Vraag

VPN verbinding wordt binnen 2 minuten verbroken

  • 24 March 2023
  • 27 reacties
  • 187 keer bekeken

Sinds afgelopen vrijdag (17-3-2023) wordt mijn VPN verbinding binnen 2 minuten verbroken als ik inlog op de server. Ik heb de volgende stappen al doorlopen: 

  • Band omgezet naar 2.4 GHz
  • Bekabeld geprobeerd, ook dan wordt ik binnen 2 minuten uit de server omgeving gegooid
  • WiFi van KPN zelfde naam gegeven als de Deco (TP-Link Deco P7)
  • TPlink Deco ontkoppeld en rechtstreeks de WiFi met het modem gekoppeld. 

Andere collega's hebben hier geen last van, op het moment dat ik op mijn hotspot of de WiFi van de buren werkt, heb ik geen problemen. Op alle andere apparaten ervaar ik geen problemen. IT geeft aan dat dit echt binnen het thuisnetwerk ligt en dat zij hier niet in kunnen ondersteunen. Zij geven alleen aan dat de verbinding van een RDP sessie blijft verbreken en dat dit verder onderzocht moet worden. Ik heb de KPN box 12. 

De melding die de server geeft is als volgt: 
De externe bron heeft de verbinding beëindigd. Probeer opnieuw verbinding te maken of vraag de netwerkbeheerder om hulp. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Wat voor een aansluiting heb je bij KPN, VDSL of glas en als glas heb je dan AON of XGS-PON?

Welke Experia/KPN Box heb je?

Welke VPN methodiek wordt er gebruikt?

PPTP, L2TP, L2TP/IPSec, IKE/IPSec, OpenVPN, ...?

Welk VPN programma wordt gebruikt?

Wat voor een aansluiting heb je bij KPN, VDSL of glas en als glas heb je dan AON of XGS-PON?
Ik heb een glas aansluiting. Ik weet niet of ik een AON of XGS-PON verbinding heb, waar kan ik dat achterhalen? 

Welke Experia/KPN Box heb je?
KPN box 12

Welke VPN methodiek wordt er gebruikt?

PPTP, L2TP, L2TP/IPSec, IKE/IPSec, OpenVPN, ...?
Dit heb ik neergelegd bij ICT, ik verwacht dat ik hier vandaag een reactie op ontvang. 

Welk VPN programma wordt gebruikt?
Ik log in via Remote Desktop. Als dit niet het juiste is, heb ik dit ook neergelegd bij ICT. 

Reputatie 7

Als het een vrij nieuwe glasvezelaansluiting is, dan is het vast en zeker XGS-PON. Klopt het dat jij een zwart glasvezelkastje hebt en dat bij het onderste ledje de tekst "Alarm" staat?

Het is inderdaad een zwart kastje. De glasvezelaansluiting is volgens mij van eind 2021. 

De tekst die bij de lampjes staat (van boven naar beneden) is als volgt: Power, Glas, Ethernet. 

Het is inderdaad een zwart kastje. De glasvezelaansluiting is volgens mij van eind 2021. 

De tekst die bij de lampjes staat (van boven naar beneden) is als volgt: Power, Glas, Ethernet. 

Dat is dus géén XGS-PON

Inmiddels reactie van IT, het is dus geen VPN verbinding: 

Er wordt geen gebruik gemaakt van VPN, je maakt verbinding met Microsoft Azure Virtual Desktop rechtstreeks via het open internet.
Verbinding maken met Azure Virtual Desktop met de Extern bureaublad-client voor Windows - Azure Virtual Desktop | Microsoft Learn

Reputatie 7

Helder, maar dan ben ik wel benieuwd wat hier de oorzaak zou kunnen zijn.

Zie jij nog rare meldingen in de log op jouw Experia/KPN Box.

Hebben jouw collega's die hier geen last van hebben ook een KPN aansluiting?

Andere collega's hebben hier inderdaad geen last van met een KPN aansluiting. 

Ik ben ingelogd in het modem, maar kan de log niet vinden. Waar zou ik die log kunnen terug vinden? 

Reputatie 7

Welke Experia/KPN Box heb je?

KPN box 12

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u het ook al op een bekabeld aangesloten pc of laptop geprobeerd? 

Ja, ik heb het ook al bekabeld geprobeerd, dan wordt de verbinding dus ook binnen 2 minuten verbroken. 

Reputatie 7
Badge +24

Welke apparatuur heeft u nog meer in huis? Heeft u het al eens geprobeerd met alle andere apparatuur losgekoppeld/uitgeschakeld? 

Heeft u een draadloze verbindingset in huis misschien?

 

Ja, ik heb de TP-link DECO p7 (zie mijn eerste bericht). Deze heb ik volledig uitgeschakeld (stekker uit het stopcontact van alle deco's. Toen deed het probleem zich nog steeds voor. 

Sinds vrijdag 17-3-2023 wordt mijn verbinding met de werkomgeving (Azure) binnen 2 minuten verbroken als ik inlog op de server. Ik heb de volgende stappen al doorlopen: 

  • Band omgezet naar 2.4 GHz
  • Bekabeld geprobeerd, ook dan wordt ik binnen 2 minuten uit de server omgeving gegooid
  • WiFi van KPN zelfde naam gegeven als de Deco (TP-Link Deco P7)
  • TPlink Deco ontkoppeld en rechtstreeks de WiFi met het modem gekoppeld. 

Andere collega's hebben hier geen last van, op het moment dat ik op mijn hotspot of de WiFi van de buren werkt, heb ik geen problemen. Op alle andere apparaten ervaar ik geen problemen. IT geeft aan dat dit echt binnen het thuisnetwerk ligt en dat zij hier niet in kunnen ondersteunen. Zij geven alleen aan dat de verbinding van een RDP sessie blijft verbreken en dat dit verder onderzocht moet worden. Ik heb de KPN box 12 met een glasvezelverbinding (AON)

De melding die de server geeft is als volgt: 
De externe bron heeft de verbinding beëindigd. Probeer opnieuw verbinding te maken of vraag de netwerkbeheerder om hulp. 

Er wordt gebruik gemaakt van Azure virtual Desktop via het open internet: 
Verbinding maken met Azure Virtual Desktop met de Extern bureaublad-client voor Windows - Azure Virtual Desktop | Microsoft Learn

 

Admin: dubbele topic samengevoegd met je bestaande topic

Reputatie 7

De verbinding met jouw werkomgeving komt dus wel tot stand en je kunt dus inloggen op jouw virtuele werkplek, Na een tijdje (2 minuten) wordt de verbinding verbroken, klopt dat?

Is de tijd waarna de verbinding verbroken wordt telkens zo ongeveer 2 minuten?

Zie je nog meldingen in de log op de V12? (My Modem → Maintenance → Logs)

Met name meldingen over verbrekingen van de verbinding of “flood” meldingen zijn interessant.

Klopt inderdaad, ik kan wel inloggen. De tijd nadat de verbinding wordt verbroken is inderdaad iedere keer ongeveer gelijk.  Onderstaand de meldingen van de logs. Volgens mij staat hier wel de oorzaak, maar dat weet jij wellicht beter. 

 

Reputatie 7

Daar is helaas niets speciaals in te zien.

Alleen een paar apparaten die een wifi verbinding maken en verbreken.

Dat is jammer, ik dacht iedere keer connected en disconnected, maar dat is dus niks. 
Zijn er nog andere zaken waar het aan zou kunnen liggen / wat ik zou kunnen controleren? 

Reputatie 7
Badge +24

Waarom maakt u 2 topics met dezelfde vraag?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/vpn-verbinding-wordt-binnen-2-minuten-verbroken-587754?postid=1722294#post1722294

Omdat ik geen reactie kreeg meer op het vorige topic. En omdat ik nu de juiste informatie heb (het is geen vpn verbinding)

Reputatie 7
Badge +24

Een deco is geen draadloze verbindingset. 

U heeft het bekabeld geprobeerd schrijft u. Was dat bekabeld rechtstreeks op de KPN Box? Zonder dat er nog een kastje tussen zat ofzo? Gewoon 1 kabel bestaande uit 1 geheel van pc/laptop naar KPN Box? 

Kunt u eens proberen om ipv6 uit te zetten op de KPN Box? 

Ja, de bekabeling was rechtstreeks op de KPN box zonder dat er een kastje tussen stond. Dus 1 kabel van de laptop naar de KPN box. 
Ik heb al alleen ipv4 aanstaan in de KPN box.  Zie onderstaand: 
 

 

Wat me nog wel opvalt is dat in het modem nog wel de 5GHZ ingesteld staat. Ik krijg dit ook niet uitgeschakeld rechtstreeks via het modem. Via de instellingen van de Deco heb ik hem hier wel alleen op 2.4 GHZ staan. 

Reputatie 7
Badge +24

Ja, de bekabeling was rechtstreeks op de KPN box zonder dat er een kastje tussen stond. Dus 1 kabel van de laptop naar de KPN box. 
Ik heb al alleen ipv4 aanstaan in de KPN box.  Zie onderstaand: 
 

 

Die schermafdruk zie ik niets aan. Ook als ipv6 aan staat ziet het er zo uit. De ipv6 instelling vind u onder Internet Connectivity.

Als het niets uithaalt zou u nog kunnen proberen om het modem nog een keer opnieuw op te starten.