nu wat aanpassen?*

Vervolgens moet ik de Experiabox configureren. Dat lijkt eenvoudig, maar het KPN menu geeft niet de keuzes die beschreven worden.

  1. bepaal het MAC adres van de Wan poort van je router (huh? ik heb wel een Mac adress van de TP-link router achterop, is dat de juiste? ik zou dan ‘het mac adres van je nieuwe router’ gebruiken ipv wan adres)
  2. Maak een ‘Static Binding’. Leuk, maar: hoe dan? De v10a heeft zover ik kan vinden geen menu voor DHCP binding. Ik kan wel de DHCP server uitzetten. Maar vervolgens niets in geven helaas en nergens een tabje voor binding. HELP!

*SITUATIE NU

Enfin, dat was de frustratie van het afgelopen uur. Maar wat schetst mijn verbazing, als ik de LAN uitgang van de Experiabox gewoon in de M9 stop, dan vindt deze eigenlijk vanzelf zijn weg. Krijgt vanzelf een ip adres, en geeft een andere range uit, 

De router staat in router modus, en heeft van de experiabox 192.168.2.97 gekregen (IPv4). IPv6 is op een of ander manier niet in te schakelen, ik weet niet of dat erg is.

Ik heb nu dus een router achter een router ;) en 2 verschillende netwerken. Dat is op zich niet handig voor mijn gebruik. Dus in principe wil ik de TV op de experiabox hebben, en de rest op de switch van de nieuwe router. Dat kan nu al, maar ik mis wat stappen zoals de DHCP binding en TMZ forward. Iemand een ideetje?

NB Additioneel De M9 heeft ook een TVLAN optie. Kan je daar nog iets mee, zodat ook dat TV signaal door de nieuwe router wordt verspreid? Scheelt weer een kabeltje trekken

 

Reputatie 7
Badge +24

@MacMartinooo een heel verhaal,  maar eigenlijk is er dus niets aan de hand, alles werkt gewoon?

Het WAN adres van de 2de router is het LAN adres wat de eerste router aan de 2de geeft. 192.168.2.97 dus.

De tv ontvangers moeten altijd aan de eerste router blijven.

@Nick83 :) Het verhaal was om aan te geven, dat de ‘handleiding’ in mijn geval veel vragen oproept. En dat op de v10a bepaalde zaken niet te vinden zijn, zoals DHCP binding etc.

Maar inderdaad; op zich… werkt het netwerk van de M9 nu wel, maar ik moet alle dingen als HUE en Google home er nog op zetten en weet nu nog niet of ik ze dan van buitenaf ook kan bereiken als ik dat dhcp binding niet kan doen. 

De M9 werd aangeschaft om door het huis betere wifi te krijgen, dat lijkt met de telefoons wel zo te zijn, maar: wat wel een probleem geeft sinds de M9 het nieuwe draadloze netwerk is, is dat de XBOX ONE op zolder opeens niet meer goed werkt. Het netwerk is te slecht. Kan het zijn dat er een bepaalde instelling op de v10a moet gebeuren om dit te fixen? of iemand een tip?

Reputatie 5

 

@MacMartinooo Ik lees dat je DHCP binding in de V10a niet kan vinden. Met onderstaande plaatjes zou je er uit moeten komen:

Ga naar Network, LAN, LAN DHCP:

 

Hier zie je het overzicht van alle apparaten die je een vast ip adres hebt gegeven. ( DHCP bindings)

Met de ADD knop voeg je een nieuwe toe:

 

Hier selecteer je het apparaat aan de hand van het mac adres en vult dan het gewenste ip adres zelf in, vergeet niet “enable this rule “aan te vinken.

 

Check/enable daarna je DMZ voor je “tweede router”:

 

** (Zorg er voor dat het ip adres in/binnen je ip DHCP adres pool valt ( start ip - end  ip) )

Reputatie 6
Badge +7

Overigens volstrekt onnodig om iets te wijzigen voor zowel Philips Hue en Google home.

Werkt allemaal gewoon zonder wijzigingen te maken (Wi-Fi uitschakelen is misschien wel een aanrader)

Super dank je! Ik ga het vanmiddag meteen uitproberen.

Wellicht helpt dit ook de prestatie van de XBOX na het DMZ/DHCP verhaal. 

 

@Macabeus HUE, Chromecast, Google Nest etc. moet ik nog omzetten naar het nieuwe M9 wifinetwerk, want anders heb ik alleen die op het KPN wifinetwerk draaien.
En het is niet handig, als de rest (mobieltjes, laptops) dan allemaal op het M9 netwerk staan (want dan kan ik bijv. niet spotify streamen vanaf mijn mobiel naar de chromecast omdat ze allebei in een ander wifi netwerk hangen).

 

Reputatie 6
Badge +7

Wi-Fi op je experiabox uitzetten en alle verhaaltjes over DMZ/DHCP vergeten.

@Macabeus als ik niks doe, heb ik belabberde xbox en ps4 prestaties. Dat is nu zo. 
(nu moet ik wel nog de lan out wisselen voor de wan out (op de v10a) maar dat maakt denk ik niet veel verschil.)

en verder lees ik toch echt dat dmz nodig is als ik van buitenaf de devices achter de tweede router wil benaderen...

Reputatie 6
Badge +7

Hier dezelfde setup zonder Xbox en mijn PS4 en 5 gaan als de brandweer (zowel bedraad als op Wi-Fi) en Hue en mijn camera’s gewoon extern te benaderen zonder ook maar iets met DMZ en/ of DHCP te hebben gedaan.

Wel je experia Wi-Fi geheel uitschakelen.

Reputatie 7

en verder lees ik toch echt dat dmz nodig is als ik van buitenaf de devices achter de tweede router wil benaderen...

Klopt, om services te benaderen die niet via een server ergens in bijvoorbeeld China lopen zal je een tweede router als DMZ Host van de Experia Box moeten instellen.

Ik gruwel van services waarbij het apparaat thuis verbinding maakt met een server en dat een app vervolgens via die server verbinding maakt met het apparaat thuis.

 

Dit…

...en mijn camera’s gewoon extern te benaderen zonder ook maar iets met DMZ en/ of DHCP te hebben gedaan.

... is voor mij dus uit den boze want hier moeten de camera's wel een verbinding met zo'n server hebben en dat betekent dat een stuk van de beveiliging buiten de deur ligt. Dat is mijns inziens iets wat je niet moet willen.

Reputatie 7
Badge +24

Tevens kan het gebeuren dat over een paar jaar die servers uit de lucht gehaald worden en dat je de camera's vervolgens weg kunt gooien…

Of dat je plots moet gaan betalen...

Reputatie 6
Badge +7

Ja of je komt morgenochtend tijdens het oversteken onder een auto en gaat op een heel lange reis waarvan niemand teruggekomen is.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja of je komt morgenochtend tijdens het oversteken onder een auto en gaat op een heel lange reis waarvan niemand teruggekomen is.

Morgenochtend, zondagochtend, ik acht die kans nagenoeg nihil.

Reputatie 7

Ja of je komt morgenochtend tijdens het oversteken onder een auto en gaat op een heel lange reis waarvan niemand teruggekomen is.

Onderschat alsjeblieft het risico rond de beveiliging van jouw camera's niet nu deze via een externe server te benaderen zijn. Ik zal zoiets echt nooit toestaan.

Maar goed, zo komt er bij ons ook nooit een Google Nest, Echo Plus (Amazon) of HomePod (Apple) in huis, mijn privacy is mij veel waard.

@wjb Net geprobeerd de deco M9 op de WAN poort vannde Experiabox aan te sluiten, maar dat geeft een rood lampje. Het werkt dus alleen met de LAN out (groen lampje)

 

vraag: als ik het wifi van de experabox uit moet zetten, is dat dan: wlan - wlan 2.4/5 - enable radio: op off zetten?

 

 

Reputatie 7

Net geprobeerd de deco M9 op de WAN poort vannde Experiabox aan te sluiten, maar dat geeft een rood lampje. Het werkt dus alleen met de LAN out (groen lampje)

Natuurlijk moet je de Deco M9 op een LAN poort van de Experia Box aansluiten. Waar heb je gelezen dat je hem op de WAN poort van de Experia Box zou moeten aansluiten?

Om de volledige functies van een TP-LINK Deco M9 Plus te kunnen gebruiken, wil ik deze liever niet als AP aansluiten op de v10A.

Ik zie dat de subnetten van beide routers verschillen en in theorie zou het moeten werken. Voor een andere vraag heb ik contact gezocht met de klantenservice van TP-LINK en bracht ik bovenstaande later nog in. Zij adviseren het apparaat echt als AP te gebruiken, omdat op ten duur problemen zouden ontstaan en het internet niet meer zou werken. Het onderbouwen van hun argumenten konden zij op dat moment niet.

Wie zijn jullie ervaringen?

Beste Jeroen,

 

Ik heb ook contact gehad met de helpdesk van TP-Link en deze gaven hetzelfde aan. Ik had de Deco M9 plus eerst wel op router modus staan en toen deed het internet het heel erg slecht. Op hun advies daarna het systeem in AP modus gezet en nu werkt het wel wat beter. Maar haal nog lang niet altijd de gewenste snelheid.

Is er bij jou al meer bekend hoe we het kunnen oplossen?

Ik heb bovenstaande gelezen maar het is mij nog niet duidelijk hoe ik nu de Deco M9 plus goed werkend krijg. Wij hebben glasvezel van KPN 500 op 500 is de snelheid ermee. We hebben ook tv van KPN. De verbinding die nu loopt is alsvolgt:

  • Meterkast komt glasvezel binnen. Vanuit het KPN kastje gaat deze naar het modem van KPN.
  • Vanuit de KPN modem heb ik mijn switch gevoed. En ook de eerste Deco M9 Plus. De rest van de deco’s hebben geen vaste verbinding deze zijn draadloos en staan als een Accespoint ingesteld. ( Dit wil ik het liefste terug zetten naar Router modus)
  • Vanuit de eerste switch loopt er een vaste kabel naar de 1ste verdieping naar de 2de switch. Deze switch voed de tv en de KPN tv kast. Daarbij zitten hier ook de spelcomputer op en de Apple TV met de vaste kabel.
  • De 2 deco staat ook op de 1ste verdieping maar heeft geen vaste verbinding.
  • daarna gaat er een vast kabel van de 2de switch naar de 3de switch die op de 2de verdieping staat. Deze switch voed mijn pc en de Philips Hue lampen.
  • Op die verdieping staat ook de 3de Deco M9 plus weer niet aangesloten op het vaste net.

Ik denk dat het niet helemaal correct is aangesloten en zou graag willen weten hoe ik nu de Deco M9 Plus kan laten werken als een router. Ook wil ik graag de Deco gebruiken voor onze smart home. Maar zodra ik nu ook maar de vast kabel in de deco stop heb ik problemen met internet.

Voorheen Bij Ziggo had ik hier geen problemen mee en kon ik gewoon door middel van plug and play alles op de vast kabel zetten ( De Deco’s dan) zonder dat ik maar verlies had van de internet snelheid.

Ook lijkt het nu ook wel alsof KPN alles zit te onderdrukken met de verbinding omdat die de ene keer stabiel is en de andere keer weer helemaal niet.

Ik zou graag een oplossing willen zien zou ik erg mee geholpen zijn. 🙂 thanks alvast!

( LET OP ik ben een leek in de ict en snap ook niet altijd alle afkortingen van jullie)