Vraag

TP Link M9 Plus achter de Experiabox in router modus

  • 17 February 2021
  • 12 reacties
  • 1309 keer bekeken

Beste Allemaal ,

ik zag verschillende forum posts over dit onderwerp maar kom er nog niet goed uit. Ik had ziggo met een modem in bridge modus en mijn deco m9 in router modues. Nu ben ik net over naar KPN en blijkt dat een bridge modes niet mogelijk is. daar had ik nog niet echt rekening mee gehouden.

Ik heb een abonnement van 500. als ik mijn deco laat staan zoals die was dan haal ik maar de helft van de snelheid. zet de deco in ap modus (aceess point) dan behaal ik de 500 mb makkelijk.

 

De deco in de router modus zou wel mijn voorkeur hebben . ik zag een post waarop je de kpn router in een dmz kan plaatsen? maar hoe doe je dat? of zijn er nog makkelijker oplossingen?

 

mijn opstelling is

kpn router

netwerkkabel naar de hoofddeco (connectie op de wan pport van de kpn router)

de hoofddeco aan een tp line managed switch

de rest van het bedrade netwerk aan de managed switch

de tv is aangesloten via de managed switch , met een kabel onder de grond naar boven en weer aan een switch (vanwege de poorten) .vanuit die switch is de tv en andere computer in de kamer maar ook de wii u aangesloten.

 

 

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hallo @deBoerN , wat heb je precies op de WAN-poort van de KPN-router zitten?

Daar hoort de kabel op te zitten van het glasvezelpunt.

 

ja dat klopt. de monteur heeft dat net geïnstalleerd maar dat klopt. waarom denk je dat dit verkeerd zou zitten?

 

ja dat klopt. de monteur heeft dat net geïnstalleerd maar dat klopt. waarom denk je dat dit verkeerd zou zitten?

 

Hallo @deBoerN , omdat je dit schrijft:

netwerkkabel naar de hoofddeco (connectie op de wan pport van de kpn router)

Hallo @deBoerN de managed switch moet IGMP-snooping ondersteunen anders krijg je problemen met tv kijken via de tv-decoder.

Welk merk en type modem heb je van KPN?

@wjb weet veel van routers achter routers af, ik heb hem even ingeseind, misschien wil hij je er wel mee helpen.

Succes.

 

klopt maar dat is het niet zie ik. de wan staat gewoon in verbinding met het kasje en een netwerkkabel van de co naar de kpn router via een lan poort. excuus

Reputatie 7

De Deco zou mijns inziens in router-mode ook die 500Mbps moeten kunnen halen.

Welk type Experia Box heb je? Het instellen van de DMZ gaat namelijk op elk type Experia Box weer anders. Overigens zal het instellen van de Deco als DMZ Host van de Experia Box geen invloed hebben op de gehaalde snelheid.

het vreemde is dat de router modes van de deco m9 meteen zorgt voor snelheidsverlies.

Ik begrijp niet zo goed hoe dat kan en inderdaad de DMZ instellen zal niet echt iets oplossen mogelijk

ik heb de standaard modem V10? (waar zie je het type nummer eigenlijk?

misschien toch eens een case bij tp link openen. ik werk in de ict maar niet op het technische deel. Zou er bij KPN iemand zijn die dit soort issues kan analyseren ?

en wat ik me bedenk als beide routers dus routeren kan dat niet tot problemen zorgen?

 

 

 

Reputatie 7

ik heb de standaard modem V10? (waar zie je het type nummer eigenlijk?

Op de V10 en ook op de V10a staat het type nummer groot op voorzijde van de Experia Box.

Op de V10 vind je onder het tabblad instellingen de optie DMZ.

Daar kan je het IP adres van de Deco invullen.

Als de Deco zijn IP adres via DHCP verkrijgt zorg er dan voor dat je deze m.b.v. een DHCP binding op de V10 vast zet.

ok dank voor alle reacties. Denk je dat deze instellingen iets zouden kunnen doen aan het probleem met de snelheid of moet ik toch nog even verder zoeken ?

Reputatie 7

ok dank voor alle reacties. Denk je dat deze instellingen iets zouden kunnen doen aan het probleem met de snelheid of moet ik toch nog even verder zoeken ?

Het kan sowieso geen kwaad om jouw Deco als DMZ Host van de Experia Box in te stellen, sterker nog, ik zou het zelfs aanbevelen. Als je in de toekomst een service achter jouw Deco vanaf Internet wilt benaderen dan hoef je alleen maar een port-forwarding op de Deco in te richten en heb je geen omkijken meer naar de Experia Box.

Ik verwacht echter niet dat het probleem daarmee verholpen zal worden.

 

Note: Als je de Deco als accesspoint gebruikt dan mag je deze nooit als DMZ Host instellen.

Ok dank maar ik heb hem nu als Access Point omdat ik anders alle snelheid kwijt ben. ik open nog wel even een case bij tp link of er nog niets aan te doen is.

bedankt voor de duidelijke antwoorden

 

Reputatie 3

Ok dank maar ik heb hem nu als Access Point omdat ik anders alle snelheid kwijt ben. ik open nog wel even een case bij tp link of er nog niets aan te doen is.

bedankt voor de duidelijke antwoorden

 

waarom zou je hem in router modus willen ? 

volgens mij moet je een deco in een UTP poort stekken. ipv wlan poort 

 

 

mijn opstelling is als volgd 

 

fritzzboz  ----- hooftdeco  ( deze zit in 1 van de  utp ingangen ) utp naar een switch hier zitten deco 2 en 3 ook op even als nas. recoder enzvoorts en alles is gewoon buitenhuis berijkbaar Â