Beantwoord

Upgrade Experia v9 naar Box 12 - voordelen?

  • 3 December 2021
  • 6 reacties
  • 351 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb in huis een glasvezelverbinding, 200/200, en bij het verlengen van mijn contract op Black Friday heb ik een nieuwe Box 12 toegestuurd gekregen. Van een eerdere actie heb ik al 2 superWiFi punten in de kast liggen. 

Momenteel bestaat mijn netwerk uit een Experia v9 met in huis 5 ‘oude’ KPN WiFi Versterkers. Dit omdat het huis redelijk groot is en mijn LAN poorten helaas in de uithoeken zitten waardoor ik mijn versterkers niet centraal kan plaatsen. Mijn router hangt in de meterkast in de garage, Versterker #1 in de woonkamer, Versterker #2 en #3 op een slaapkamer aan de voorkant en een aan de achterkant van het huis, Versterker #4 en #5 op zolderkamers aan de voorkant en achterkant van het huis. Hiermee is het netwerk dekkend.

Ik heb diverse apparaten een vast IP gegeven in de antieke ZTE environment van de Experia v9, maar op zich werkt het heel aardig. Eens in de maand alles een keer opnieuw opstarten als de kinderen beginnen te klagen over slechte/trage verbinding en dan loopt het weer als een zonnetje.

Nu heb ik dus die Box 12 gekregen. Lang verhaal kort: Ga ik in een werkende installatie lopen klooien of laat ik het voor wat het is tot het niet meer werkt? Heeft die Box 12 zoveel voordelen ten opzichte van de v9 dat vervangen echt aan te raden is? Ik ben geen pro-gebruiker maar weet wel het instellingenmenu te gebruiken met vaste interne IP en portforwarding enz. 

Werken mijn oude WiFi Versterkers nog op die Box 12 of moet ik dan over naar SuperWiFi? In dat geval vrees ik dat ik naast de 2 punten die ik heb liggen, er ook nog 3 bij moet kopen wat het weer een duur grapje maakt. En om nog maar niet te spreken over het weer instellen van alle fixed IP, port forwards, nieuwe verbinding op de omvormer van mijn zonnepanelen, sonos, robotstofzuiger enz. 

Kortom: is het al het gedoe (en extra kosten voor aanvullende SuperWiFi punten) waard, en zo ja, op basis van welke argumenten? Bedankt!

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 7 December 2021, 09:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hoi @RJWG . Welkom op het forum.

Als ik het goed lees heb jij nu een v9 en hangen daar bekabeld 5 Experia Wifi's aan? Klopt dat?

Als dat zo is nemen die EW's je wifi over en is de v9 een doorgeefluik van het internet signaal. De box12 zou dan een vergelijkbare rol innemen (totdat er nieuwe firmware is waardoor de Box12 ook een draadloos punt wordt)  Qua vaste IP's instellen.  Ik ben er geen fan van maar als het voor jou werkt is dat natuurlijk prima.  Ik zie (helaas) wel eens wat issues met de configureerbaarheid van de box12.  Als het nu goed werkt, zou ik het eerst zo laten.

Reputatie 1

Hallo @Erwin_ 

Het zijn geen Experia Wifi's (die zijn zwart) maar de oude KPN Wifi Versterkers (wit - deze: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn/wifi-versterker). Die zijn allemaal via mijn LAN netwerk op diverse plaatsen in huis aangesloten. Dus: Experia > Switch > Versterkers.

Ik heb vaste IPs voor een aantal apparaten om ze ook na een herstart van de router weer te kunnen vinden. Dat ging nogal eens mis in het verleden.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben er een beetje bang voor dat u er niet op vooruit gaat met de KPN Box 12 en de SuperWiFi's. 

Heeft u veel apparaten in huis die geen 5 Ghz WiFi ondersteunen? Misschien heeft u op de huidige dual band versterkers de 2,4 en 5 Ghz verschillende namen gegeven? Dat kan niet op de KPN Box en de SuperWiFi's. Dat kan bij sommige apparaten problemen opleveren.

Verder: het is gewoon proberen. Niemand kan zeggen hoe het bij u zal lopen.

Reputatie 1

Dat is wel goed te weten @Nick83 , dat er geen mogelijkheid os om 2.4 en 5 verschillende namen te geven. Ik heb een aantal apparaten die geen 5 ondersteunen. Ik denk dat ik het nog even zo laat. 

Ik begrijp dat de routers in bruikleen zijn? Ik kreeg het verzoek de Experia v9 terug te sturen, ondanks dat deze 10 jaar oud is. Ga ik problemen krijgen wanneer ik deze laat hangen en de Box12 in de kast leg als reserve?

Ik stuur je even een privébericht, @RJWG 

Wat je huidige setup betreft: Dat kan prima werken op je nieuwe adres.  

Als je overstapt op box12 + EW's of Superwifi's wordt het sowieso anders. Geen scheiding van 2,4 en 5Ghz.  (iets wat later wel geïmplementeerd wordt, maar zover zijn we helaas nog niet) Dus als dat belangrijk voor je is, zou ik je huidige setup gebruiken.