Vraag

VPN client op Fritzbox

  • 28 March 2020
  • 12 reacties
  • 1566 keer bekeken

Beste mensen,

Ik overweeg om een Fritzbox 5490 aan te schaffen in plaats van onze V10. Van belang vind ik dat er een VPN client ingesteld kan worden. Dat een server ingesteld kan worden, kan ik her en der wel vinden.

Is het mogelijk om deze Fritzbox in te stellen voor een verbinding met een vpn provider als Cyberghost?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Waarom een FRITZ!Box 5490?

Je doet er verstandig aan om de NTU gewoon te blijven gebruiken en dus juist niet te kiezen voor de 5490 maar bijvoorbeeld voor de 7590.

Bij Gpon kan de 5490 zelfs helemaal niet gebruikt worden.

 

Er kan een VPN cliënt op de FRITZ!Box ingesteld worden maar het lijkt dat dit alleen een VPN cliënt op basis van IPSec is. Ik weet niet welke VPN typen door Cyberghost ondersteund worden.

Daar komt bij dat als je al je verkeer via een VPN tunnel laat lopen dat bevoorbeeld de iTV app niet goed meer zal werken en dat ook on-demand delen op de TV ontvanger het niet meer zullen doen omdat je je dan niet meer op het KPN netwerk bevindt.

Aan de ntu heb ik niet gedacht: ik ging er vanuit daar die Fritz!box op aan te sluiten, en die ntu gewoon te behouden.

Wat die gpon betreft, daar heb ik me even snel op ingelezen en dat heeft volgens mij te maken met het splitten van een glasvezelkabel ergens in de wijk naar glasvezelkabels naar de indivivuele woningen. Geen idee of wij dat ook hebben maar lijkt me logisch/efficient van wel.

Dat geeft gelijk denk ik al antwoord op je vraag “waarom de 5490”: ergens op dit forum staat een productselector en daar heb ik “glasvezel” aangeklikt waarna de 5490 als enige oppopte. Waarom de 7590 niet, begrijp ik dan even niet.

Over de VPN: Cyberghost biedt idd ipsec aan.
Geeft dit idd de problemen die je aangaf, dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid om een router achter de v10 te hangen voor alleen de wifi, maar dan komen we in een ander topic terecht - en ik dacht dat nu juist te kunnen omzeilen met een router ipv de de V10, nu kpn dat toestaat.

Het is bijna een kwestie van smaak welk type FB je wil. Ik persoonlijk zou, als je toch iets anders dan de V10 wilt, ook de NTU weglaten. Of een switch met een glasvezel poort. Ik heb persoonlijk niet al te beste ervaring met (mijn) Genexis, alleen 3 LEDjes kwa status info.

Waarom de FB5490 op-popt weet ik ook niet. Maar als je niet/nooit van plan bent om nog iets met DSL/telefoonlijn te doen, kun je die hele xDSL hardware/modules wel missen lijkt me.

Dit is wat Erik_ aangeeft:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648/index4.html#post945628

 

Als je nu AON (welk type FTU? ) lijkt me de kans klein dat KPN NetwerkNL de infra overhoop gaat halen. Voor nieuwe projecten is het wel GPON. Die FB5490 ondersteunt het in ieder geval wel, waarschijnlijk dat 1 LAN poort WAN wordt:

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

 

Reputatie 7

Aan de ntu heb ik niet gedacht: ik ging er vanuit daar die Fritz!box op aan te sluiten, en die ntu gewoon te behouden.

Dan moet je dus niet de 5490 hebben, die is immers voor direct op de FTU (glasvezel).

Voor aansluiting op de NTU gebruik je het beste de 7590.

Persoonlijk zou ik de NTU altijd laten zitten.

Volgens mij kan de 5490 overweg met gpon en aon.

Dat de 5490 oppopt, als enige, komt denk ik omdat deze een aansluiting heeft voor een glasvezelkabel en zou het zonder ntu moeten kunnen doen?

Ter info, wij doen niets met telefonie, we hebben alleen internet en tv.

Ik ga me er eens verder in verdiepen.

Reputatie 7
Badge +24

Als je dus tv wilt blijven kijken, dan kun je dus niets met die VPN client.

Reputatie 7

Volgens mij kan de 5490 overweg met gpon en aon.

Gelooof me, laat die NTU gewoon zitten en vergeet de 5490, die moet je niet hebben.

Als je een FRITZ!Box gaat gebruiken kan je het beste de 7590 nemen en abbonnees met bonded VDSL de 7583.

Als je dus tv wilt blijven kijken, dan kun je dus niets met die VPN client.

Hoezo? Hoe gaat de routing tabel er uit zien dan met actieve VPN client?

Reputatie 7
Badge +24

Als je dus tv wilt blijven kijken, dan kun je dus niets met die VPN client.

Hoezo? Hoe gaat de routing tabel er uit zien dan met actieve VPN client?

Omdat alles dan via die VPN server loopt. En interactieve tv kijken kan alleen vanaf je thuisadres. Niet vanaf elders, dus ook niet vanaf die VPN server.

Als je dus tv wilt blijven kijken, dan kun je dus niets met die VPN client.

Hoezo? Hoe gaat de routing tabel er uit zien dan met actieve VPN client?

Omdat alles dan via die VPN server loopt.

Dat hoeft niet, dat denk je, vandaar de vraag m.b.t. routing. Ik heb met FritzBox en VPN client actief iets anders gezien en werkend gehad.

Reputatie 7

Dat hoeft niet, dat denk je, vandaar de vraag m.b.t. routing. Ik heb met FritzBox en VPN client actief iets anders gezien en werkend gehad.

Op een FRITZ!Box zijn twee "standen" met de VPN cliënt.

1) Alleen verkeer richting het subnet achter de VPN server loopt via de VPN tunnel.

2) Alle verkeer loopt via de VPN tunnel uitgezonderd het eigen LAN.

 

In geval van Cyberghost wil je via die VPN tunnel op Internet en dan praat je over de tweede "stand" waarbij alle routes dus door de tunnel lopen.

Als ik mij goed herinner was er in mijn FB een optie om routing aan te passen, maar ik weet niet of dat zaken m.b.t. kan overrulen. 

Maar lijkt dat beter kan worden gekeken naar iets wat OpenVPN kan.