Beantwoord

VoIP ATA bij gebruik van een eigen router

  • 10 January 2022
  • 43 reacties
  • 1378 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

43 reacties

Reputatie 7

Mijn gedachten gaan uit naar het aanschaffen van een N300A IP en een CheapConnect nummer.

@wjb , zou jij screenshots van de instellingen op de verschillende tabbladen van de N300A IP en CheapConnect willen delen? Of staan deze hierboven allemaal al?

De instellingen voor mijn CheapConnect SIP account heb ik als onderstaand:

 

Bij Audio heb ik de onderstaande codecs geselecteerd en in deze volgorde:

 

Reputatie 2
Badge

Doe ik er goed aan om te starten met een Gigaset N510 IP pro in combinatie met een SL800 H pro IM.

POE ondersteuning op de basisset was voor mij doorslaggevend tov de N300A IP.

Reputatie 7

Doe ik er goed aan om te starten met een Gigaset N510 IP pro in combinatie met een SL800 H pro IM.

POE ondersteuning op de basisset was voor mij doorslaggevend tov de N300A IP.

Ook de N510 IP Pro is een prima keuze.

Reputatie 7
Badge +10

……. Daarnaast nog legio andere mogelijkheden, ongeacht of het een DECT configuratie betreft van  “Gigaset”, Grandstream, Snom, Panasonic, Yealink…….

Kwestie van gegevens met elkaar vergelijken, en afzetten tegen prijs/kwaliteit, mogelijkheden.
En of het aansluit met de verwachtingen op voorkeur van de “eigen persoonlijkheid”
hoe hardware/software is geïmplementeerd in de te gebruiken spullen.

Reputatie 2
Badge

@wjben @Babylonia , hebben jullie ervaring, of hebben jullie een mening, over de applicatie Unifi Talk. Ik vraag dit omdat ik een UDMP heb waar een SIP account kan worden gebruikt om het VoIP netwerk te configureren. Hierdoor komt bijvoorbeeld de Gigaset N510 IP pro te vervallen.

UniFi Talk - Get started with UniFi Talk

Reputatie 7

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor UniFi Talk. Als je, om wat voor een reden ook, wilt switchen van router dan moet je dus ook weer een andere telefoon aanschaffen.

Ik ben er juist voorstander van om die dingen uit elkaar te trekken en dus te kiezen voor een aparte VoIP oplossing.

Reputatie 2
Badge

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor UniFi Talk. Als je, om wat voor een reden ook, wilt switchen van router dan moet je dus ook weer een andere telefoon aanschaffen.

Ik ben er juist voorstander van om die dingen uit elkaar te trekken en dus te kiezen voor een aparte VoIP oplossing.

Ik kan mij vinden om systemen “uit elkaar te trekken”.

In mijn situatie heb ik gekozen voor de UDMP, waarbij de achterliggende systemen allemaal van Unifi zijn. Redenen zijn gebruikersgemak bij onderhoud t.b.v. verschillende doeleinden, bijv. netwerk en beveiliging.

Omdat ik zit te denken aan een inrichting voor een VoIP omgeving, is het logisch dat ik Unifi Talk in overweging neem. Omdat ik geen ervaring heb met het inrichten van een VoIP omgeving, kan ik Unifi Talk onvoldoende vergelijken met andere opties. Vandaar mijn vraag.

Ik begrijp dat de Unifi telefoons uitwisselbaar zijn met andere merk VoIP/ DECT telefoons. De aanschaf van het type telefoon hoeft denk ik dan geen beperking op te leveren.

Reputatie 7

Ik begrijp dat de Unifi telefoons uitwisselbaar zijn met andere merk VoIP/ DECT telefoons.

Daar kan ik je geen antwoord op geven.

Wel lees ik dat een UniFi OS Console vereist is voor Unifi Talk. Of dat ook betekent dat die telefoons niet ook met andere dect basisstations verbonden kunnen worden kan ik niet terugvinden maar ik ga er wel vanuit dat ze dan in ieder geval een stuk van de functionaliteit zullen verliezen.

Reputatie 7
Badge +10

@wjben @Babylonia , hebben jullie ervaring, of hebben jullie een mening, over de applicatie Unifi Talk.

Geen ervaring mee, maar gezien het een all included service lijkt te zijn,
waarvan de kosten per nummer per maand $ 10,- bedragen, lijkt me dat voor mijn eigen situatie rijkelijk duur betaald, in vergelijking met wat ik nu per nummer aan belkosten kwijt ben.

Nog afgezien of het inregelen ervan men dat met hun eigen router zou moeten uitvoeren.

Maar vraag me wel af of je er hier in Nederland iets aan hebt?

Currently, UniFi Talk is only available in the United States,
but we’re working to extend the service to the US territories and other countries.

Reputatie 2
Badge

@Babylonia . Bedankt voor je terugkoppeling. Ik ben benieuwd of andere forum gebruikers hier wel ervaring mee hebben.

De maandelijkse $ 10,- is als je een abonnement bij Ubiquiti afneemt. Daarnaast klopt het wat je aangeeft: “Currently, UniFi Talk is only available in the United States,
but we’re working to extend the service to the US territories and other countries.

Om bovenstaande redenen wil ik daarom een ander SIP abonnement afnemen (bijv. van Cheapconnect). Hierover wordt het volgende vermeld:””UniFi Talk also supports 3rd party SIP providers which our more advanced customers can set up through the setting menu.

De UniFi Talk applicatie wordt trouwens internationaal aangeboden.

Reputatie 2
Badge

@wjb en @Babylonia , Bedankt voor het meedenken! Dank voor alle informatie.

Ik heb een CheapConnect SIP-account afgenomen en gekoppeld aan een Gigaset N510 IP. Omdat ik een liefhebber ben van UniFi, heb ik een switch gemaakt naar de UniFi Talk omgeving.

@wjb Het SIP-nummer heb ik doorgeschakeld, waarbij twee SIP-accounts in de doorschakel lijst zijn opgenomen. Hierdoor rinkelen beide toestellen als iemand belt. Is dit correct, of kan ik liever het SIP-Trunk account gebruiken? Wat is jouw advies?

Reputatie 7
Badge +10

Het SIP-nummer heb ik doorgeschakeld, waarbij twee SIP-accounts in de doorschakel lijst zijn opgenomen. Hierdoor rinkelen beide toestellen als iemand belt. Is dit correct,….

Dat is correct, daar regel je die doorschakeling voor om op twee VOIP toestellen te kunnen opnemen.

Echter bij een Gigaset maak je tevens nog eens gebruik van DECT handsets.
Als het basis-station aan één SIP-account is toegewezen, zullen alle achterliggende DECT handsets rinkelen (tenminste als je dat hebt ingesteld) en kun je op elke handset het gesprek aannemen.

Nog afgezien van het tweede doorschakel SIP-account wat nog steeds op een ander VOIP toestel kan zijn toegewezen. Die zal dan dus ook nog eens rinkelen (en mogelijkheid gesprek aan te nemen).

Reputatie 7

Het SIP-nummer heb ik doorgeschakeld, waarbij twee SIP-accounts in de doorschakel lijst zijn opgenomen. Hierdoor rinkelen beide toestellen als iemand belt. Is dit correct, of kan ik liever het SIP-Trunk account gebruiken? Wat is jouw advies?

Je kunt zelf instellen of je de doorschakelingen tegelijkertijd wilt of na elkaar.

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je wli bereiken.

Onderstaand mijn zakelijke telefoon die ik zowel op mijn kantoor als in mijn werkkamer thuis tegelijkertijd laat overgaan.

 

Reputatie 2
Badge

@wjb , zou je ook een screenshot van je N300A KPN SIP account instellingen willen delen?

Reputatie 7

 

Reputatie 2
Badge

@wjb Bedankt! Mijn SIP-account van CheapConnect is ingeregeld in Unifi Talk. Dat werkt goed. Ik wil proberen mijn KPN SIP ook daar in te regelen. Je screenshot kan mij daarbij helpen.

…. Onderlinge connecties tussen meerdere VOIP SIP-accounts / nummers bij dezelfde VOIP-provider kost je bovendien geen extra belkosten. Dat is “vrij” van kosten. (Ook van verschillende gebruikers / accounts).

 

Als je VoIP-provider toestaat uitgaand te bellen naar url's (jan@sip.domein.com o.i.d.) dan werkt het kosteloos bellen ook tussen SIP-clients bij verschillende providers.

Voordat XS4all deze functionaliteit enkele jaren geleden uitschakelde kon ik met mijn XS4all SIP account kosteloos van FritzBox naar bijvoorbeeld een VoIP-Cheap SIP account op een ATA.

Ook KPN lijkt deze functionaliteit niet te bieden.

Reputatie 7
Badge +10

Ook KPN lijkt deze functionaliteit niet te bieden.

Dan is die functie dus niet mogelijk tussen KPN en CheapConnect.
(Maar benut het KPN VOIP account sowieso toch al nauwelijks - feitelijk dan niet relevant).