Beantwoord

Waar komen DNS requests naar .kpn vandaan?

  • 24 May 2021
  • 10 reacties
  • 319 keer bekeken

Ik zie in de logging van Pi-hole dat er regelmatig DNS requests naar zowel een voor mij logisch web adres gaan alswel naar hetzelfde web adres met een .kpn domein erachter. Bijv:

2021-05-24 12:38:25 AAAA connectivity-check.ubuntu.com 192.168.2.159 OK (cached) NODATA (0.4ms)  
2021-05-24 12:38:25 AAAA connectivity-check.ubuntu.com.kpn 192.168.2.159 OK (cached) NXDOMAIN (0.5ms)

 

Wie verstuurt de requests (de experia box zelf?) en wat is het doel ervan?

 

icon

Beste antwoord door obelisk 24 May 2021, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dat betreft een NXDOMAIN, de ‘.kpn’ staat voor de DNS Resolver in dit geval. Maak je gebruik van de DNS servers van KPN? Ik gebruik zelf Cloudflare en heb deze entries nog nooit voorbij zien komen in mijn Pi-Hole logs dus dat zou hem dan wel kunnen verklaren.

Zie deze site voor meer info: https://www.dnsknowledge.com/whatis/nxdomain-non-existent-domain-2/.

Kennelijk geeft je DHCP server (experiabox) een lease uit waarin is aangegeven dat jouw (lokale) domein ‘.KPN’ is. Bij de nslookup zal een host dit domein gebruiken om de hostnaam te vertalen naar een ip-adres. Dit wordt gedaan door het domein achter de hostnaam te plakken. Lukt het niet om de hostnaam te vertalen dan wordt ook zonder geprobeert.

Op deze manier kunnen zowel fully qualified (hostnaam met domein) als korte namen vertaald worden. Overigens is het zo dat als je een FQDN (fully qualified domain name) afsluit met een punt er alleen naar die specifieke naam gezocht wordt zonder verder plakwerk van lokale domeinen.

Maar kort gezegd, ik zie niets bijzonders. Nou ja, behalve dan dat pi-hole van AAAA requests ipv4 antwoorden lijkt te maken. Dat zal echter een display dingetje zijn.

Kennelijk geeft je DHCP server (experiabox) een lease uit waarin is aangegeven dat jouw (lokale) domein ‘.KPN’ is. Bij de nslookup zal een host dit domein gebruiken om de hostnaam te vertalen naar een ip-adres. Dit wordt gedaan door het domein achter de hostnaam te plakken. Lukt het niet om de hostnaam te vertalen dan wordt ook zonder geprobeert.

Ik zie inderdaad “search kpn” in mijn /etc/resolv.conf staan. Dat wordt inderdaad blijkbaar uit de DHCP settings van de router gehaald.
Weet je toevallig ook of en waar dat in de router ingesteld kan worden? Voor zover ik weet is die suffix nooit van toepassing (alleen bij "mijnmodem.kpn").

Sorry, daar kan ik je niet bij helpen. Ik heb de experiabox zo snel mogelijk in de hoek gegooid.

Reputatie 7
Badge +24

Kennelijk geeft je DHCP server (experiabox) een lease uit waarin is aangegeven dat jouw (lokale) domein ‘.KPN’ is. Bij de nslookup zal een host dit domein gebruiken om de hostnaam te vertalen naar een ip-adres. Dit wordt gedaan door het domein achter de hostnaam te plakken. Lukt het niet om de hostnaam te vertalen dan wordt ook zonder geprobeert.

Ik zie inderdaad “search kpn” in mijn /etc/resolv.conf staan. Dat wordt inderdaad blijkbaar uit de DHCP settings van de router gehaald.
Weet je toevallig ook of en waar dat in de router ingesteld kan worden? Voor zover ik weet is die suffix nooit van toepassing (alleen bij "mijnmodem.kpn").

Dat kan je waarschijnlijk niet aanpassen op de Experiabox. Naar wat zou je het willen aanpassen dan? De meeste mensen hebben geen flauw idee wat het überhaupt betekend.

Het kan verder geen kwaad inderdaad.

Reputatie 7
Badge +11

Voor zover ik weet is die suffix nooit van toepassing (alleen bij "mijnmodem.kpn").

Nou, ‘.kpn’ is zelfs een top level domain (https://icannwiki.org/.kpn), wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij overons.kpn. 😅

Kennelijk geeft je DHCP server (experiabox) een lease uit waarin is aangegeven dat jouw (lokale) domein ‘.KPN’ is. Bij de nslookup zal een host dit domein gebruiken om de hostnaam te vertalen naar een ip-adres. Dit wordt gedaan door het domein achter de hostnaam te plakken. Lukt het niet om de hostnaam te vertalen dan wordt ook zonder geprobeert.

Ik zie inderdaad “search kpn” in mijn /etc/resolv.conf staan. Dat wordt inderdaad blijkbaar uit de DHCP settings van de router gehaald.
Weet je toevallig ook of en waar dat in de router ingesteld kan worden? Voor zover ik weet is die suffix nooit van toepassing (alleen bij "mijnmodem.kpn").

Dat kan je waarschijnlijk niet aanpassen op de Experiabox. Naar wat zou je het willen aanpassen dan? De meeste mensen hebben geen flauw idee wat het überhaupt betekend.


Uitzetten… En als ik al te lui be om zelf de suffix te typen dan heb ik meer aan .nl of .com. Of begrijp ik de functie dan niet?

Reputatie 7
Badge +24

Browsers gebruiken het niet volgens mij…

En uitzetten kan volgens mij ook niet. Het hoort er gewoon bij.

Het is onderdeel van het DNS system, stel je hebt een netwerk voor bedrijf1.nl en bedrijf2.nl dan kan je de dhcp server vertellen dat beide domeinen aan je computers kenbaar gemaakt worden.

Als je dan een naam als ‘server' gaat zoeken dan zal het dns system vervolgens server.bedrijf1.nl proberen op te lossen, lukt dat niet vervolgens server.bedrijf2.nl en als het dan nog niet lukt exact als gevraagd. Tenzij het gevraagde eindigde met een punt, dan wordt dat direct opgevraagd.