Beantwoord

Wat is de de levensduur van een laptop? Bijvoorbeeld een Asus van 7 jaar.

  • 19 February 2022
  • 14 reacties
  • 457 keer bekeken

Hoe lang gaat ongeveer een laptop mee? ( bijvoorbeeld een ASUS van nu 7 jaar)

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 20 February 2022, 20:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @bravas ,

Dat is natuurlijk afhankelijk van het gebruik en hoe je ermee omgaat. Een middelbare scholier kan al na een jaar toe zijn aan een nieuw exemplaar. Maar als jij de laptop op een vaste plaats hebt staan en er zuinig op bent, kan die zo tien jaar meegaan. 

Alleen zul je merken dat er in tien jaar veel gebeurt en dat je laptop dus verouderd. Is ook afhankelijk waar je de laptop voor gebruikt.  

Maar gemiddeld zal je ergens tussen de zeven en tien jaar doen met een laptop. 

 Mijn laptop, Lenovo, ging 4 jaar mee, wifi en Bluetooth defect.

Nu Asus chromebook, wordt 6,5 jaar ondersteund door Google, softwarematig.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dat is natuurlijk afhankelijk van het gebruik en hoe je ermee omgaat. Een middelbare scholier kan al na een jaar toe zijn aan een nieuw exemplaar. Maar als jij de laptop op een vaste plaats hebt staan en er zuinig op bent, kan die zo tien jaar meegaan.

Klopt prima met met een puberale scholier.  Laptop is in “no-time" aftands afgeleefd.

Maar in de (tientallen) jaren van gebruik van laptops krijg ik zelf wel het gevoel dat de hardware en vooral ook de accu's in no time hun laatste loodje leggen tegenover eerdere generaties laptops.

“Tien jaar meegaan" lijkt me heden ten dage eerlijk gezegd ver te overdreven optimistisch.
Als besturingssysteem en software in die tijd al niet meer van de tijd zou zijn, de hardware des te meer. (En dan te bedenken dat ik "extreem" voorzichtig / zuinig ben op mijn spullen).

Hardware lijkt in versterkte mate te zijn ontwikkeld dat het slechts een beperkt aantal jaren meegaat.

Mogelijk dat er tussen het ene- en andere merk nog enigszins verschil zou kunnen zijn. Doorgaans toch eenheidsworst wat uit dezelfde fabriek komt met net een ander stickertje of kastje er omheen.

Reputatie 7
Badge +28

 

 

“Tien jaar meegaan" lijkt me heden ten dage eerlijk gezegd ver te overdreven optimistisch.
Als besturingssysteem en software in die tijd al niet meer van de tijd zou zijn, de hardware des te meer. (En dan te bedenken dat ik "extreem" voorzichtig / zuinig ben op mijn spullen).

 

Volgens mij zijn wij het wel eens. Ik schreef tussen de zeven en tien jaar. Mijn huidige PC is acht jaar oud. Ik hoop deze nog enkele jaren te kunnen gebruiken. Daarvoor had ik inderdaad wel tien jaar gedaan met mijn vorige apparaat.

Afgelopen jaar werd mijn Apple voor het eerst niet meer meegenomen met de grote jaarlijkse software-update. Wel blijven er regelmatig beveilingsupdates komen.  

Reputatie 7
Badge +24

Een pc gaat veel langer mee dan een laptop. 

Bij een laptop is de accu een beperkende factor. Maar als je het ding op een vaste plaats gebruikt, altijd aangesloten op het net, dan kun je er nog jaren mee verder hobbelen.

Reputatie 7
Badge +28

Klopt @Nick83 ,

De laptop van mijn vrouw is ook 8 jaar oud. Maar die staat bij gebruik vrijwel altijd direct aangesloten aan de stroom. 

Hoi @bravas ,

Mijn laptop die ik soms nog gebruik(i.c.m een nieuwere) is uit 2006,Geheugen heb ik naar 4gb geupdate en ik maak de ventilator soms schoon en dan vervang ik de koelpasta.Er zit ook een nieuwe SSD schijf in.Dat ding werkt prima en ik vind hem nauwelijks trager dan mijn nieuwe laptop.

Ik weet niet of je handig bent,Maar anders kan je altijd nog iemand vragen of naar een computerwinkel gaan.

2006 is inmiddels al 16 jaar geleden,Dus zelfs dat is als je af en toe wat onderhoud geeft niet onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +24

Een ding uit 2016, welke Windows versie staat er op? En word die nog ondersteund? Of draai je Linux?

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @bravas ,

Mijn laptop die ik soms nog gebruik(i.c.m een nieuwere) is uit 2006,Geheugen heb ik naar 4gb geupdate en ik maak de ventilator soms schoon en dan vervang ik de koelpasta.Er zit ook een nieuwe SSD schijf in.Dat ding werkt prima en ik vind hem nauwelijks trager dan mijn nieuwe laptop.

Ik weet niet of je handig bent,Maar anders kan je altijd nog iemand vragen of naar een computerwinkel gaan.

2006 is inmiddels al 16 jaar geleden,Dus zelfs dat is als je af en toe wat onderhoud geeft niet onmogelijk.

Bij de meeste laptops is dat helaas niet echt haalbaar. Ik heb eens een laptop gehad waarbij het zeer gemakkelijk was om dergelijke upgrades te doen maar ik heb er ook eens een gehad waarbij ik het hele apparaat uit elkaar moest halen om überhaupt bij de koelingen te komen om deze schoon te maken. Absoluut geen pretje. Meestal is het ook de accu die het eerder begeeft zoals al eerder aangegeven werd.

Nee,2006.

Ik doe er windows 10 en windows 7 op.

Bij de meeste laptops is dat helaas niet echt haalbaar. Ik heb eens een laptop gehad waarbij het zeer gemakkelijk was om dergelijke upgrades te doen maar ik heb er ook eens een gehad waarbij ik het hele apparaat uit elkaar moest halen om überhaupt bij de koelingen te komen om deze schoon te maken. Absoluut geen pretje. Meestal is het ook de accu die het eerder begeeft zoals al eerder aangegeven werd.

Maar dat zijn de nieuwere apparaten,Ik heb ook ooit een lelijke blauw-grijze gehad waarmee alles ook makkelijk te upgraden was.Maar die is inmiddels te langzaam voor windows 7 en 10 dus die is naar de milleustraat gegaan.

Dat was dit lelijke bakbeest:sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +11

Maar dat zijn de nieuwere apparaten,Ik heb ook ooit een lelijke blauw-grijze gehad waarmee alles ook makkelijk te upgraden was.Maar die is inmiddels te langzaam voor windows 7 en 10 dus die is naar de milleustraat gegaan.

Dat was dit lelijke bakbeest:sweat_smile:

Klopt, ik had ooit een Acer Aspire 7540G en die had gewoon kleppen die ik los kon maken om koelingen schoon te maken of extra opslag bij te plaatsen. Die had zelfs plek voor 2 2.5” HDD's. Bizar hoe ze het er in 2009 ingepropt kregen. Zat ook geen onboard-graphics in maar een volwaardige mobiele grafische kaart dus ook die was nog te upgraden. Het bakbeest is lang geleden naar de milieustraat gegaan maar die heeft nog een tijdje dienst gedaan als NAS met OwnCloud toen ik nog geen Synology had.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @bravas, welkom op het forum. 

Ik zie dat je al goed bent geholpen door iedereen hier, waarvoor dank! 

Kort samengevat: een laptop kan best lang meegaan afhankelijk van je gebruik. Gebruik je hem op een vaste plek en aan stroom? Dan zal hij langer meegaan. Daarnaast is het ook belangrijk waar je de laptop voor gebruikt. Zijn het de standaard dingen zoals e-mail, internetten, Netflix en de boekhouding? Dan gaat het langer mee. Gebruik zwaardere applicaties of bijvoorbeeld video- en fotobewerking? Dan zal de laptop sneller verouderd zijn omdat die programma's steeds meer evolueren.

Misschien handig om hier een merk en model van je laptop te plaatsen, dan kunnen wij de specificaties inzien. (Processor, videokaart, werkgeheugen etc.)

Het is een ASUS X552CL-SX014H uit 2015, en er zit Windows 10  op. De accu heb ik al een keer vernieuwd! Dit is wat ik er van weet.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is deze. Volgens mij kun je hiermee prima nog de dagelijkse dingen doen.