Beantwoord

Verzoek voor toevoeging Eco modus met timer KPN Box V12

  • 1 August 2021
  • 40 reacties
  • 1803 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Helaas nog niet. Maar ik snap de vraag. Mocht het komen dezen wij dit in het Box 12 topic.

Reputatie 7
Badge +24

En intussen weer een maand verder. Is er al/eindelijk iets bekend over een ECO-stand? Mensen willen die graag om allerlei redenen, maar zeker in een tijd waarin je de hoofdprijs betaalt voor elektriciteit, moet zo'n verzoek toch op begrip kunnen rekenen? 

 

U kunt natuurlijk gewoon de box automatisch uit en aan laten schakelen met een tijdklokje:

Dat bespaart tenminste echt op electriciteit. ECO modus zet alleen het WiFi uit. Dat levert nagenoeg niks op wat betreft besparing.

Reputatie 2
Badge

Hallo allemaal, 

 

is er al wat meer bekend over een firmware release met timmer functie (WiFi uit/aan ) & eco modus?

 

ik hoor graag

Reputatie 7
Badge +20

Wanneer er weer een update komt zullen wij dat delen: 

Helaas nog niet. Maar ik snap de vraag. Mocht het komen dezen wij dit in het Box 12 topic.

 

Waarom moet de ECO functie zolang op zich wachten. Alles is mogelijk maar KPN is niet bereid om dit uit te voeren.

Graag spoedig eco modus op de V12 zetten.

Bij ECO modus op een modem zal alleen de wifi uit gaan. Dat scheelt zo'n 1 watt.

Zelfs als je die 365 dagen per jaar continu uit laat zal dat zo,n 8,6 kWh besparen nog geen 7 euro aan stroom (op jaarbasis tegen huidige tarief van 80 cent per kWh) besparen.

Je bespaart 1 kWh per ca. 42 dagen bij altijd wifi uit. Stroom en dus geld besparen kan het argument niet zijn.

Verder als je het 's nachts uit hebt zal je mobiel via 4G danwel 5G verbinden waardoor diens batterij weer sneller leeg gaat je je die weer vaker moet opladen. Dat heft de stroombesparing ook weer op.

Welkom @PatrickG22, welkom hier. 

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit al een puntje is wat op de planning staat. Maar ik zal het meenemen naar de ontwikkelaars. Wie weet wat er gaat gebeuren. Bedankt. 

Beste Bart,

Gewoon vol respect naar KPN (en jou). Maar voor die andere groep van gebruikers die ook andere verbeteringen willen zien. Ik heb op grond van een vraag in dit forum eens bekeken hoeveel het gedeeltelijk uit kunnen zetten dit soort verbeteringen opleveren. Ik kwam tot 20 cent per jaar. Kan jij voor ons eens uit duiden welke energie besparing (gewoon in geld want dat geeft ook de millieubesparing aan), dit soort inspanningen van KPN per gebruiker op leveren. 

Dommeke schrijft: Bart_Z, Kan jij voor ons eens uit duiden welke energie besparing (gewoon in geld want dat geeft ook de millieubesparing aan), dit soort inspanningen van KPN per gebruiker op leveren. 

Psst. Zie mijn reactie voor die van jou, @dommeke  🤔.

Kan jij voor ons eens uit duiden welke energie besparing (gewoon in geld want dat geeft ook de millieubesparing aan), dit soort inspanningen van KPN per gebruiker op leveren. 

Psst. Zie mijn reactie voor die van jou, @dommeke  🤔.

@PeterG  ik kan het anders vertellen. Maar ik heb blijkbaar jouw bericht gemist. Maar laten we het anders zien. Het ondersteunt volgens mij jouw bericht. 😂

De verwarming één dag per maand uit laten bespaart al meer dan de wifi een heel jaar uit zetten.

Het hogere stroomverbruik van je mobiel, via 4G/5G, haalt de besparing weer wat weg. Want die moet dan iets vaker opgeladen.

@dommeke 

Reputatie 7

Ik denk dat er steeds minder mensen zijn die hun router in slaapstand willen zetten gezien de groeiende hoeveelheid IoT apparatuur die afhankelijk is van een goede werking van het netwerk.

Steeds meer mensen hebben een slimme thermostaat, via het netwerk bestuurde schakelaars en lampen, een alarmcentrale via het netwerk, bellen via wifi enz. enz.

 

Zelf bewust worden van je eigen energieverbruik is denk ik een van de meest belangrijke dingen om te komen tot een besparing.

De maand is bijna voorbij en ik denk dat de teller zal blijven steken op max. 60 euro wat toch zo'n 200 euro onder het voor oktober gebudgetteerde bedrag ligt.

Ik denk dat er steeds minder mensen zijn die hun router in slaapstand willen zetten gezien de groeiende hoveelheid IoT apparatuur die afhankelijk is van een goede werking van het netwerk.

Steeds meer mensen hebben een slimme thermostaat, via het netwerk bestuurde schakelaars en lampen, een alarmcentrale via het netwerk, bellen via wifi enz. enz.

 

Zelf bewust worden van je eigen energieverbuik is denk ik een van de meest belangrijke dingen om te komen tot een besparing.

De maand is bijna voorbij en ik denk dat de teller zal blijven steken op max. 60 euro wat toch zo'n 200 euro onder het voor oktober gebudgetteerde bedrag ligt.

Ja energie verbruik is wel een ding.

Over een wifi aan of uit slaat echt nergens op.

Zo minimaal verbruik.

Wij gaan naar +/- 5000 euro per maand.

Nu nog vast maar straks niet meer.

Terwijl ik al jaren bezig ben om te verduurzamen.  (met gebruik van luxe)

Nu besloten het zwembad leeg te pompen en alles uit te zetten 😭.

Ik hoop dat het goed komt met de mensen die het minder hebben en vooral in oorlog (Oekraïne) leven.😥

 

Bijzondere reacties. Er wordt door veel mensen beoordeeld en veroordeeld op aannames. 
Misschien zijn er nog andere goede redenen hiervoor waar men niet op komt. Dus KPN ontwikkel gewoon het ECO  systeem op de modem. 

Mocht je het toch op energie besparing gooien dan is  8,6 watt maal miljoenen huishoudens ook een flinke besparing op en goed voor het milieu.


 

 

 

 


 

Reputatie 7

Mocht je het toch op energie besparing gooien dan is  8,6 watt maal miljoenen huishoudens ook een flinke besparing op en goed voor het milieu.

Klopt, alleen zullen er maar een handjevol abonnees gebruik gaan maken van die ECO mode en dan schiet dat dus ook niet op.

Bij mij staat de centrale infrastructuur van mijn netwerk 24x7 aan en ik denk dat dat voor het overgrote meerendeel van de abonnees zo zal zijn en zo zal blijven.

Dat je de wifi 's nachts uit zou willen zetten om de straling te verminderen kan ik heel goed begrijpen, maar dan zou ik ook aanraden om de telefoon uit te zetten of in ieder geval niet op je nachtkastje te leggen want de straling die dat apparaat veroorzaakt is hoger dan die van jouw wifi apparatuur.

Het mag erin. Voor de hobbyïst. Lage prio vermoed ik.

Die 8,6 kWh per jaar is alleen als je wifi nooit (meer) aan zet. Dat is gewoon niet praktisch met de toenemende domotica in onze huizen. o.a. thermostaat, deurbel, verlichting, ...

Houdt je 's nachts uitzetten over. Opdat de kids niet internetten. Maar dan kan je je thermostaat niet meer bedienen, je deurbel doet het niet. Je telefoon schakelt naar 4G/5G waarbij die weer harder moet werken (sterker zenden dus meer batterijverbruik). En je die ook meer moet opladen.

De kids gaan dan gewoon via het mobiele internet lijkt mij. Met de GB's die ze weer van hun ouders krijgen.

De eerste keer dat ik inlogde op mijn v10, enkele jaren terug, vond ik die timer voor wifi al apart.

Het zal een enkeling zijn die het gebruikt. Of zal gebruiken.