Beantwoord

Wat is de werkelijke snelheid van de LAN poorten op de Fritz!Box 7590 ?

  • 8 August 2020
  • 29 reacties
  • 1077 keer bekeken

Reputatie 1

Voordat ik het thuisnetwerk omgooi zit ik met de vraag wat zou de maximale snelheid per LAN poort zijn als er een server achter de Fritz!box 7590 staat.

Momenteel hangt er een Mikrotik aan maar als ik die kan vervangen door de Fritz!box 7590 dan ga ik dat doen.
Dus ik vraag mij af of de fritzbox 500 Mbps kan trekken omdat de port forwards ook nog mee moeten draaien.
A.U.B. niet gaan zeggen er zitten 4x1Gb LAN poorten op dus 1000 Mbps per LAN poort want dat verhaal gaat niet op :-)

Misschien dat er ergens al een test staat dat zou kunnen maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Alvast bedankt voor de antwoorden!

icon

Beste antwoord door Nick83 8 August 2020, 22:05

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24

A.U.B. niet gaan zeggen er zitten 4x1Gb LAN poorten op dus 1000 Mbps per LAN poort want dat verhaal gaat niet op :-)

Ownee? Waarom niet?

Reputatie 7
Badge +7

Waarom zou je dat in twijfel trekken? 

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/

 

Reputatie 1

Voorbeeld, dit is wel een oud topic maar beter kan ik het niet verwoorden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1183550

Reputatie 7
Badge +7

Zelf ga ik er van uit, dat er in 14 (!) jaar wel het e.e.a. is veranderd qua techniek en doorvoersnelheid...

Geen idee wat de switch capaciteit van dat apparaat is, maar meer dan waarschijnlijk kan de switch (chip) intern meer verstouwen dan die 4 LAN poorten samen.

Reputatie 7

Die FRITZ!Box kan uiteraard 500Mbps met groot gemak aan en ook 1Gbps is geen probleem.

Reputatie 1

Hier staat al dat de 7590 tot een verwachte snelheid van ongeveer 900 tot 940 Mbit/s  gaat over de WAN poort, de verliezen in de LAN poorten kan ik nergens vinden en daar wordt ook niet over gesproken.

Ik denk dat ik met 1000 connecties over de WAN poort weinig meer overhoud, dan zakt die als een plumpudding in elkaar..

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/346_Ondersteunde-doorvoersnelheden-voor-de-WAN-poort/

Reputatie 7

Op een 1Gbps lijn zal je inderdaad nooit meer meten dan zo'n 940Mbps.

Dat heeft te maken met het feit dat de communicatie zelf zo'n 8% overhead heeft. Er gaat dan wel degelijk 1Gbps aan bitjes over de lijn echter aan "payload" blijft er dan dus zo'n 940Mbps over.

Reputatie 1

Op een 1Gbps lijn zal je inderdaad nooit meer meten dan zo'n 940Mbps.

Dat heeft te maken met het feit dat de communicatie zelf zo'n 8% overhead heeft. Er gaat dan wel degelijk 1Gbps aan bitjes over de lijn echter aan "payload" blijft er dan dus zo'n 940Mbps over.


Ja met 1 gebruiker zal dat zeker lukken, de CPU in de fritsbox hoeft dan bijna niets te doen, maar wat gebeurd er met 500 gebruikers?
Elk pakketje moet wel berekend worden door de CPU in de fritzbox en dat is maar een 1GB dual core en  512MB ram (DDR3) en dat is niet de snelste..
Dus ik zoek harde cijfers wat hij doet in de praktijk als er een server achter staat.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja met 1 gebruiker zal dat zeker lukken, de CPU in de fritsbox hoeft dan bijna niets te doen, maar wat gebeurd er met 500 gebruikers?

Heeft u die thuis dan?


Elk pakketje moet wel berekend worden door de CPU in de fritzbox en dat is maar een 1GB dual core en  512MB ram (DDR3) en dat is niet de snelste..
Dus ik zoek harde cijfers wat hij doet in de praktijk als er een server achter staat.

Dan staat die uit zn neus te vreten.

Reputatie 7
Badge +10

Op een 1Gbps lijn zal je inderdaad nooit meer meten dan zo'n 940Mbps.


Ja met 1 gebruiker zal dat zeker lukken, de CPU in de fritsbox hoeft dan bijna niets te doen, maar wat gebeurd er met 500 gebruikers?

Dat zijn cijfers gerelateerd met de WAN snelheid,
Mocht je 500 gebruikers hebben die tegelijkertijd allemaal over een WAN poort gaan deel je de bandbreedte over die 500 gebruikers. Blijft er per gebruiker globaal 1/500 over.

Met een glasvezel-verbinding en een abonnement voor 500 Mbps - feitelijk slecht 1 Mbps.

In een LAN-netwerk met verschillende poorten, en mogelijk ook nog gebruik van aanvullende switches in het netwerk, kan dat afhankelijk zijn van de structuur zoals je het LAN netwerk hebt opgebouwd.

Data-verkeer hoeft daarbij mogelijk helemaal niet via de router te verlopen, maar alleen van het ene apparaat via een switch naar een ander apparaat. Het enige wat een router dan doet is zijdelings dan enkele basis netwerk “administratieve” taken uitvoeren, zoals een IP-adres uitgeven.

Heb je een NAS, --afhankelijk van het model--, heeft vaak meerdere LAN-poorten. Je kunt daarbij de totale bandbreedte die tegelijkertijd kan worden beheert dan vergroten door die LAN-poorten te verbinden met meerdere poorten van een managed switch, en het gebruik van “Link Aggregation”

Heb je een NAS met 4 LAN-poorten, die via een switch met LAN Aggregation zijn verbonden, zou je 4 PC’s tegelijkertijd van data kunnen voorzien met 1 Gbps  per PC.  (Minus wat overhead).

Heb je wel een flinke switch nodig, want de NAS alleen benut dan al 4 poorten van die switch.
Één LAN-poort naar de router, en 4 poorten voor 4 PC’s is al 9 poorten in gebruik.
Switch modellen voor thuisnetwerken zijn tot pakweg 48 LAN poorten leverbaar.

Het gaat dan ook veel meer over de mogelijke CPU capaciteit van een switch, dan van een router.

De CPU meter van mijn Mikrotikje komt nauwelijks uit de hoek bij 100 Mbps. Als ik dat extrapoleer is er capaciteit zat. Ik denk de Broadcom chip hier niet voor onder gaat doen.

Wil je echt weten wat de capaciteit is van je router dan moet je een apparaat kopen waar dat van gespecificeerd wordt. Ik kon van de Fritzjes weinig officiële informatie vinden.

Reputatie 1

Op een 1Gbps lijn zal je inderdaad nooit meer meten dan zo'n 940Mbps.


Ja met 1 gebruiker zal dat zeker lukken, de CPU in de fritsbox hoeft dan bijna niets te doen, maar wat gebeurd er met 500 gebruikers?

 

Heb je een NAS met 4 LAN-poorten, die via een switch met LAN Aggregation zijn verbonden, zou je 4 PC’s tegelijkertijd van data kunnen voorzien met 1 Gbps  per PC.  (Minus wat overhead).

Heb je wel een flinke switch nodig, want de NAS alleen benut dan al 4 poorten van die switch.
Één LAN-poort naar de router, en 4 poorten voor 4 PC’s is al 9 poorten in gebruik.
Switch modellen voor thuisnetwerken zijn tot pakweg 48 LAN poorten leverbaar.

Het gaat dan ook veel meer over de mogelijke CPU capaciteit van een switch, dan van een router.

Dat is duidelijk, maar nu hebben we het over een extra switch erbij.
Nee ik  wou de fritzbox dat werk er ook bij laten doen zodat de mikrotik weer de doos in kan en dan komt de CPU capaciteit van de fritsbox ook om de hoek kijken als ik alle poorten volledig benut.
Ik denk toch dat de Mikrotik dat beter kan dan een fritsbox want het verschil tussen een RB1100AHx2 en een  RB1100AHx4 was al goed te merken (van dual core switch  naar een quadcore switch)
Het dataverkeer van de server alleen al is hier https://shorturl.at/djkS6 te overzien.

Realiseer je ook even dat jouw consumentenaansluiting overbooked is en je op momenten niet de volledige capaciteit kan hebben. Dus afhankelijk van het gebruik dat je voor ogen hebt kan dat ook nog een probleem worden.

Reputatie 1

@obelisk ik realiseer mij dat en tot nu toe gaat dat altijd goed, wat dat betreft heeft KPN de zaak wel goed voor elkaar en heb weinig last dat op bepaalde uren het netwerk stagneert.

Ik denk toch dat de Mikrotik dat beter kan dan een fritsbox want het verschil tussen een RB1100AHx2 en een  RB1100AHx4 was al goed te merken (van dual core switch  naar een quadcore switch)
Het dataverkeer van de server alleen al is hier https://shorturl.at/djkS6 te overzien.

Wat is er dan te merken en hoe heb je het 1 en ander geconfigureerd?

Ik ga er even vanuit dat het jouw te doen is om veel uitgaande audiostreams, laten we zeggen 100kbps per stuk, dan zou je iets van 5000 luisteraars kunnen hebben. Of je nu 5000x100kbps of 1x500Mbps uitgaand verkeer hebt, het aantal datapaketten per seconde wat een {NAT)router van andere IP-headers moet voorzien is hetzelfde (uitgaande van max MTU in gebruik).

Je LAN is egenlijk niet aan de orde, ook al is dat je vraagstelling. Verder zul je een meetmethode moeten hebben, je kan hier de vraag wel stellen, maar niemand weet nog wat je daadwerkelijke use-case is. Ik zou in ieder geval die commerciele kastjes ertussenuit halen en de WANkabel van FTU/NTU direct in de server waar het kennelijk om gaat prikken, e.v.t. via een managed switch. Dan kun je makkelijker zien wat de eventuele capaciteit is en kan de hele handel binnen 1 hardware systeem draaien.

Reputatie 1

Vandaag heb ik 3 Fritzboxen geprobeerd, de 3390/7581 en de 7590
De 7581 en de 7590 geven zwakke wifi signalen af door de ingebouwde antenne's, evenals het DECT signaal waardoor ik in sommige gedeeltes van mijn huis geen ontvangst heb,
De 3390 die hing hier al met een Gigaset N300 voor telefonie en daarmee heb ik ontvangst door het hele huis.
De 7590 is in bruikleen van KPN daar kan ik niets mee doen, de 7581 kan ik wel modificeren met andere antenne’s zodat de signalen beter worden.
Voorlopig ga ik nog niets veranderen, het kan alleen slechter worden..
Het antwoord van @tmoesel is ook nog een optie, bedankt ik ga daar ook over na denken.

@Herbert.M WiFi en DECT moet je los zien van je oorspronkelijke vraag. Of je hebt die server via WiFi verbonden, ik mag hopen van niet. Snap ook niet echt wat je wilt bereiken met sleutelen aan antennes voor WiFi. Ga je dan ook de bijbehorende algoritmes voor Rx en Tx tunen (aan beide kanten van de verbinding)?

Reputatie 1

@Herbert.MWiFi en DECT moet je los zien van je oorspronkelijke vraag. Of je hebt die server via WiFi verbonden, ik mag hopen van niet. Snap ook niet echt wat je wilt bereiken met sleutelen aan antennes voor WiFi. Ga je dan ook de bijbehorende algoritmes voor Rx en Tx tunen (aan beide kanten van de verbinding)?


Haha nee natuurlijk loopt de server niet via WiFi :-)
Hier staat een MikroTik RB1100AHx4 die de verbinding opbouwt en de rest van het interne netwerk regelt.
De server hangt ook aan de MikroTik met 2 LAN kabels, 1x public en 1x IPMI.
Ook is er een Gigaset N300A centrale aangesloten voor de VOIP nummers. en een Frizbox 3390  voor de WiFi in huis.
Voor andere dingen zoals camera’s/beveiliging/multimedia en andere dingen zijn er ongeveer 20 LAN poorten in gebruik en daarvoor staan het op sommige plaatsen weer een andere huis/tuin en keuken switchen.
Wat ik dus wou is de MikroTik en de Gigaset en de 3390 vervangen voor de Fritzbox 7590 zodat er weer een beetje ruimte vrijkomt want de meterkast zit vol.
In principe is de Fritzbox 7581 hetzelfde als de 7590 alleen er komt geen nieuwe firmware meer uit voor dat model, en waar ik hem wil voor gebruiken dat kan ook met firmware 7.13
De 3390 is zo bie zo te oud, daarmee kan ik weinig meer mee.
Maar ik wordt er een beetje ziek van, hoe ik het nu heb krijg ik de registratie van de KPN VOIP nummer er niet door, en als het wel lukt dan heb ik geen geluid. Met andere VOIP nummers heb ik geen problemen die werken allemaal goed. Gisteren heb ik anderhalf uur aan de telefoon gezeten met iemand van KPN en ze leggen het probleem neer bij de Fritzbox 7590 want dat zou niet kunnen achter een Mikrotik.
Ik vraag mij af waarom lukt het met andere VOIP aanbieders wel en met KPN niet, maar ook hier is al genoeg over geschreven in andere topic’s en daar wil ik hier niet verder op in gaan.. ze proberen het probleem op te lossen en daar moet ik dan maar even op wachten.

Reputatie 7
Badge +10

….hoe ik het nu heb krijg ik de registratie van de KPN VOIP nummer er niet door, en als het wel lukt dan heb ik geen geluid. Met andere VOIP nummers heb ik geen problemen die werken allemaal goed.

Beperk de VOIP audio codecs tot hooguit 3
G.722
PCMA  ( G.711 A-Law )
PCMU  ( G.711 μ-law )

Als dat nog niet werkt dan slechts 2 codecs
G.722
PCMA  ( G.711 A-Law )

of:
PCMA  ( G.711 A-Law )
PCMU  ( G.711 μ-law )

 

Verder, mocht je meerdere VOIP apparaten hebben waar je VOIP SIP-accounts onderbrengt.
Per SIP-account kun je dat eigenlijk alleen maar goed laten werken op één VOIP-apparaat. Gebruik je voor diverse VOIP apparaten verder wel hetzelfde poort nummer 5060 (UDP) -(wel met verschillende SIP-accounts)-, kan het handig zijn voor die verschillende VOIP apparaten “Port triggering” voor poort 5060 toe te passen.

Reputatie 1

….hoe ik het nu heb krijg ik de registratie van de KPN VOIP nummer er niet door, en als het wel lukt dan heb ik geen geluid. Met andere VOIP nummers heb ik geen problemen die werken allemaal goed.

Beperk de VOIP audio codecs tot hooguit 3
G.722
PCMA  ( G.711 A-Law )
PCMU  ( G.711 μ-law )

Als dat nog niet werkt dan slechts 2 codecs
G.722
PCMA  ( G.711 A-Law )

of:
PCMA  ( G.711 A-Law )
PCMU  ( G.711 μ-law )

 

Verder, mocht je meerdere VOIP apparaten hebben waar je VOIP SIP-accounts onderbrengt.
Per SIP-account kun je dat eigenlijk alleen maar goed laten werken op één VOIP-apparaat. Gebruik je voor diverse VOIP apparaten verder wel hetzelfde poort nummer 5060 (UDP) -(wel met verschillende SIP-accounts)-, kan het handig zijn voor die verschillende VOIP apparaten “Port triggering” voor poort 5060 toe te passen.

Zo heb ik het ook, maar ik ben tegen iets vreemds aangelopen in de Mikrotik
Als ik onder NAT (UDP poorten voor de Fritzbox) bij In. Interface kies voor all interface en dan op apply klik en dan vervolgens de regel weer leeg laat en weer op apply klik dan werkt het.
Na een herstart/reboot van de fritzbox dien ik dat weer te doen voordat het weer werkt.
Met het VOIP nummer die ik heb van Lowratevoip.com heb ik dus geen last, dat werkt meteen.

Reputatie 7
Badge +10

Houd er rekening mee dat bij een hertstart / reboot van een router achterliggende VOIP apparaten op dat moment geen actieve connectie meer hebben met een VOIP-server, daarvoor zou je het VOIP-apparaat zelf weer even opnieuw kunnen opstarten zodat die zich opnieuw weer aanmeldt.

Je kunt de tijd voor opnieuw registreren van een SIP-account ook korter instellen, zodat het zich vanzelf oplost bij een nieuwe aanmelding. Een te korte tijd wordt overigens ook niet aanbevolen.
Bijv. bij CheapConnect beveelt men een tijd aan niet korter dan 5 minuten (300 seconden) en niet langer dan 3600 seconden (1 uur).

Vaste VOIP-apparatuur thuis heb ik op 1 uur staan.
Een 3CX softphone applicatie op mijn laptop op 5 minuten.

VOIP accounts in een Fritzbox zelf ingesteld zouden zich direct weer moeten aanmelden na een herstart.

Reputatie 7

@Herbert.M, gebruik je een STUN server op jouw N300A IP?

Ondeestaand de configuratie van de KPN lijn op mijn N300A IP.

 

Ik vind het vreemd dat niemand hier over de manier waarop het Lan is aangelegd praat terwijl de vraag echt over een Lan gaat. 

Het is Ethernet en daarom is CSMA/CD aanwezig. Het is dus helemaal afhankelijk hoe het Lan is aangelegd achter de router (en mogelijk zelfs doorgerouteerd met een of meerdere sub routers en of switchen) hoe snel het gaat. 

Er wordt hier gesproken als 500 gebruikers alles exact op hetzelfde moment doen op het Lan doen. Neem dan maar aan als de kabels dan via Hubs zijn aangelsoten dat het alleen maar collisions aan het detecteren is en de juiste send probeert uit te vinden om dat te vermijden. 

 

Reputatie 7

Neem dan maar aan als de kabels dan via Hubs zijn aangelsoten ...

Werkelijk ... via hubs ... bestaan die dingen nog?

Reageer