Vraag

Upload en download hoger maken met Deco M5 Mesh en Box 12

  • 6 January 2024
  • 23 reacties
  • 191 keer bekeken

Ik heb sinds 2 januari 1Gb glasvezel van KPN. Ik maak ook gebruik van Deco M5 mesh. Deze staat in accesspoint. Hoewel ik de hoofd satelliet met cat6 kabel heb aangesloten op de Experiabox 12, krijg ik via de M5 mesh netwerk (wifi) maar 204 Mbit download en 205 Mbit upload.

Hoe kan ik de upload en download hoger krijgen?

Ik ben een leek op dit gebied en weet dus niet veel hiervan🙂

 

Alvast bedankt.


23 reacties

Badge +19

Laat me raden 😉.  Het modem staat in de meterkast en de hoofdsatelliet staat er naast. Of is het anders?

De modem staat in een kast in de woonkamer met de hoofd satelliet ernaast. De meting is in de woonkamer op 3m afstand gedaan.

Led lampje is uitgezet.

 

Badge +19

En heb je als je meet met een bekabelde pc of laptop wel rond de 930/930m

Ja, 920 download en 950 upload.

Badge +19

Dan zal het "probleem" toch in de deco's zitten.  Maar ik weet niets van de deco's. Wellicht dat een ander forumlid je te hulp schiet. 

Reputatie 7
Badge +21

Overigens staat de wifi van je Box12 uit, zet die eens aan en de Deco's uit en kijk eens wat dan de snelheid is?

Reputatie 7
Badge +9

@Jaap203 Het zijn 2.4Ghz wifi-snelheden, ben je zeker dat jouw testapparaat met 5Ghz-wifi verbonden is?

Nu met wifi van modem uit en deco aan..

 

En nu met wifi van modem aan en deco uit…

 

@Jaap203 Het zijn 2.4Ghz wifi-snelheden, ben je zeker dat jouw testapparaat met 5Ghz-wifi verbonden is?

Ik test op m'n mobiel. Hoe kan ik dan 5Ghz-wifi instellen op mijn mobiel? 

 

Reputatie 7
Badge +21

Dat is veel te laag voor een 1Gb snelheid
Even bellen met 0800 0402 dan kunnen ze het even doormeten, morgen na 08:00 uur

Deze heb ik met 1 Gb snelheid en meestal nog wat hoger.

 

Als jouw mobiel 5Ghz ondersteund dan pakt hij als hij dicht genoeg bij de bron zit zelf het 5Ghz signaal.

Reputatie 7
Badge +9

@Jaap203 Nee dat kan je niet instellen op mobiel, op sommige samsung als je toevallig MAC-adres uitzet kiest het samsung 5Ghz boven 2Ghz. Zet in Deco de wifi 2.4Ghz uit en test de snelheid. dan zet de 2.4Ghz weer aan en 5Ghz uit en test de snelheid. Post dan de 2 resultaten dan kunnen we verder zien waar in de instelling van Deco niet klopt.

Dat is veel te laag voor een 1Gb snelheid
Even bellen met 0800 0402 dan kunnen ze het even doormeten, morgen na 08:00 uur

Deze heb ik met 1 Gb snelheid en meestal nog wat hoger.

 

Als jouw mobiel 5Ghz ondersteund dan pakt hij als hij dicht genoeg bij de bron zit zelf het 5Ghz signaal.

Haal jij dit via wifi of bedraad? 

Reputatie 1
Badge

Hallo, Ik heb ervaring met TP-Link systemen. Op dit moment gebruik ik de Deco XE75 Pro met een 2,5Gbit aansluiting op mijn modem. Jou systeem is verouderd en is ook nog eens wifi5. Hieronder de theoretische snelheden die maximaal gehaald kunnen worden.

5 GHz: 867 Mbps (802.11ac)
2.4 GHz: 400 Mbps (802.11n)

Wanneer je een wifi naam en wachtwoord maakt, dan is het verstandig, om bij beide frequenties hetzelfde te gebruiken. Doe je dat niet, dan blijf je vast zitten op bijvoorbeeld de frequentie van 2,4Ghz met als gevolg maximaal 400Mbit.

Hieronder mijn systeem. Zelfs de 2,4Ghz is sneller. Mijn mobiel gebruikt de 6Ghz frequentie en haalt 1400Mbit.

6 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)

Ter informatie. De maximale haalbare snelheid op een 1Gbit poort is 940Mbit en bij een 2,5Gbit poort is dat 2350Mbit. Meestal krijg je meer snelheid, iets over de 1Gbit, maar de meeste gebruikers hebben de 1Gbit poort in gebruik.

Wil je echt leuk internetten via de wifi, dan raad ik aan, om te investeren in een nieuwer systeem of wifi punten via KPN te regelen.

@Jaap203 Nee dat kan je niet instellen op mobiel, op sommige samsung als je toevallig MAC-adres uitzet kiest het samsung 5Ghz boven 2Ghz. Zet in Deco de wifi 2.4Ghz uit en test de snelheid. dan zet de 2.4Ghz weer aan en 5Ghz uit en test de snelheid. Post dan de 2 resultaten dan kunnen we verder zien waar in de instelling van Deco niet klopt.

Deco in 2,4 Ghz stand…

 

En Deco is 5 Ghz stand…

 

Gemeten op 3 meter afstand van de hoofd Deco. Met m'n mobiel.

Hallo, Ik heb ervaring met TP-Link systemen. Op dit moment gebruik ik de Deco XE75 Pro met een 2,5Gbit aansluiting op mijn modem. Jou systeem is verouderd en is ook nog eens wifi5. Hieronder de theoretische snelheden die maximaal gehaald kunnen worden.

5 GHz: 867 Mbps (802.11ac)
2.4 GHz: 400 Mbps (802.11n)

Wanneer je een wifi naam en wachtwoord maakt, dan is het verstandig, om bij beide frequenties hetzelfde te gebruiken. Doe je dat niet, dan blijf je vast zitten op bijvoorbeeld de frequentie van 2,4Ghz met als gevolg maximaal 400Mbit.

Hieronder mijn systeem. Zelfs de 2,4Ghz is sneller. Mijn mobiel gebruikt de 6Ghz frequentie en haalt 1400Mbit.

6 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)

Ter informatie. De maximale haalbare snelheid op een 1Gbit poort is 940Mbit en bij een 2,5Gbit poort is dat 2350Mbit. Meestal krijg je meer snelheid, iets over de 1Gbit, maar de meeste gebruikers hebben de 1Gbit poort in gebruik.

Wil je echt leuk internetten via de wifi, dan raad ik aan, om te investeren in een nieuwer systeem of wifi punten via KPN te regelen.

 

Dank je wel. Dat scheelt nogal qua snelheid. Welk van beide systemen raad jij aan: KPN Superwifi of Deco X20 of Deco X50. Is deze keus dan ook echt toekomstbestendig?

Reputatie 1
Badge

Hallo,

De X-60 heeft een snelheid van 5400. De X-50 3000. Het onderwerp hier gaat over snelheid, dan is de X-60 het wifi6 systeem die je moet hebben. Kost rond de €300,- voor 3 punten.

Weinig apparaten ondersteunen wifi6e, daarom kun je voorlopig nog verder met een wifi6 systeem.

Reputatie 7
Badge +21

Dat is veel te laag voor een 1Gb snelheid
Even bellen met 0800 0402 dan kunnen ze het even doormeten, morgen na 08:00 uur

Deze heb ik met 1 Gb snelheid en meestal nog wat hoger.

Als jouw mobiel 5Ghz ondersteund dan pakt hij als hij dicht genoeg bij de bron zit zelf het 5Ghz signaal.

Haal jij dit via wifi of bedraad? 

Dit is bedraad gemeten, snelheid moet je altijd bedraad meten.
 

Dat is veel te laag voor een 1Gb snelheid
Even bellen met 0800 0402 dan kunnen ze het even doormeten, morgen na 08:00 uur

Deze heb ik met 1 Gb snelheid en meestal nog wat hoger.

Als jouw mobiel 5Ghz ondersteund dan pakt hij als hij dicht genoeg bij de bron zit zelf het 5Ghz signaal.

Haal jij dit via wifi of bedraad? 

Dit is bedraad gemeten, snelheid moet je altijd bedraad meten.
 

Dit haal ik ook bedraad, maar mijn probleem gaat om de lage wifi snelheid.

Hallo,

De X-60 heeft een snelheid van 5400. De X-50 3000. Het onderwerp hier gaat over snelheid, dan is de X-60 het wifi6 systeem die je moet hebben. Kost rond de €300,- voor 3 punten.

Weinig apparaten ondersteunen wifi6e, daarom kun je voorlopig nog verder met een wifi6 systeem.

Welke optie is beter:

A. Is het mogelijk om één deco bedraad aan te sluiten op de modem. Daarnaast een cat 6 kabel naar de eerste verdieping naar een 2e deco en dan vanaf deze deco weer bedraad naar de zolder naar de 3e deco?

B.  Is het mogelijk om één deco bedraad aan te sluiten op de modem. Daarnaast een cat 6 kabel naar de eerste verdieping naar een switch ( VanafTP-Link TL-SG108E). Vanaf deze switch naar de 2e deco en dan vanaf deze switch weer bedraad naar de zolder naar de 3e deco?

Natuurlijk moet de deco wel een X20, X50 of X60 zijn, denk ik dan.

Reputatie 7
Badge +9

@Jaap203 TP-Link deco met mesh eigenschaften hebben ethernet en wireless backhaul. Dus je kan ze met elkaar verbinden bekabeld of draadlos. Natuurlijk is bekabeld beter dan draadlos (stabieler, sneller en je heb een wifi kanaal meer). Het moet geen x-models zijn, ook Deco M5 zijn prima, alleen wifi5 is beetje langzamer

 

Reputatie 1
Badge

Hallo,

De hoofd deco moet altijd aangesloten zijn op een poort op het modem. Een tweede deco op een ander plaats kan inderdaad verbonden worden met een kabel. Door deuren en muren wordt de snelheid lager op bijvoorbeeld een slaapkamer. Heb je geen last van een lagere snelheid, dan is een extra kabel niet nodig. Voor 4K streamen heb je nog geen 50Mbit nodig.

 

Reputatie 6
Badge +8

Heb zelf tijdje Deco setje gehad en uit eigen ervaring heb ik elk AP aangesloten op kabel, dat is nog altijd beter dan mesh. Moet bekennen dat ik 200mbps draadloos nog best netjes vindt. De 2.4Ghz snelheid is idd wel laag.

 

...

Hieronder mijn systeem. Zelfs de 2,4Ghz is sneller. Mijn mobiel gebruikt de 6Ghz frequentie en haalt 1400Mbit.

6 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
2.4 GHz: 574 Mbps (802.11ax)

 

@Zinitzio Gambini Mag ik vragen op welk device je dit hebt gemeten? Ik probeer al tijdje op mijn iPhone hogere snelheid te halen dan 300-400mbits op de 5Ghz band, maar krijg het maar niet voor elkaar. Terwijl mijn (omada) AP’s dat wel aankunnen en andere devices op de 5Ghz dat wel halen.

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Ik heb een Samsung S23. Dit is gemeten op de 6Ghz frequentie. Op de 5Ghz kun je deze snelheid niet halen.

Reageer