Vraag

UNIFI UXG Pro werkt als eigen modem/router op KPN XGS-P0N, maar gehalveerde upload

  • 27 June 2023
  • 17 reacties
  • 548 keer bekeken

Reputatie 2

Ho even: De Topictitel is gewijzigd door…?? Deze wijziging reflecteert nu niet meer de strekking van mijn verhaal. Gehalveerde upload klopt voor de ethernetpoorten, maar niet voor de FTP+ poort (3) met multibit FTP+ naar Ethernet converter.

 

Beste allemaal.

Sinds een kleine week ben ik er in geslaagd om mijn UXG Pro voorzien van firmware versie 3.07 direct aan de glas naar ethernet converter te hangen ONT(?). Ik heb een Gigabit internet only aansluiting.

De maar… in de titel slaat op het volgende. Na het volgen van de diverse prima handleidingen bleef ik aanlopen tegen het fenomeen dat de download prima was , maar de upload halveerde. Dat was van toepassing op het gebruik van één van de standaard gigabit ethernetpoorten. 1 of 2.

Als experiment heb ik een FTP+ poort (3) voorzien van een multibit FTP+ naar ethernet converter en… bingo. Na de standaard herstart van de ONT up en downloadsnelheden rond 1.0 tot 1,1Gb/s De ONT en de UXG verbinden met 10Gb/s

Later eens zien of een standaard gigabit only  converter ook werkt op een iets lagere maximum snelheid

Wat nog niet werkt met de huidige settings is ipv6

In ieder geval kan er ondanks de "beperking”een als eigen router / modem in te stellen apparaat bijgeschreven worden.

 

 

 


17 reacties

Hoe zit dat dan met IPTV? Heb je input 2 vlan tags? 

Reputatie 2

Nee, maar 1 VLAN tag, Heb ook maar internet only.

Hoi Hoi vraagje,

Ik ga voor mij zelf ook een UXG pro halen, nu lees ik hier dat op utp de upload gehalveerd is.

Nu is dit natuurlijk al 5 maanden geleden gepost en hoop dat dit nu anders is, is dit ook zo of is die bug (Zo zie ik het) er nog steeds?

 

Groetjes.

Reputatie 2

Hallo @Deathlyend

Ik heb de KPN lijn nooit meer direct via WAN poort 1 (ethernet) op de UXG aangesloten gehad dus ik kan het nog niet vertellen. Ik zal als niemand meer van het netwerk gebruik maakt (ergens na middernacht) het een en ander proberen. Even geduld dus nog 😀

Hallo @Deathlyend

Ik heb de KPN lijn nooit meer direct via WAN poort 1 (ethernet) op de UXG aangesloten gehad dus ik kan het nog niet vertellen. Ik zal als niemand meer van het netwerk gebruik maakt (ergens na middernacht) het een en ander proberen. Even geduld dus nog 😀

Ik wacht het even af thanks!

Reputatie 2

@Deathlyend 

Ik heb inmiddels meerdere pogingen gedaan om de Nokia ONT (was ten tijde van mijn eerste bericht een Genexis op een 1Gb verbinding) succesvol direct aan de WAN poort 1 dus via een 1Gb ethernetpoort aan te sluiten.

Met mijn huidige 4Gb abonnement blijft de upload achterlopen Down haalt ca 950Mb/s Up schommelt rond 450Mb/s. Op de SFTP+ aansluiting 3 speelt hetzelfde. Met een SFT+ naar Gigabit Ethernet converter haal ik nu ook nog maar 940 om 430Mb/s Met de provider router ertussen en de UXG in de DMZ zone gaat het wel nagenoeg full speed. Sorry, ik heb voor nu geen betere berichten.

 

@Deathlyend

Ik heb inmiddels meerdere pogingen gedaan om de Nokia ONT (was ten tijde van mijn eerste bericht een Genexis op een 1Gb verbinding) succesvol direct aan de WAN poort 1 dus via een 1Gb ethernetpoort aan te sluiten.

Met mijn huidige 4Gb abonnement blijft de upload achterlopen Down haalt ca 950Mb/s Up schommelt rond 450Mb/s. Op de SFTP+ aansluiting 3 speelt hetzelfde. Met een SFT+ naar Gigabit Ethernet converter haal ik nu ook nog maar 940 om 430Mb/s Met de provider router ertussen en de UXG in de DMZ zone gaat het wel nagenoeg full speed. Sorry, ik heb voor nu geen betere berichten.

 

Thanks voor het testen! Jammer dat het dan nog niet goed gaat, ik zou graag op het volledige unifi gaan maar hier begin ik dan toch te twijfelen

kom het ook verder niet echt tegen dat mensen er last van hebben op de unifi fora.

thanks in iedergeval!

Reputatie 2

Graag gedaan. Als jij net als ik een XGS Pon aansluiting van KPN hebt is PPPoE in ieder geval bij UniFi Routers nogal eens een bottleneck. op de website van Tweakers afdeling netwerken is er wel het een en ander over te lezen.

Kan ik nog op een makkelijke manier zien wat ik heb, heb 1 gig met de kpn box v12 maar tis me onduidelijk hoe ik kan zien welke variant aansluiting ik heb

 

Reputatie 6
Badge +8

Bij PPPoE wil het helpen om bij de configuratie van je internet verbinding in de Unifi network application Smart Queues aan te zetten met de up- en downrate op 0.

 

 

Reputatie 2

Kan ik nog op een makkelijke manier zien wat ik heb, heb 1 gig met de kpn box v12 maar tis me onduidelijk hoe ik kan zien welke variant aansluiting ik heb

 

Hier staat wat informatie daarover. https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt.htm

Reputatie 2

Bij PPPoE wil het helpen om bij de configuratie van je internet verbinding in de Unifi network application Smart Queues aan te zetten met de up- en downrate op 0.

 

 

 

Dat had ik op mijn oude aansluiting ooit wel eens geprobeerd met zeer weinig succes een paar Mb/s winst en verlies. Dank voor het weer in herinnering brengen, wellicht probeer ik het in de huidige setup binnenkort nog eens.

Ik heb de Wit kastje FK-01 dus dan zit ik niet op xgs pon als ik het zo zie

Reputatie 2

@Deathlyend

Hier staat het een en ander waar je mogelijk wat aan hebt.

Nog even gekeken op https://servicetools.kpn.com/v2/?code=86kvgc4cicbgGBu8iIAwHN9jOzl9ue&state=I6IZ88oAOTmLx58xFMIk#/voip-credentials en gebeld met KPN ik zit op GOF dus dan hoop ik het issue niet te hebben en gaan we het maar proberen met de UXG-PRO 

Anders wordt het lastig voor me om aan te sluiten of SFP we gaan het zien ik laat het nog even weten als het binnen is en getest heb

Reputatie 2

Veel succes, je hebt in ieder geval een iets makkelijkere verbinding via GOF.

 

Veel succes, je hebt in ieder geval een iets makkelijkere verbinding via GOF.

 

Thanks net alles besteld morgen binnen dan kunnen we aan de slag ;)

Reageer