Trage LAN snelheid tussen 2 iMac computers na wissel naar Box12

  • 22 December 2021
  • 3 reacties
  • 58 keer bekeken

Sinds kort ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN. Daarbij heb ik als modem/router de Box 12 gekregen.

Ik moet voor mijn werk regelmatig grote bestanden binnen mijn thuisnetwerk verzenden tussen 2 Mac’s. Voorheen behaalde ik snelheden van gemiddeld 90mb/s. Nu met de Box 12 gemiddeld 30mb/s.

Alles van bekabeling tot Mac’s zijn hetzelfde gebleven. Ik heb de test uitgevoerd met de Ziggo router en met de Box 12 router via een betrouwbaar programma ‘Black magic speed disk’

De bekabeling is 1x cat5e en 1x cat6 van beide Mac’s direct naar de router. Getest met een kabeltester en geen breuken o.i.d. geconstateerd.

KPN gebeld en heeft hier geen verklaring voor omdat de Box 12 dit makkelijk aan zou moeten kunnen. Iemand suggesties waar dit aan kan liggen?

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

LaurensZalm 2 jaar geleden

ah MBps niet Mbps check.

weet wel dan diskspeed check je het hele traject pakt, niet alleen het netwerkdeel, wat geeft deze op doelcomputer als deze op deze machine zelf draait naar betreffende schrijf

vermoed eerder een limitatie hier hoewel 30 wel erg weinig is zelfs voor een HDD.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

dit is ook zeker geen limitatie van de box12 deze beschikt tenslotte over 4x 1Gbit Lan poorten, dat is wel een stukje meer dan 90Mbit en zeker meer als 30Mbit.

Maar wat is je lijnsnelheid, en ben je er zeker van dat dit slechts lokaal over LAN loopt, doe anders eens een Lokale speedtest.

zijn genoeg freeware tools om dit te proberen kijken wat hieriit komt ik vermoed dat je mooi bij de 900Mbit uitkomt ( als er geen 100Mbit switch oid tussen zit )

dit is ook zeker geen limitatie van de box12 deze beschikt tenslotte over 4x 1Gbit Lan poorten, dat is wel een stukje meer dan 90Mbit en zeker meer als 30Mbit.

Maar wat is je lijnsnelheid, en ben je er zeker van dat dit slechts lokaal over LAN loopt, doe anders eens een Lokale speedtest.

zijn genoeg freeware tools om dit te proberen kijken wat hieriit komt ik vermoed dat je mooi bij de 900Mbit uitkomt ( als er geen 100Mbit switch oid tussen zit )

 

Hi Laurens, ik vind het ook gek. Het is ook geen 90mbit maar mb p/s waar ik het over had, dus dat klopt wel ongeveer. Maar kom er met de box 12 nog niet aan. Test heb ik lokaal uitgevoerd. Dus met ‘BM disk speed’ van de ene naar de andere computer.

Heeft het dan met blok grote te maken of iets? Lijkt mij dat dat standaard wel in orde is.

Reputatie 7
Badge +9

ah MBps niet Mbps check.

weet wel dan diskspeed check je het hele traject pakt, niet alleen het netwerkdeel, wat geeft deze op doelcomputer als deze op deze machine zelf draait naar betreffende schrijf

vermoed eerder een limitatie hier hoewel 30 wel erg weinig is zelfs voor een HDD.