Vraag

USG-3P interface soms naar 100Mps i.p.v 1Gbps

  • 27 June 2021
  • 12 reacties
  • 201 keer bekeken

Ik heb sinds een paar jaar een USG 3P van Unifi als router/firewall. Op wat IPTV eigenaardigheidjes werkte dat altijd prima met 200/200. Ik heb echter het gevoel dat sinds ik naar 500/500 ben gegaan het gebruik instabieler is geworden.

 

Ik zie op de router eens in de zoveel tijd dat de uplink naar 100Mbps is gegaan met dito snelheid. Gister zag ik zelfs 10Mpbs en dat heeft gelijk concrete snelheidsproblemen.

 

Kan dit door de snelheidsupgrade gekomen zijn? Gister heb ik de 3P weer gereboot maar vanmorgen zag ik weer 100Mpbs verbinding terugkomen. Dit keer was even de ethernetkabel opnieuw plaatsen geen oplossing. Pas na het resetten van de NT-kastje leek het weer goed te gaan.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Ik ben bang dat KPN je zal gaan vragen om de Experia Box aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook voor komt. Daarmee kan met zekerheid vastgesteld worden dat het probleem door de NTU of de kabel naar de NTU veroorzaakt wordt.

Ik neem aan dat je al een keer een andere UTP kabel tussen USG en NTU gebruikt hebt.

Ik ben bang dat KPN je zal gaan vragen om de Experia Box aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook voor komt. Daarmee kan met zekerheid vastgesteld worden dat het probleem door de NTU of de kabel naar de NTU veroorzaakt wordt.

Ik neem aan dat je al een keer een andere UTP kabel tussen USG en NTU gebruikt hebt.

Bedankt voor je reactie. Ik was niet voornemens om KPN hierover zelf te contacten omdat ze dan gelijk zullen beginnen over een niet ondersteund modem inderdaad.

De experiabox gebruik ik liever niet meer. Heb v9 volgens mij en KPN heeft me nooit een ander modem willen geven (wil eigen DNS gebruiken en de v9 kan je geen DHCP aanpassen, v10 wel). Je moet je contract opzeggen blijkbaar om bij een concurrent wel een moderner apparaat te krijgen… nou ja , dat is een andere discussie inderdaad.


Andere kabel heb ik nog niet geprobeerd maar dat is wel een goed idee. ga ik zo even proberen of het dan stabiel blijft.

 

as we speak ploft weer de verbinding weg.

Reputatie 7

Bedankt voor je reactie. Ik was niet voornemens om KPN hierover zelf te contacten omdat ze dan gelijk zullen beginnen over een niet ondersteund modem inderdaad.

Jouw USG wordt, net als mijn EdgeRouter 4, technisch gewoon ondersteund, het is alleen dat klantenservice geen support kan bieden simpelweg omdat ze de kennis niet hebben.

 

Ik hoop dat het vervangen van de netwerkkabel soelaas biedt.

Zo niet, dan zou ik je adviseren om bij een volgende storing alleen de NTU even van stroom af te halen. Als het probleem direct na het weer op stroom zetten verholpen is dan kan je er zo ongeveer vanuit gaan dat de NTU de boosdoener is.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om met je mee te kijken.

 

Bedankt voor je reactie. Ik was niet voornemens om KPN hierover zelf te contacten omdat ze dan gelijk zullen beginnen over een niet ondersteund modem inderdaad.

Jouw USG wordt, net als mijn EdgeRouter 4, technisch gewoon ondersteund, het is alleen dat klantenservice geen ondersteuning kan bieden simpelweg omdat ze de kennis niet hebben.

 

Ik hoop dat het vervangen van de netwerkkabel soelaas biedt.

Zo niet, dan zou ik je adviseren om bij een volgende storing alleen de NTU even van stroom af te halen. Als het probleem direct na het weer op stroom zetten verholpen is dan kan je er zo ongeveer vanuit gaan dat de NTU de boosdoener is.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om met je mee te kijken.

Thanks bedankt voor de tip! Ik begin ook steeds meer te denken dat het in de NTU zit.

 

Had even de Hussel internet naar 200/200 teruggezet. Krijg vervolgens allemaal vreemde mails over opsturen van apparatuur en een ingangsdatum van dinsdag terwijl de upgrade direct werd doorgevoerd?

 

Vreemd.

Ik zie om de minuut wel de volgende melding voorbij komen in de USG @wjb . Zou dat nog relevant zijn?

 

Ik weet niet of het echt belangrijk is, de PPoE sessie wordt niet opgezet door de USG maar door de Unifi controller. Als je info tikt in de SSH sessie staat er ook 0.0.0.0 maar ik heb gewoon internetverbinding.

 

Unifi-Gateway pppd[7162]: Timeout waiting for PADO packets

 

 

Reputatie 7

Die melding hoort eigenlijk niet gegeven te worden want dat betekent dat de pppoe verbinding op dat moment een probleem heeft.

Het verandert mijns inziens niets in de aanvliegroute om de oorzaak te achterhalen.

Goedendag @dutchg, ik overweeg een overstap van ziggo 300/30 naar kpn glas 1000/1000 (geen tv).

Zelf heb ik ook een USG 3P en vraag met af of de USG 3P goed werkt icm KPN internet. Nu zag ik je vraag voorbij komen over snelheid issues, ervaar je deze nog steeds?

Ik begrijp dat KPN geen support geeft op de USG, maar ivm eigen thuisnetwerk wensen wil ik deze wel blijven gebruiken.

Ik hoor graag uw ervaring betreft USG en KPN internet. 

Reputatie 7

Waarom wil je een 1000Mbps abonnement, die bandbreedte zal je, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit gebruiken.

Weet jij jouw werkelijke verbruik?

Die USG 3P kan die bandbreedte overigens wel aan al is dat wel de bovengrens van dat apparaat.

Goedendag @dutchg, ik overweeg een overstap van ziggo 300/30 naar kpn glas 1000/1000 (geen tv).

Zelf heb ik ook een USG 3P en vraag met af of de USG 3P goed werkt icm KPN internet. Nu zag ik je vraag voorbij komen over snelheid issues, ervaar je deze nog steeds?

Ik begrijp dat KPN geen support geeft op de USG, maar ivm eigen thuisnetwerk wensen wil ik deze wel blijven gebruiken.

Ik hoor graag uw ervaring betreft USG en KPN internet. 

Mijn problemen kwamen door een ethernetkabel die niet goed meer was. Daarna geen problemen meer gehad.

 

Ik dacht dat ik dat ook teruggekoppeld had, maar blijkbaar niet.

Waarom wil je een 1000Mbps abonnement, die bandbreedte zal je, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit gebruiken.

Weet jij jouw werkelijke verbruik?

Die USG 3P kan die bandbreedte overigens wel aan al is dat wel de bovengrens van dat apparaat.

De keuze is nu 100/100, 200/200 of 1000/1000, allen voor 35 euro voor 12mnd.

met 2 tieners die veel gamen en streamen en zelf de nodige series en veel bekijken leek mij het handig om minstens weer een 300Mbps verbinding te hebben. er is geen 500/500 optie meer bij KPN vandaar de 1000/1000, en ja begrijp dat die niet volledige gebruikt wordt, maar heb geen zin om tegen de limiet van 200 te lopen, gezien mijn USG dan nu af en toe aangeeft aan de limiet te zitten :-(

Reputatie 7

Met 2 tieners die veel gamen en streamen en zelf de nodige series is 200Mbps vast en zeker ook meer dan voldoende. Maar goed, het is jouw keuze om meer uit te geven dan nodig.

Je schrijft dat jouw USG nu af en toe aangeeft aan de limiet te zitten. Kan je eens een screenshot plaatsen van zo'n melding.