Beantwoord

TV ontvangers zitten op een apart subnet

  • 18 October 2020
  • 7 reacties
  • 421 keer bekeken

Omdat mijn smartTVĀ  met een switch verbonden is met de experia zitten zowel de TV als de TV ontvanger in een apart IP ranges. Dit is onhandig met video casten vanaf de smartphone maar ook met andere netwerktaken.

Hoe kan ik deze op hetzelfde iprange krijgen?

icon

Beste antwoord door Babylonia 27 October 2020, 23:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Vreemd.Ā  Normaal deelt een switch geen IP-adressen uit of verandert een sub-net daarmee.
Of het moet zijn dat je een zeer uitgebreide layer 3 managed switch zou gebruiken.
Maar dat lijkt me voor een thuissituatie overkill.

Of gebruik je thuis nog een tweede router met een andere sub-net, en verdeel je achterliggend aangesloten apparaten over twee routers?

Wat voor ā€˜switchā€™ gaat het om, het klinkt inderdaad meer als een router.

Ā 

Reputatie 7
Badge +21

HoiĀ @Paul v Berkum. Welkom op het KPN Forum! Ik zie datĀ @BabyloniaĀ enĀ @obeliskĀ jouĀ proberen verder te helpen en dat je nog niet hebt gereageerd op hun vraag. Welke switch heb je?

Hallo,

Ā 

ik heb een experia V9. Op de gele poort heb ik een kabel aangesloten die naar de switch toe gaat. (Netgear GS105). Op deze switch zowel ontvanger als TV aangesloten.

Ā 

Volgens mij geeft de gele poort een andere IP range. Hierdoor ook tv op ander IP range en niet zichtbaar in het thuisnetwerk.

Reputatie 7
Badge +10

"Gele poortjesā€ op een Experia Box V9 zijn gewoon "LANā€ poortjes.

Erachter aangesloten apparaten krijgen bij een DHCP-instelling (= standaard), een IP-adres toegewezen uit de standaard IP LAN reeks van een Experia Box V9.

Een Netgear GS105 switch (zonder ā€œEā€ in de specificaties) voldoet niet aan ā€œIGMP Snoopingā€,
en zal in combinatie met een TV-ontvanger en andere ā€œinternetā€ gerelateerde connecties om die reden problemen geven. Wissel die switch uit met een Netgear GS105Ev2

Die voldoet wel aan de specificaties.

Ik snap het niet. mijn ontvanger (en ook mijn TV) staat op 192.168.2.xxx

Mijn thuisnetwerk op 192.168.1.xxxĀ  (deze zit echter wel achter een router en ik zie nu dat deze een andere range toewijst).

Ā 

Aldus.. kan ik de router instellen op dezelfde IP range of loop ik dan risico.

Reputatie 7
Badge +10

Ik snap het niet. mijn ontvanger (en ook mijn TV) staat op 192.168.2.xxx

Dat is binnen het standaard sub-net van een ā€œExperia Boxā€

Mijn thuisnetwerk op 192.168.1.xxx
(deze zit echter wel achter een router en ik zie nu dat deze een andere range toewijst).

Kijkā€¦., en dat heb je eerder niet verteld.
Te weinig informatie van een netwerk / set-up geeft verwarring van wat de werkelijke situatie is.
Een extra router,Ā  --als het goed wil functioneren als apart sub-net--
ā€œmoetā€ in een andere IP-range zitten als de standaard ā€œhoofdā€router.
Dus dat komt nu met die extra informatie die je geeft niet vreemd over.

Je kunt vanuit een ā€œ2eā€ sub-net (vanaf die 2e router), wel ā€œterugā€ naar het 1e sub-net van de hoofd-router. Maar andersom vanuit het ā€œ1e sub-netā€ vanuit de hoofd-router naar de 2e router erachter, gaat niet zomaar ā€œstandaardā€. Dan haal je een hoop onnodige problemen op de hals.

Het ā€œkanā€ met uiterst complexe set-up met bijv. ā€œpor forwardersā€ en onnodige ā€œtoestandenā€, maar is niet interessant om op die wijze je netwerk in te delen.