Beantwoord

Unifi dream router icm Glasvezel. Wat zijn de instellingen?

  • 24 September 2022
  • 27 reacties
  • 7327 keer bekeken

Goedemorgen,

 

Ik wil graag mijn Unifi dream router direct aan de NTU koppelen (Dus geen experiabox). De netwerk instellingen heb ik geconfigureerd volgens de handleiding: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

If you are a customer of KPN, you can set up the WAN connection as follows:

In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
Enable VLAN ID and set it to 6 for KPN.
Set IPv4 Connection to PPPoE.
For KPN, Username should be set to internet.
For KPN, Password should be set to internet.

Het IPTV gedeelte is voor mij op dit moment niet belangrijk, dus dat heb ik voor nu even overgeslagen. 

Met de bovenstaande instellingen heb ik de Router online gekregen, alleen klapt de internet verbinding om de zoveel tijd er uit (geen idee waarom).

Hieronder ziet staat de configuratie, ik hoop dat jullie misschien een idee hebben waar dit door komt.

Bij voorbaat dank!

Ook heb ik deze configuratie voorbij zien komen op:

Met de bovenstaande configuratie komt de router niet online. 

Ik hoop dat iemand de goede tip heeft.

 

Bij voorbaat dank!

 

 

icon

Beste antwoord door GeSp 24 September 2022, 17:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Thomasvd 

 

2 andere forumgebruikers hebben dat ook al geprobeerd met een UDR i.c.m. een XGSPON glasvezel verbinding, helaas zonder success, heb jij ook een XGSPON glasvezelaansluiting?

Zie ook dit topic:

 

Een UDM heeft andere hardware waarmee het wel werkt, alleen de upload blijft dan om 1 of andere onbekende reden te laag.

Hallo @Thomasvd 

 

2 andere forumgebruikers hebben dat ook al geprobeerd met een UDR i.c.m. een XGSPON glasvezel verbinding, helaas zonder success, heb jij ook een XGSPON glasvezelaansluiting?

Zie ook dit topic:

 

Een UDM heeft andere hardware waarmee het wel werkt, alleen de upload blijft dan om 1 of andere onbekende reden te laag.

Bedankt voor de hulp, ik heb inderdaad de XGSPON glasvezelaansluiting. Jammer.

Is er eventueel een mogelijkheid om de unifi te laten samen werken met de KPN box 12?

 

Bij voorbaat dank!

Reputatie 7
Badge +18

Ja, dat kan, zie daarvoor dit topic:

 

Reputatie 7

Heb je de nieuwste firmware al op die UDR staan?

Heb je de nieuwste firmware al op die UDR staan?

Jaa (helaas) heb ik de nieuwste software. Hopelijk komt er een software fix. Beetje jammer aangezien de Unifi Dream router onlangs op de markt is gekomen.

@Thomasvd is het je inmiddels gelukt het probleem te verhelpen? Ik sta op het punt een UDR te kopen en wil die ook direct aan de glasvezel ntu verbinden. Hoor het graag!

@Thomasvd is het je inmiddels gelukt het probleem te verhelpen? Ik sta op het punt een UDR te kopen en wil die ook direct aan de glasvezel ntu verbinden. Hoor het graag!

Het probleem is er helaas nog steeds. Ik heb twee dagen geleden mijn glasvezelpakket met XGSPON glasvezel aansluiting direct op mijn UDR aangesloten. De verbinding valt elk uur ongeveer 10 tot 30 seconden weg. Ik moet dus ook helaas de KPN Experiabox ertussen zetten om het stabiel te houden

 

Bij mij speelt het zelfde probleem nog steeds...

@Thomasvd is het je inmiddels gelukt het probleem te verhelpen? Ik sta op het punt een UDR te kopen en wil die ook direct aan de glasvezel ntu verbinden. Hoor het graag!

Het probleem is er helaas nog steeds. Ik heb twee dagen geleden mijn glasvezelpakket met XGSPON glasvezel aansluiting direct op mijn UDR aangesloten. De verbinding valt elk uur ongeveer 10 tot 30 seconden weg. Ik moet dus ook helaas de KPN Experiabox ertussen zetten om het stabiel te houden

 

 

@Thomasvd heb jij ervoor gekozen om de Experiabox ertussen te plaatsen of heb je geaccepteerd dat af en toe de verbinding weg valt? Ik vraag mij namelijk af wat twee routers gaan doen voor de doorvoer-snelheid en de reactiesnelheid (ping) van het netwerk

@ThomasDoorn95 @Thomasvd hoe weet jullie allebei dat je een XGSPON verbinding hebt? Als ik via de servicetool van KPN kijk, zie ik bij Glasvezel aansluittype, alleen GoF staan.

Verder is er een ZTE F3100 (FTU) geïnstalleerd hier.

 

Mocht ik een andere (fiber) techniek hebben of FTU, dan wil ik de UDR misschien wel bestellen, uitproberen, en hier laten weten.

Reputatie 7

@Bijenverf, Dan heb jij een AON aansluiting.

Die ZTE F3100 is overigens geen FTU maar een NTU.

XSGSPON is het type glasvezelaansluiting apparaat zoals in de foto hierboven te zien is. 

 

Nog een update voor de mensen die dit topic volgen. De instabiele verbinding heeft zichzelf opgelost. Ik heb nu mijn UDR direct aangesloten op de glasvezelaansluiting en heb geen last meer van een wegvallende verbinding. Ik heb zelf niks veranderd aan de instellingen. Alleen mijn UDR opnieuw opgestart, wat ik in het proces hiervoor al veel vaker heb gedaan. Dus ik weet ook niet hoe dit opeens kan (maar ben er wel blij mee :D). Wel is de snelheid minder als mijn abbonement. Ik betaal voor 1000up/1000down en ik meet gemiddeld 500up/700down. Maar dit neem ik voor lief

@wjb dank voor uitleg. Echter ben ik nu wel verward. Is de Z3100 een NTU?

Een FTU is toch altijd aan client side gemonteerd om glas te converten naar electrical (ethernet)?

Ook als ik hier kijk, noemt KPN het een FTU TK01

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/zxhn-f3100-mediaconvertor-ftu-tk01/2

Reputatie 7

De FTU (Fiber Termination Unit) is het kastje waar de glasvezel in afgemonteerd is. KPN Netwerk gebruikt daar een FTU TK01 voor.

 

De NTU (Network Termination Unit) wordt daar overheen geschoven en dat is in jouw geval een ZTE F3100.

Kunt u mij misschien vertellen welke SFP+ module en welke Kabel u gekocht heeft? Over een paar weken betrekken wij ons nieuwbouw huis met Glasvezel van KPN.

heeft u toevallig nog goede links naar meer informatie om de KPN glasvezel rechtstreeks op een ubiquiti unifi dream machine pro aan te sluiten?

Reputatie 7

De te gebruiken SFP+ module is afhankelijk van het type glasvezelaansluiting. Als dit een XGS-PON aansluiting is, dan is er zelfs geen SFP+ module op de markt.

Waarom gebruik je niet gewoon de NTU/ONT die je van KPN in bruikleen krijgt?

Ter update:

Ik heb uiteindelijk de UDR gekocht twee weken terug, en aangesloten op de glasvezelmodem. Heb de settings gebruikt zoals geïnstrueerd (PPPoE type) en het werkt perfect. Geen downtime zo nu en dan.

Ik denk er ook over na om de UDR aan te schaffen maar wil niet met fritzbox ertussen blijven werken of elke 30 minuten een drop. Ik heb een zwart glasvezel boxje het is over de kpn glasvezel heen geschoven. Wat kan ik verwachten?

Reputatie 7

Ik denk er ook over na om de UDR aan te schaffen maar wil niet met fritzbox ertussen blijven werken of elke 30 minuten een drop. Ik heb een zwart glasvezel boxje het is over de kpn glasvezel heen geschoven. Wat kan ik verwachten?

Het aansluiten van een UDR op dat "zwarte glasvezel boxje" is geen enkel probleem Maar het is wel uitdagend om televisie ook operationeel te krijgen.

Heb je televisie van KPN?

Nee ik heb geen tv, alleen internet

Ik ga tv kijken via de kpn app.

Reputatie 7

Ik ga tv kijken via de kpn app.

Wil je echt zoveel inboeten op beeldkwaliteit?

Ik ga tv kijken via de kpn app.

Hallo @Hoogkarspel als je geen tv-abo hebt bij KPN kun je ook niet van de tv-app's gebruik maken.

 

 

Goed nieuws na de installatie van de 3.1.14 Beta op mijn Dream Router werkt deze eindelijk stabiel als ik deze direct aansluit ONT van KPN. Ik heb de standaard instelling gehanteerd zie: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Met deze nieuwe update is er iets veranderd op het gebied van MSS Clamping, ik weet mij te herinneren dat MSS Clamping ook wellicht de oorzaak van het probleem was. 
Hopelijk is dit voor andere dit het zelfde probleem ervaren ook de oplossing.
De eerste 48 uur zijn stabiel  :) 

Super. Ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld. Zou je nog eens een update willen plaatsen?

 

Mijn ervaring met de app van KPN zijn niet zo heel slecht. Er gaat veel kwaliteit verloren van het geluid via het kastje viel mij direct op.

 

ik zou er dus wel mee kunnen leven.