Vraag

Verbinding tussen mijn eTwist thermostaat van Remea en ExperiaBox V10 niet meer mogelijk

  • 30 April 2023
  • 4 reacties
  • 301 keer bekeken

Afgelopen 26/27 april is de verbinding tussen mijn eTwist thermostaat van Remea via wifi op experia naar internet niet meer mogelijk. Werkte daarvoor goed. Het zelfde probleem met de omvormer van Solar Edge van mijn zonnepanelen. 

Als ik ze aanmeld op de experia box dan wordt er wel een ip adres aan de apparaten toegewezen maar ze kunnen geen verbinding maken op internet. Als ik beide apparaten op mijn HotSpot van mijn iPhone verbind en dan via kpn mobiel met internet verbind is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik heb vele resets en instellingen van experia box geprobeerd maar het lukt niet meer. Hoe kom ik zelf achter de oorzaak? 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Ik heb een hieraan vergelijkbaar probleem. Ik beschrijf even de symptomen, ben geen deskundige.

Gisteren werkte alles goed. Ik heb zonnepanelen waarvan de controler verbonden is via wifi en prestatie data afgeeft zodat je via een App op je telefoon kan kijken hoe de prestatie is. Werkte al 8 maanden foutloos.

Zo ook de warmtepomp aangesloten van Remeha met de Etwist thermostaat die ook via wifi verbinding maakt met de experia box en dan met een server. Heeft 1 dag goed gewerkt.

Sinds vandaag is dit niet meer functioneel. Wanneer ik ipv op wifi netwerk mijn hotspot van telefoon gebruik (beide KPN) dan werkt het wel. Dus de DSL verbinding laat niet toe sinds gisteren om verbinding te maken, zo lijkt het.

 

Een huisgenoot had ook problemen van hetzelfde moment. Hij kon nog maar een zeer klein aantal web adressen bereiken. Door IPv6 uit te zetten was het probleem opgelost. Op zijn telefoon lukte het overigens ook niet via dezelfde experia box. Computer via LAN en telefoon via Wifi. Vervolgens op computer IPv6 weer aangezet om zeker te weten of het de oorzaak was maar alles bleef werken. Op zijn telefoon nog steeds niet (verbonden met wifi). De voor zijn computer-LAN onbereikbare servers kon ik met mijn Mac via de zelfde wifi wel bereiken. Dus LAN computer niet, MacBook Wifi wel, Android telefoon Wifi niet. 

Ik zou toch graag met thermostaat via telefoon app bedienbaar hebben en zo ook mijn zonnepanelen willen volgen maar kan via wifi en KPN DSL verbinding deze niet bereiken. Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

 

Admin: afgesplitst

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Wltrkk63, sorry voor de late reactie. We hebben je topic per abuis over het hoofd gezien. Gebruik je alleen de V10 of gebruik je ook een eigen router, switch of wifi versterkers ertussen? Je kunt eens proberen om gastwifi in te stellen en dan de omvormer en de thermostaat daarop aan te sluiten of een apart 2.4 en 5 GHz netwerk te maken en dan de omvormer en de thermostaat op de eerste aan te sluiten. Als je een SuperWifi punt aangesloten hebt, kan je ook Extra Wifi instellen. Als je de thermostaat en de omvormer daarmee verbindt, werkt het dan wel?

Bedankt voor de reactie. Ik heb achter de experia box ook nog een Apple Timeport maar deze werkt in bridge mode. Ik gebruik deze eigenlijk om apple divices Mac’s en iPhones en iPads te backuppen.

Afgelopen week heb ik de solar edge omvormer en de Remeha Etwist op een mobiele hotspot online gehad. Vandaag geprobeerd op het gastnetwerk en tegen mijn verwachting in werkt dit.

Toen ook geprobeerd beide devices aan te melden op wifi netwerk en dat werkte nu ook. 

Dus relevante korte samenvatting: Beide apparaten werken. Dan op donderdagavond 27 april kunnen genoemde apparaten niet meer verbinden met internet via de experia v10. Wel via een andere verbinding (mobiele hotspot). Ik heb heel veel instellingen geprobeerd maar niets hielp. Vandaag dus nog een keer geprobeerd en nu werkt het wel. 

Nu zou dit aan Solar Edge en Remeha gelegen kunnen hebben dat hun server niet bereikbaar was. Maar waarom wel via een andere verbinding? Geen idee welke instellingen KPN in het netwerk allemaal beïnvloed maar hoe dan ook, het werkt nu wel en ik heb niets meer veranderd. 

Het niet begrijpen of weten is erg onbevredigend maar het werkt weer.

Is er nog iets wat ik nog kan doen om diagnose te stellen op dit functieverlies?

 

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Badge +19

Om er zeker van te zijn dat het aan het modem ligt zou je alle op het modem aangesloten appartuur los moeten en dan de appartuur weer één voor één aan moeten sluiten en kijken wat er gebeurt.  Te beginnen met de eTwist en omvormer.  Ben benieuwd wat er dan gebeurd. Overigens werkt de eTwist bij mij prima met de v10. Daarom verwacht ik dat er in jouw netwerk iets zit wat problemen geeft.