Beantwoord

Wat heb ik nodig om SFP UDM Pro direct op glasvezel aan te sluiten?

  • 24 October 2023
  • 7 reacties
  • 470 keer bekeken

Hallo ik heb een simpele vraag:

 

Graag zou ik mijn glasvezel direct willen aansluiten op mijn UDM-SE. Nu heb ik de Experia Box er al tussenuit gehaald, maar ik wil ook graag van de ONT af. PPPoE etc. is al ingesteld.

https://www.routershop.nl/draytek-sc-sfp-bidi-rx-1490-1550-nm-tx-1310-nm-20km-100-1000mbps/pid=50943

Geschikt als ik kijk naar de eisen die KPN stelt.

 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html

Patch cover voor de FTU en kabel in de sfp module. Als ik deze 2 producten bestel zou het toch plug en play moeten zijn?

 

Spijtig genoeg hebben ze het nieuwbouwproject in Middenbeemster nog steeds via AON aangesloten. Dit zal waarschijnlijk komen door de oude POP.

 

Alvast bedankt voor de reactie :)

Gr. Roy

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 27 October 2023, 18:07

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi @Royzilla . Welkom op het forum.

Misschien kan @wjb je een beetje op weg helpen. Hij heeft in ieder geval hele nuttige topics over het gebruik van eigen modem geschreven:

 

 

Reputatie 7

Als die SFP in jouw UDM geplaatst kan worden en je een AON aansluiting hebt dan zou dat moeten werken.

Je schiet er alleen niets mee op, die NTU van KPN doet zijn werk prima en persoonlijk zie ik geen enkele reden om die er tussenuit te snijden. Zelf heb ik een RJ45 SFP module in de SFP poort van mijn EdgeRouter 4 geplaatst en gebruik ik naar alle tevredenheid gewoon de Genexis NTU die ik van KPN in bruikleen heb.

Ik wil de NTU er ook graag tussenuit hebben. Op 1Gb/s niet echt noodzakelijk, want dat haal je ook op de RJ45 poort. Het voordeel zie ik echter in het feit dat er dan een kastje minder tussen zit waar een 220V aansluiting voor nodig is.

Bij een stroomstoring valt het internet niet meer weg (er vanuit gaande dat de wijkkast niet getroffen is door de stroomstoring).

Mijn gok is dat een “SC-APC/LC-APC TK01 PATCH COVER” voor mij de juiste gaat zijn, aangezien de aansluiting hier GoF (dus AON) betreft.

Nu ben ik op zoek naar de juiste SFP+ module voor aan de kant van de UDM Pro. En nog naar een kabel van ongeveer 25 meter. Tips welkom ;-)

Reputatie 7

Bij een stroomstoring valt het internet niet meer weg (er vanuit gaande dat de wijkkast niet getroffen is door de stroomstoring).

Dus jij hebt jouw UDM-SE op een noodstroomvoorziening aangesloten?

Dan kan je de NTU daar toch ook invoudig op aansluiten.

Ja dat klopt. Ik zou inderdaad ook een stroomkabel van de UPS naar de NTU kunnen leggen. Is wellicht handiger te realiseren, maar een kastje minder ertussen spreekt me meer aan.
 

Reputatie 7

Ja dat klopt. Ik zou inderdaad ook een stroomkabel van de UPS naar de NTU kunnen leggen. Is wellicht handiger te realiseren, maar een kastje minder ertussen spreekt me meer aan.

Je haalt je ook best wel wat ellende op de hals.

Nu heb je een simpele SFP module voor AON aansluitingen nodig maar als jouw netwerkaansluiting omgezet gaat worden naar XGS-PON dan moet je ineens een SFP+ module voor XGS-PON aanschaffen en die heeft wellicht weer een andere patch kabel nodig.

Daarbij komt dat je ook nog een one-click reinigingspen aan zult moeten schaffen om het uiteinde van de glasvezel te reinigen.

Persoonlijk laat ik de verantwoordelijkheid voor de glasvezelaansluiting graag bij de provider liggen. Mijn EdgeRouter 4 is dus gewoon via een SFP RJ45 module met een netwerkkabel op de NTU van KPN aangesloten.

Daar heb je wel een goed punt. Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen :-P. Qua snelheid schiet ik er nu toch niets mee op en een stroomkabeltje leggen is een stuk eenvoudiger dan het regelen van de juiste glasvezelkabels en toebehoren.

Reageer