Beantwoord

TV kijken via Asus router

  • 30 March 2020
  • 4 reacties
  • 964 keer bekeken

Hallo, weet iemand of je van de config files niet ook dnsmasq.conf.add moet aanpassen?

dhcp-option=60,IPTV_RG
dhcp-option=28,192.168.1.255

naar je eigen netwerks

dhcp-option=60,IPTV_RG
dhcp-option=28,192.168.x.255 (x=bij mij dus anders dan 1)

 

tot nu toe heb ik altijd de vlans op m’n switch opgedeeld, vlan 6 naar mijn ASUS router, vlan 4 naar 2 poorten op de switch waar de TV decoders aan hangen en vlan 7 naar de KPN router voor telefonie. Weet niet zeker of dit blijft werken nu 1 april 2020 KPN dingen gaat veranderen dus was me al even in aan het lezen op de handleiding hier boven. Als TV overmorgen niet meer werkt ga ik vlan 4 & 6 doorzetten naar mijn ASUS router en de handleiding verder volgen.

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door wjb 30 March 2020, 15:09

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Je moet die dhcp-option 28 inderdaad op jouw gebruikte subnet zetten. 

KPN gebruikt al lange tijd routed-IPTV i.p.v. bridged-IPTV en bridged-IPTV wordt momenteel volledig uitgeschakeld. Dit betekent dat jouw TV ontvangers niet zullen blijven werken op vlan 4.

Voor telefonie moet vlan 7 naar de Experia Box doorgeschakeld worden, maar sinds 25 maart kan je ook een VoIP ATA gebruiken voor telefonie en die gewoon op jouw eigen router aansluiten. Zie https://www.kpn.com/eigenmodem.

Ah, hier was mijn vraag heen...

eigen routers heb ik nog niet echt gevonden die weer een ‘normale’ telefonie (rj11) uitgang hebben, hebt nog nooit uitgezocht hoe je dat dan weer zou moeten aansluiten. Misschien moet dat maar eens helemaal weg gehaald worden hier thuis, was vroeger nog leuk dat je kind op d’r kamer kon bellen met interne telefoon (oude telefoon centrale met waar je nog 0 voor buitenlijn moet kiezen) maar dat gaat allemaal nu via whatsapp en zo dus niet echt meer nodig.

Reputatie 7

Dan gebruik je toch een Grandstream HT801 VoIP ATA die je achter jouw Asus plaatst.

Of je gebruikt geen Asus maar een FRITZ!Box. Die kan je overigens ook voor €7,49 huren bij KPN. 

 

Reageer