Vraag

Tv ontvanger blokkeert danwel stoort foscam app.

  • 29 September 2020
  • 12 reacties
  • 330 keer bekeken

Ik maak gebruik van Internet en TV via glasvezel icm de Experia V10a. Voor beveiliging heb ik twee Foscam camera's die via een TP link (internet via stopcontact) beide hun bekabelde ip adres krijgen. DHCP op de camera's is uitgeschakeld zodat ze hun ip behouden. Ik kan de camera's bekijken via mijn Surveillance Station (Synology NAS) en natuurlijk via de Foscam App. Beide werken goed, zowel in het interne netwerk als daarbuiten. Nu doet zich het volgende voor: Zodra ik mijn tv ontvanger inschakel werkt de Foscam app niet meer en kan geen verbinding meer maken met de camera's. Zet ik de tv ontvanger uit dan werkt het weer als vanouds. Het lijkt een ip conflict te zijn maar kan niet ontdekken hoe of wat? Hebben jullie hiermee ervaring of eventueel een tip om dit vervelende probleem op te lossen? 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Bengroen en welkom op het forum! Goed dat je je vraag hier stelt. Is de TV-ontvanger toevallig ook via een TP-link of soortgelijke constructie verbonden met de Experia Box? Of loopt er bij de ontvanger een internetkabel rechtstreeks naar de Experia Box? Mocht bij de ontvanger het internet ook via het stopcontact gaan, zou je hem dan eens rechtstreeks bekabeld aan willen sluiten en kijken hoe het dan gaat als je hem aanzet? 

Hoi Sanne,

 

De ontvanger is bekabeld, rechtstreeks naar. de exp.box. De tp link is ook bekabeld aangesloten op de exp.box. Zodra de ontvanger aangezet wordt kan de camera niet meer gevonden worden in het netwerk. Is er een mogelijkheid de tv ontvanger een statisch ip te geven bv?

Reputatie 7

Hmmm, dit is niet hoe het zou behoren te zijn. :thinking:

Het probleem zit zeer waarschijnlijk niet in de IP adressering en dus heeft het statisch toewijzen van een IP ook geen nut.

Kan je één van de Foscam camera's eens rechtstreeks of via wifi op de Experia Box aansluiten?

Kan je dan wel de camerabeelden bekijken terwijl de TV ontvanger aan staat?

Nee helaas is dat niet mogelijk, de camera’s hebben een vaste buiten montage. Detail: naast de foscam app gebruik ik synology surveillance station. Hierop werkt eea wel, ook als de tv ont. aanstaat. Alleen de Foscam app laat het bij ingeschakelde tv afweten. 

Reputatie 7

Zelf heb ik ook twee Foscam beveiligingscamera's en ook ik gebruik het Synology Surveillance Station op de beelden op te slaan. Ik gebruik ook Foscam app op live beelden te kunnen bekijken.

Alles werkt perfect.

Mijn camera's zijn via wifi aangesloten maar ik heb een vermoeden dat de V10a i.c.m. de "draadloze" verbindingsset hier roet in het eten gooit. Vandaar dat ik, al is het maar ter test, graag zou willen zien of het wel goed werkt als je een netwerkkabel rechtstreeks van de V10a naar één van de camera's laat lopen.

Desnoods zet je er even een koppelstukje van de Gamma tussen...

...om de netwerkkabel te verlengen.

Ik begrijp het idee. Helaas hangen de cams meer dan 40meter vd box af en om nou als test ff zoveel kabel aan te schaffen die ik vervolgens nergens voor ga gebruiken gaat me echt te ver. 

Reputatie 7
Badge +17

Begrijpelijk, maar wel jammer dat we nu niet uit kunnen sluiten of de draadloze TP link set wellicht roet in het eten gooit. Misschien is dit dan een bekend probleem bij Foscam zelf waar ze wellicht een oplossing voor hebben? Heb je al contact met hen opgenomen hierover? 

Reputatie 7
Badge +8

Ik ken de foscam app niet maar mogelijk doet deze iets met multicast discovery richting de camera,s.

Zodra een tv settop box aan gezet wordt gaat deze na opstarten multicastverkeer ontvangen. Dit verkeer hoort alleen naar de settop box geschakeld te worden. 

Als er een ethernetswitch, draadloze verbindingsset, of een  wifi access point in het thuis netwerk in gebruik is die niet omkan gaan met multicast IGMP protocol dan kan het multicastverkeer (bestemd voor settopbox)  bv onbedoeld bij het apparaat terecht komen waar de foscam app op draait. Deze wordt dan overspoeld met verkeer waardoor de app communicatie niet kan slagen.

 

Een test om te zien of multicast hier de oorzaak is. Speel op de tv box (en zorg dat er niet evt een 2e settop box in het huis actief is) een opname af. Deze is niet gebaseerd op multicast. Wacht daarna minimaal een minuut of 10. Een eventuele staande multicast stream wordt na verloop van tijd namelijk afgekapt als de settopbox hier geen gebruik van maakt en verdwijnt daarmee uit het netwerk.

Stop nog niet de opname, anders staat er direct weer een multicast stream, maar kijk nu even of de foscam app nu wel kan werken.

Dit zou dan een indicatie kunnen geven dat het hier mee te maken heeft.

 

Reputatie 7

Ik ken de foscam app niet maar mogelijk doet deze iets met multicast discovery richting de camera,s.

Nee, de Foscam app maak geen gebruik van multicasting.

Reputatie 7
Badge +17

Is het gelukt om contact op te nemen @Bengroen en ben je al wat dichter bij de oplossing? 

Nee, ook daar is geen direkte oplossing beschikbaar helaas. Het probleem blijft zich ondertussen voortdoen. 

Reputatie 7
Badge +17

Heel gek probleem dit. 😕 Ik heb wat rond gespeurd op het Foscam forum en ik nog wat tips en vragen bij elkaar gesprokkeld:

  • Kun je de camera's ook via de wifi verbinden zoals wjb eerder aanraadde en hoe gaat het dan?
  • Heeft de ontvanger in combinatie met de camera's/Foscam app eerder wel gewerkt? Of helemaal niet sinds je ze hebt? 
  • Indien de problemen spelen sinds je DHCP uitgeschakeld hebt, heb je de stappen op deze pagina gevolgd? 

Reageer