Vraag

Traag internet met box 12 met orbi rbr750 router + 2 rbs750 satellieten

  • 3 July 2022
  • 18 reacties
  • 330 keer bekeken

Afgelopen vrijdag heeft kpn monteur mij aangesloten op glasvezel en tv van kpn. Hierbij had ik expliciet afgesproken met kpn dat mijn Orbis zouden worden gebruikt. Ik betaal voor 1gb upload en download. Na aansluiting deden we een speedcheck en toen kwamen we niet verder dan 280 download en 380 upload. De monteur gaf aan dat het even tijd nodig had en de snelheid dan wel naar 900 zou gaan.

Nu twee dagen verder en niks opgeschoten….Dit is natuurlijk geen service en ook niet in lijn met abonnement. Bijzonder is trouwens dat mijn orbi app wel ruim 900 mb download en upload snelheid meet. 

 

Wie kan me helpen? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Bijzonder is trouwens dat mijn orbi app wel ruim 900 mb download en upload snelheid meet.

Deze meet denk ik de snelheid vanaf het bekabeld aangesloten punt. Het is goed om te weten dat die snelheid goed is. Dat houd dan dus in dat het probleem puur in de WiFi zit.

Heeft u getest met verschillende apparaten? Ondersteunen deze WiFi 6?

Dank voor je reactie.

Ja met meerdere devices gemeten. 

Aanvullend

  • op de eerste verdieping staat een satelliet orbi welke draadloos functioneert.
  • op de tweede verdieping staat een satelliet orbi welke wel aangesloten is via utp. 
     

ondanks dat ik 1 Gr snelheid zou moeten hebben, meet ik hier maar 90 mb….

 


 

 

KPN? Kunnen jullie mij aub helpen. De snelheid is wel iets gestegen, maar nog steeds verre verre verre van hetgeen ik betaal. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

 

Hoor graag! 

Reputatie 6
Badge +8

Je betaalt voor een gigabit verbinding tot aan het modem. Alles daarachter is je eigen verantwoordelijkheid, om het kort te houden. KPN kan je niet ondersteunen met apparatuur van derden. Als je een laptop of desktop bekabeld aansluit zou je ook ca 940Mbit down en up moeten meten. Als je dat meet en via wifi met eigen apparatuur niet verder komt dan 200/300Mbit dan kan KPN daar ook niks aan doen.

Dank gjtm. 
 

bijzonder is dat de verkoper van kpn mij dit wel hebben beloofd en de monteur zelfs nog bevestigd. ‘Was geen enkel probleem om de Orbis aan te sluiten’ en ‘snelheid komt tegen de 900 te liggen’. 
 

dus lijkt mij dan toch ook dat KPN hier iets meer mee moet…

 

hoor graag

Reputatie 7
Badge +15

@RoeDor Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat het nog niet lukt om de maximale snelheid uit je Orbi's te halen. 

Ik ben bang dat in dit geval @gjtm wel gelijk heeft. Op het moment dat je met je Experiabox aangesloten bekabeld een snelheid haalt van plusminus 940 Mbit en met de Orbi's lukt dit niet. Dan kan KPN daarin weinig betekenen. 

De snelheid tot aan het modem wordt immers gehaald. Ergens achter het modem gaat de snelheid verloren. 

Voor zover ik weet zou je de Orbi's inderdaad gewoon moeten kunnen gebruiken, dus wellicht dat er iets in de instellingen daarvan nog niet optimaal is? 

Erg teleurgesteld door Kpn. Bij het verkopen worden er beloftes gedaan die niet worden nagekomen. 
 

Ik hoop dat Kpn of iemand anders op het forum me toch nog kan helpen. 

Beste kpn medewerker,

Laten jullie mij hier gewoon hangen zonder enige oplossing? Jullie mdw Noa kwam aan mijn deur jullie producten verkopen. Expliciet vermeld dat mijn eigen devices aangesloten moesten worden en ik anders niet zou overstappen. Dit staat zelfs op papier! De monteur bevestigde dit nogmaals, maar als het niet voldoende werkt geven jullie niet thuis. Echt heel slechte service. Owja, incasseren kunnen jullie trouwens wel erg snel (binnen paar dagen al geld geïnd). 
 

Ik zou graag uiterlijk a.s. woensdag een inhoudelijke reactie wensen, aangezien a.s. Vrijdag mijn annuleringsperiode van 14 dagen verloopt.

 

hoor graag.  
 

Hallo @RoeDor , even recht-toe-recht-aan, als je een (Windows)pc bekabeld verbindt aan het KPN-modem met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit en je gebruikt de Ookla speedtest-app uit de MS-store, haal je dan gemiddeld 930/930Mbit/s, zo ja, dan werkt je verbinding perfect.

Zo nee, dan zou je de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom kunnen halen en daarna de KPN-router een fabrieks-reset geven.

Draadloos is tevens ongeveer die snelheid te behalen, mits je apparaten wifi6 (ax) ondersteunen en de juiste wifiinstellingen gebruikt en je huis geen beton heeft.

Ik behaal met mijn Chromebook op de 1e etage draadloos de bekabelde snelheden in een huis zonder beton en zonder versterkers en  de KPN-router in de huiskamer.

 

 

Dank JanD. Mijn huis heeft wel beton (niet heel gek lijkt mij). Mijn snelheid komt in de keuken niet boven de 300. Verder heeft kpn mij beloofd alles goed aan te sluiten en snelheden van meer dan 900 door het hele huis. De verkoper is zelfs even binnen geweest en de monteur natuurlijk ook. 
 

Dus KPN…..wanneer komen jullie jullie beloftes na? 

Reputatie 6
Badge +8

Ben bang dat je dan binnen je annuleringstermijn moet opzeggen. Een wifi snelheid van 900Mbit+ is niet haalbaar met kpns eigen apparatuur en ook niet met de Orbi set die je gebruikt. 400 tot 600Mbit afhankelijk van locatie in de woning is in de praktijk het maximum. Wat jij vraagt is simpelweg niet te realiseren. Hopelijk kan de moderator deze case naar de deur 2 deur afdeling doorzetten zodat die studentjes stoppen met onzin verkopen om klanten binnen te hengelen, maar meer is hier echt niet aan te doen. 

Dank gjtm. Wat een openbaring, een direct en eerlijk antwoord. Zoals je al aangeeft, KPN moet stoppen met leugens te verkopen. Het zou ze sieren als ze nog even contact met mij zouden opnemen. Hoor graag Kpn.

Hallo @gjtm 

Een wifi snelheid van 900Mbit+ is niet haalbaar met kpns eigen apparatuur 

Dat klopt niet wat jij beweert.

Zelf heb ik een KPN Box12 met wifi6 aan, de kanalen optimaal ingesteld op snelheid en niet op bereik en haal met mijn Chromebook op de 1e etage, ongeveer dezelfde snelheid als bekabeld, maar mijn huis heeft geen beton en  gebruik géén versterkers, alléén het modem/touter.

draadloze_speedtest

 

Reputatie 7
Badge +12

900+mb door de gehele woning is goed mogelijk met de apparatuur van KPN, ook als je twee verdiepingen hebt. Wel zal je dan de acces points bekabeld moeten aansluiten. 

@RoeDor, je vraag is niet realistisch, de orbi's zijn geen apparatuur van KPN en ondersteunt KPN niet. Uiteraard betekend dit niet dat ze niet zullen werken maar voor service kan je niet bij KPN terecht tenzij je de Techdesk service hebt afgenomen. Dit is een speciale klantenservice die graag wilt meedenken met het juist aansluiten en werking van apparatuur van derde. 

Zo ver ik weet zou een orbi prima moeten werken met een gigabit verbinding maar ergens lijkt dit afgeknepen te worden. Heb je het wifi van het modem uit staan? Dit zou eventueel kunnen storen als de eerste bekabelde acces point van orbi er naast staat. Verder lijkt het me verstandig om je setje orbi's naar fabrieksinstellingen te zetten en ze opnieuw aan te sluiten, misschien heeft dit positief effect? 

 

Ook iets om in je achterhoofd te houden, op wifi is een verlies al snel gecreëerd, ga jij achter een spiegel, tv of magnetron staan heb je al snel een halvering. Ook dik beton heeft hier uiteraard invloed op. Dus echt in elk hoekje van je huis 900+ is niet altijd haalbaar maar het moet wel een stukje hoger dan 300 liggen. 

Dank ik_hussel. WiFi stond uit en orbis opnieuw aangesloten. Geen verschil…300 mb
 

Btw: niet realistisch? Jullie hebben mij dit verteld en beloofd! Jullie maken het op deze manier mijn probleem. Werkelijk schandalig. Zou jullie sieren als jullie je beloftes nakomen en zorgen dat eea wel werkt voordat jullie weglopen. 
 

ik neem trouwens aan dat ik de rekening (voor een andere expert) gewoon bij jullie kan indienen? 

 

 

 

Dank ik_hussel. WiFi stond uit en orbis opnieuw aangesloten. Geen verschil…300 mb
 

Btw: niet realistisch? Jullie hebben mij dit verteld en beloofd! Jullie maken het op deze manier mijn probleem. Werkelijk schandalig. Zou jullie sieren als jullie je beloftes nakomen en zorgen dat eea wel werkt voordat jullie weglopen. 
 

ik neem trouwens aan dat ik de rekening (voor een andere expert) gewoon bij jullie kan indienen? 

 

 

 

Indienen kan altijd, maar KPN gaat dat toch niet betalen,

 

Reputatie 7
Badge +15

@RoeDor Excuus voor het uitblijven van een reactie, ik was een week niet aanwezig. 

Ik zoek graag uit of er in dit geval toch nog iets is dat ik voor je kan betekenen. Op het moment dat iets papier staat moeten wij het natuurlijk ook nakomen. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? Dan ga ik uitzoeken wat ik voor je kan doen.