Beantwoord

Weerstation Alecto WS 5200 verliest de internetverbinding via de V10

  • 4 October 2023
  • 17 reacties
  • 251 keer bekeken

Weerstation A installatie gelukt en gekoppeld met internet. Echter na enige tijd is de verbinding weg en verkrijg ik absoluut geen koppeling meer, ook na volledige reset van alles. (Modem op 2,4GHZ en superwifif uit.)

Hetzelfde euvel met een ander weerstation B (geleend van kennis). Koppeling lukt maar na enkele dagen is er geen verbinding meer en krijg ik ook na nieuwe installatie geen verbinding meer. (Weerstation B retour kennis en daar lukte de koppeling gelukkig wel weer.)

Waar zou het probleem kunnen liggen? De station werken een bepaalde tijd en daarna alles weg en niet meer installeerbaar (o.a. geen synchronisatie op mijn mobiel).

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 16 October 2023, 12:10

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @inloggen super wifi 2, we denken hier op het forum graag met je mee.

Ik hoop dat je intussen al verder gekomen bent. Zo niet, deel je dan meer informatie over welke apparaten je precies gebruikt? Welk type modem heb je en wat voor merk en type weerstation gaat het om? Alle info is welkom, op die manier wordt het zowel voor andere gebruikers als voor ons als moderators gemakkelijker om met je mee te denken.

Hoi Alexandra,

 

Geweldig dat er wordt meegedacht want we zijn er nog niet uit.

Ik heb de hele configuratie vastgelegd in een pdf-file, maar hoe krijg ik die bij jullie want dit lukt kennelijk niet via dit medium

Ik verneem wel van jullie.

Reputatie 7
Badge +19

@inloggen super wifi 2 Wat je kan doen is een afbeelding plaatsen van het pdf bestand. Maar (ook) uitleggen in tekst is waarschijnlijk het best vindbaar voor andere behulpzame forumgebruikers. Liefst zo uitgebreid mogelijk, welke merk en type apparaten het om gaat, hoe ze aangesloten zijn en wat je al geprobeerd hebt. Hoe meer informatie je deelt, des te gemakkelijker het voor anderen wordt om je op weg te helpen.

Zet een gast wifi aan op de v10. En verbindt het weerstation daarmee.

Resumé:

1e weerstation functioneert een aantal weken goed maar stopt daarna en is niet meer installeerbaar;

1e weerstation met nieuwe ‘indoorunit’ functioneert een aantal dagen en stopt en is niet meer installeerbaar;

2e weerstation functioneert een aantal uren en stopt daarna en is niet meer installeerbaar.

Rest de vraag: “Twee verschillende weerstations werken een bepaalde tijd en stoppen dan. Herinstallatie is daarna niet mogelijk! Waaraan kan dit liggen?”

 

(Bijgaande jpg-files geven nadere details.)

 

 

Reputatie 7
Badge +19

@inloggen super wifi 2 Ik heb het type weerstation nu toegevoegd in de titel. Dat is duidelijker voor andere forumbezoekers, mocht er nog iemand langs komen die hier ervaring mee heeft. Inhoudelijk kan ik je er zelf niet erg ver mee helpen, omdat apparatuur zoals weerstations niet binnen de ondersteuning vallen, waardoor ik er geen informatie over heb. Ik ben nog wel benieuwd of andere apparaten thuis ook dit soort problemen met wifi hebben, of zijn het puur de weerstations? En heb je het 2.4 GHz netwerk ingesteld volgens deze stappen?

Wat je daarnaast ook nog kan doen, is deze vraag voorleggen aan Alecto. Mogelijk hebben zij als fabrikant ook nog tips of informatie voor je over dit soort situaties.

Het 2,4 GHz is ingesteld volgens het KPN stappenplan.

Bij het eerste weerstation werd door Alecto gesteld dat de binnen-unit defect was en deze werd vervangen. Na herinstallatie ging het een paar dagen goed en daarna niet meer op ‘online’ te krijgen. Later kwam er nog een melding via de verkopende partij dat het weerstation niet te repareren was. (Dit terwijl de unit het toen nog enkel dagen volhield).

De vraag c.q. het probleem is bij het 2e weerstation voorgelegd aan Bresser (fabrikant weerstation) maar hier kwam geen adequaat antwoord c.q. oplossing. Behoudens dat de super wifi punten uitgezet moesten worden, hetgeen opgevolgd werd maar edoch zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +19

@inloggen super wifi 2 Ik snap dat dat het ingewikkeld maakt. Als je nog een poging wilt doen op hulp via het forum, dan raad ik je aan om bovenstaande afbeeldingen opnieuw te plaatsen. Plaatst dan alleen de screenshots als afbeelding, en zet de tekst er als daadwerkelijk tekst in je bericht bij. Op die manier is het beter leesbaar én beter vindbaar voor andere forumbezoekers. Mogelijk komt er dan nog iemand langs je topic die hier ervaring mee heeft.

WiFi-weerstation: Probleem  met het ‘online’ houden op het eigen netwerk

De  bijgevoegd jpg-files geven screen-shots van de stappen via mijn android toestel.

Onderstaande tekst komt in de betreffende jpf-file terug.

  1. Configuratie 2 weerstations-2.jpg:

Informatie omtrent eigen WiFi.

  • KPN internet-abonnement;
  • ModemExperiabox V10;
  • KPN Super WiFi punten.
    Naast het 5.0 GHz ook omgezet met een 2,4 GHz netwerk (nodig i.v.m. weerstation).

Via WiFi-analyser voor het 2,4 GHz wordt o.a. gevonden:

H369AF72B7F_ExtraWiFi2G en

H369AF72B7F

Eerste weerstation: Alecto WS 5200 WiFi.

Dit bestaat uit het buitenstation en een “indoorunit”.

De indoorunit via bluetooth te koppelen op het netwerk. (Android mobiel met app WS View.)

Koppeling via de App WS View en via Bluetooth wordt het station gekoppeld.

Koppeling met het eigen netwerk 2,4GHz.

Het weerstation is “online” en op de Android mobiel verschijnen weer-data die met een interval van 60 sec. ververst worden.

Het station functioneert in eerste instantie goed.

Het weerstation functioneert in eerste instantie goed.

Echter na een aantal weken worden de weer-data niet ververst. (Ook een volledige nieuwe her-installatie biedt geen soelaas.)

Omdat er nog aankoop-garantie op het station zit gaat het weerstation retour naar verkopende partij.

Reactie verkopende partij: “Indoorunit wordt vervangen!”

Met deze nieuwe “indoorunit” wordt wederom een installatie gedaan na een volledige reset van het eigen netwerk, modem, super wifi-punten, etc.

Resultaat: Het weerstation werkt weer, echter na enkele dagen wederom geen verversing van de weer-data.

Het weerstation wederom retour verkopende partij en de koop wordt ontbonden (valt nog binnen de garantie periode).

  1. Configuratie 2 weerstations-2.jpg:

Omdat er toch twijfels bestaan omtrent het des-functioneren t.w.:

  • Ligt het aan het weerstation of;
  • Zitten de problemen binnen het eigen netwerk.

(Ik ga voor een experiment, via een kennis komt een ander weerstation in bruikleen.)

Tweede weerstation Bresser 4-daags 4CAST WLAN-weerstation.

Dit bestaat eveneens uit het buitenstation en een “indoorunit”.

Stappen installatie weerstation Bresser

Dit station wordt niet via een App gekoppeld maar via een eigen netwerk t.w. PWS-E5927C. (Dit komt gedurende de installatie.)

Via WiFi-analyser voor het 2,4 GHz wordt o.a. gevonden:

Een extra 2,4 GHz o.a.:

H369AF72B7F_ExtraWiFi2G

en via het modem

H369AF72B7F

NB: Ook van het weerstation ziet men het netwerk PWS-E5927C. (Dit komt gedurende de installatie.)

Aansluiten basisstation PWS-E5927C op Wi-Fi:

Op mijn android toestel:

Het weerstation in de AP-modus.

  1. Configuratie 2 weerstations-3.jpg:

De navolgende melding komt.

Verbinding maken met 2,4GHz netwerk/router.

Verbinding maken met 2,4GHz netwerk/router.

NB: Boven in balk melding ‘Geen internetverbinding’.

Later komt er de melding ‘Setup completed’.

  1. Configuratie 2 weerstations-4.jpg:

Via de browser naar 192.168.1.1

Tijdens de installatie:

Via de Wi-Fi-analyser blijkt de aanwezigheid van het 2,4 GhZ onder H369AF72B7F_ExtraWiFi2G. Ook is PWS-E5927C zichtbaar.

Het weerstation heeft verbinding met de WiFi en ook met met mijn Android toesteel.

Echter na enkele uren blijkt dat er geen verbinding meer is en er geen verversing van de inhoud van het weerstation plaats vindt.

Een benadering via ProWeatherLive geeft aan dat er geen enkele synchronisatie plaats vindt.

 

 

Na enkele uren communiceert het -geleende- weerstation niet meer met mijn Android toestel.

Nogmaals een volledige reset en een nieuwe installatie uitgevoerd, edoch ik krijg geen gegevens meer op Android. Ik krijg oude gegevens maar is geen recente synchronisatie meer.

(Het is zeker dat ik alle stappen zorgvuldig heb uitgevoerd, edoch zonder resultaat.)

Het in bruikleen zijnde weerstation retour naar bekende, deze sluit het aan en daar functioneert het wederom goed.

Resumé:

1e weerstation functioneert een aantal weken goed maar stopt daarna en is niet meer installeerbaar;

1e weerstation met nieuwe ‘indoorunit’ functioneert een aantal dagen en stopt en is niet meer installeerbaar;

2e weerstation functioneert een aantal uren en stopt daarna en is niet meer installeerbaar.

Rest de vraag: “Twee verschillende weerstations werken een bepaalde tijd en stoppen dan. Herinstallatie is daarna niet mogelijk! Waaraan kan dit liggen?”

(Bijgaande jpg-files geven nadere details.)

 

Reputatie 1

Hier het zelfde probleem met en davis weerstation ook deze had en paar dagen goed gewerkt na 3 dagen verbinding weg en niet meer de verbinden dacht is dat het aan de binnen unit lag maar dat dus niet het ligt niet aan jouw weerstation aangezien het bij mij ook zo gast bij mij staat er nu iedere keer wachtwoord verkeerd terwijl ik de goede in druk via de hotspot van mijn telefoon lukt het wel en en andere netwerk die van de woon groep is waar ik zit de unit van mijn weerstation is de nieuwe weatherlink console van Davis 

 

Reputatie 7
Badge +24

De enige oplossing is denk ik: eigen WiFi apparatuur aanschaffen. Fritzbox ofzo. Spijtig dat het kennelijk nodig is...

Reputatie 1

De enige oplossing is denk ik: eigen WiFi apparatuur aanschaffen. Fritzbox ofzo. Spijtig dat het kennelijk nodig is...

Inderdaad het viel mij trouwens op dat de verbinding bij mij iedere keer vlak voor middernacht weg is nu ook weer 

Reputatie 1

Ik heb zelf Even wat getest via de hotspot van mijn telefoon Samsung galaxy a51 en de hotspot van mijn laptop die op Linux draait dan lukt het wel alleen via de kpn box 12 niet 

Reputatie 7
Badge +24

Laptop bekabeld aangesloten op de KPN Box? En hier een WiFi hotspot op gemaakt?

Reputatie 7
Badge +24

Laptop bekabeld aangesloten op de KPN Box? En hier een WiFi hotspot op gemaakt?

Als dat werkt, dan zou het met een simpele TP-Link accespoint van 25 euro ook moeten werken. Bijvoorbeeld zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-wa801n-n300-wifi-ap-repeater/9300000001363446/

Reputatie 1

Laptop bekabeld aangesloten op de KPN Box? En hier een WiFi hotspot op gemaakt?

Via de WiFi instellingen hotspot aangezet zonder kabel weet niet hoe het bij Windows werk heb zelf Linux 

Reputatie 1

Laptop bekabeld aangesloten op de KPN Box? En hier een WiFi hotspot op gemaakt?

Als dat werkt, dan zou het met een simpele TP-Link accespoint van 25 euro ook moeten werken. Bijvoorbeeld zoiets:

https://www.bol.com/nl/nl/p/tp-link-tl-wa801n-n300-wifi-ap-repeater/9300000001363446/

Dat heb ik nog nooit geprobeerd 

Reageer