Beantwoord

TP-Link unmanaged switches achter Experia Box geven geen (DNS) informatie en connectiviteit meer door

  • 18 January 2023
  • 10 reacties
  • 238 keer bekeken

Ik heb een (historisch ontstane) netwerk zoals te zien in onderstaande plaatje.
Dit heeft al tijden goed gewerkt, totdat het plots op 17-01-2023 in de ochtend stopte.
Eerste indicatie was toen mijn netwerk symbool (Beeldscherm met utp-kabel) veranderde in een geen netwerk symbool (Wereldje met een verboden bordje)

Ik heb daarna verschilende utp-kabels uitgetrokken en met verschillende koppel combinaties geprobeerd de boel weer aan de praat te krijgen. Helaas werkt het niet meer volgens onderstaande opstelling :-(

  • Alles wat via een switch is verbonden krijgt een geen (internet) verbinding.
  • Enige wat nog werkt is via WIFI of rechtstreeks verbonden aan de ExperiaBox of rechtstreeks aan de Mesh-router op de begane grond
  • Weet iemand wat hier zo plots veranderd is?
  • of heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt me namelijk sterk dat alle 3 de switches in 1 keer tegelijk defect zijn geraakt.
Ik vermoed iets van een update op de ExperiaBox o.i.d. of een aanpassing van instellingen?

Ik hoor het graag want ik ben inmiddels bijna kaal … :-(
 

 

icon

Beste antwoord door solution-broker 18 January 2023, 16:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +19

@solution-broker  heb je tv ontvangers van kpn of een omvormer van zonnepanelen  je netwerk?

Hoi Joep1965,

Ja ik heb idd. twee tv ontvangers van KPN in het netwerk (dus decoder boxen dan). Ook wel een omvormer  van zonnepanelen, 
Maar vooral dat laatste snap ik niet wat dat uit zou maken???
 

Reputatie 7
Badge +24

Voor de tv ontvangers is IGMP-Snooping nodig. De apparatuur die u heeft ondersteund dat niet waarschijnlijk. Als u de tv ontvangers los koppelt, merkt u dan verschil? Mogelijk ook de switchen opnieuw opstarten.

Badge +19

Hier info over igmp snooping.  En wat de omvormer betreft is bekend dat de sma omvormer niet goed om kan gaan met igmp snooping. 

Hoi Nick83, 
Zoals ik kon lezen op de dozen van de TP-Link TL-SG108S versie 1.1 staat onder de features ook o.a. “IGMP Snooping … dat had ik al ergens op Internet gelezen idd en heb gecontroleerd.

Ik ga een drietal nieuwere versies ( v4.4) van die switches halen later vandaag om mee te testen of dat uit zal maken.


En bovendien heeft het netwerk het feilloos gdaan eerder dan gisteren ochtend.  ook met tv ontvangens in het netwerk. ...

Badge +19

Neem dan Netgear.  Tp link en igmp snooping wil weleens voor problemen zorgen. Deze bijvoorbeeld. 

Reputatie 7
Badge +24

Die Orbi's moeten natuurlijk ook IGMP-Snooping ondersteunen. Doen ze dat? Meestal werkt het gewoon niet op de manier zoals u het aangesloten heeft. Kunt u de Orbi's niet apart aan de switch hangen? Niet doorlussen dus?

Zowel bij Netgear als bij TP-Link switchen moet het typenr eindigen met een "e" voor een goede werking van de tv ontvangers. 

Reputatie 7
Badge +24

En bovendien heeft het netwerk het feilloos gdaan eerder dan gisteren ochtend.  ook met tv ontvangens in het netwerk. ...

IGMP-Snooping is al jaren noodzakelijk voor de tv ontvangers. Maar ik heb het idee dat er afgelopen jaren nog heel veel ontvangers op een soort van compatibility modus gestaan hebben. Daardoor bleven ze werken achter routers en switchen die geen IGMP-Snooping ondersteunden. Heel langzaam aan gooit KPN steeds meer ontvangers uit die compatibility modus, waardoor dat dan opeens problemen oplevert. 

Denk ik. Maar ik weet het niet zeker. Het is speculatie. Ik vermoed dat zoiets vanuit KPN nooit bevestigd zal worden.

@ Joep1965,
Bedankt voor de tip over de netgear switch. Zou een optie kunnen zijn om uit te proberen
Ik zie bij KPN ook TP-Link … maar alle dat ze aanbieden zijn managed switches ( met een “E” in de modelnaam) wellicht zit er een reden daarachter… De switches die ik nu heb zijn unmanaged.

@ Nick
De ORBI’s lijken wel het nodige te ondersteunen, want als ik rechtstreek op hen in plug doet IPTV en de rest van het netwerk daarachter het wel goed.  

Update… (en oplossing)
De 3 oude V1.1 TP-Link TL-SG108 vervangen met 3x zelfde model maar dan V6.0.
In dezelfde opstelling dat ik gewend was (zoals op tekening)….

Resultaat. Alles lijkt te werken zoals eerder gewend.

Wat precies de oorzaak was en de oplossin is, weet ik niet precies.
Wellicht ergens een omzetting dat nu opgevangen word door de nieuw switches (met nieuwe firmware)?..

Ik weet het niet, maar blij ben ik wel. en ik heb nog wat haar over op mijn hoofd 😅