Beantwoord

Welke netwerkkabel kies ik

  • 6 September 2019
  • 29 reacties
  • 651 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Hoi, ik heb een netwerkkabel vanaf huis naar de schuur gelegd in een plastic kabelbuis nu heb ik hem aangesloten en hij werkt niet, (waarschijnlijk tijdens het trekken een kabelbreuk.) Welke kabel moet ik kiezen zodat ik niet weer een kabelbreuk krijg, cat 5e en 25 tot 30 meter moet hij zijn!
icon

Beste antwoord door Lukas_ 6 September 2019, 18:48

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Heb je de kabel met een kabeltester doorgemeten?

Heb je een kabel met soepele aders (meerdere dunne draadjes per ader) of stugge aders (één draadje per ader) gebruikt?
Reputatie 4
Badge +4
Heb je de kabel met een kabeltester doorgemeten?
Nee dat niet, connectors heb ik ook meerdere keren een nieuwe opgezet dus daar kan het ook niet aan liggen, adviseer jij om het eerst door te meten @wjb? dan moet ik hem wel eerst aanschaffen!
Reputatie 7
Badge +24
Je hebt toch wel de adertjes op juiste volgorde gedaan? Ik weet niet of je wel eens eerder stekkertjes hebt aangezet?

Toen ik het de eerste keer deed, verzon ik mn eigen volgorde en dacht: aan beide kanten hetzelfde, wat kan daarbij nou fout gaan... 😆
Reputatie 7
...adviseer jij om het eerst door te meten @wjb?
Eigenlijk wel ja, het is mijns inziens zonde als achteraf blijkt dat er geen sprake is van een kabelbreuk.
Overigens adviseer ik ook om stugge netwerkkabels te gebruiken en af te monteren in UTP wandcontactdozen. Ja, een stukje duurder maar succes verzekerd.
Een multimetertje, of een batterij met een lampje of pieper.
Aan een kant verbind je de aderparen met elkaar (groen met groen/wit ed) en dan aan de andere kant doormeten.
Even het eerste jaars natuurkunde boek er bij halen :-)

Maar, in mijn ervaring kan een kabel aardig wat hebben aan mechanische trekkracht, dus ik ben benieuwd.
Reputatie 4
Badge +4
Je hebt toch wel de adertjes op juiste volgorde gedaan? Ik weet niet of je wel eens eerder stekkertjes hebt aangezet?

Toen ik het de eerste keer deed, verzon ik mn eigen volgorde en dacht: aan beide kanten hetzelfde, wat kan daarbij nou fout gaan... 😆

De goede volgorde heb ik gedaan 🙂 volgens de connector verpakking!

...adviseer jij om het eerst door te meten @wjb?Eigenlijk wel ja, het is mijns inziens zonde als achteraf blijkt dat er geen sprake is van een kabelbreuk.
Overigens adviseer ik ook om stugge netwerkkabels te gebruiken en af te monteren in UTP wandcontactdozen. Ja, een stukje duurder maar succes verzekerd.

Ik ga zn meter bestellen, is wss dinsdag binnen :)
Een multimetertje, of een batterij met een lampje of pieper.
Aan een kant verbind je de aderparen met elkaar (groen met groen/wit ed) en dan aan de andere kant doormeten.
Even het eerste jaars natuurkunde boek er bij halen :-)

Maar, in mijn ervaring kan een kabel aardig wat hebben aan mechanische trekkracht, dus ik ben benieuwd.

Ja maar hij is wss wel dubbel geknakt en er is verder geen bescherming die er omheen zat behalve een milimeter rubber dus de kans dat er een breuk in zit is groot want hij is eigenlijk te buigbaar 🙂
Reputatie 7
Aan een kant verbind je de aderparen met elkaar (groen met groen/wit ed) en dan aan de andere kant doormeten.
Wel vervelend als de pluggen er al aan zitten.
Als je van plan bent vaker kabels te trekken dan heb je zo'n kabeltester snel terugverdiend.
Ik heb dezelfde als in die link en die heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. 😉
Zo'n universeelmetertje is ook te koop bij de bouwmarkt, voor ~10,-
Ja, kabeltester kan ook, net hoe het uitkomt.
Of met een koppelblokje en stukje kabel met een plug.
Reputatie 7
Of met een koppelblokje en stukje kabel met een plug.
Twee koppelblokjes en twee stukjes kabel met een plug. 😉
Reputatie 4
Badge +4
De bovenste is prima neem ik aan xD

@ wjb, ik weet niet of de plugjes er nog aan zitten.
Maar ik weet nu ook weer waarom ik eerst universeelmeter noem, eerst de kabel testen en dan pluggen er aan zetten, zou de logische volgorde zijn.
Ja ja, als de plug er niet goed aan zit gaat er vast wel een lampje (ledje) branden op de tester maar toch . . .
Nu ja, we wachten af.
Reputatie 7
De bovenste is prima neem ik aan xD
Zelf heb ik ook de bovenste.
Let op, je hebt ook een 9 volt batterij nodig.
Reputatie 4
Badge +4
Ik dacht ik probeer het nog een keer en tot mijn verbazing deed hij het dit keer wel😍 dit zijn nu de snelheden in onze tuin, bedankt iedereen voor het meedenken iniedergeval!

Reputatie 4
Badge +4
Ik heb nog even met de kabel tester getest cijfer 5 slaat hij over, is dit erg?
Reputatie 7
Ik heb nog even met de kabel tester getest cijfer 5 slaat hij over, is dit erg?
Je hebt geluk, pin 5 is een aarde draadje en daar heb je er nog drie van. Gelukkig maken alle data aders (pin 1, 2, 3 en 6) wel contact.
Reputatie 2
In cat 5e zit vaak een kunststof draadje, die is om breuken tijdens het trekken te voorkomen. Cat 5e kan best veel hebben. Dus als je niet te ruig doet...

Is adertje 5 echt kapot of niet goed aangesloten? de eerste paar keer dat je zo'n stekkertje aansluit wil het wel eens niet helemaal goed gaan, overkomt de besten ook nog wel eens.

Ik heb nog even met de kabel tester getest cijfer 5 slaat hij over, is dit erg?Je hebt geluk, pin 5 is een aarde draadje en daar heb je er nog drie van. Gelukkig maken alle data aders (pin 1, 2, 3 en 6) wel contact.

Voor 1000BASE-T staat pin 5 gedefinieerd als BI_DC-, ofwel de 'min' van de derde lane / aderpaar. Dat zou ik geen aarde willen noemen. Er kan minder goed electrisch contact zijn, wat zich niet altijd openbaart maar afhankelijk van de momentane RJ45 connector of druk in een bepaalde richting. Het kan ook zijn dat de lijncodering tesamen met e.v.t. TCP/IP retransmits er voor zorgt dat het zich niet openbaart. speedtest is geen 950/950 o.i.d. Het zou ook kunnen verklaren waarom een eerste verbindingspoging niet lukte.
Reputatie 2


Ik heb nog even met de kabel tester getest cijfer 5 slaat hij over, is dit erg?Je hebt geluk, pin 5 is een aarde draadje en daar heb je er nog drie van. Gelukkig maken alle data aders (pin 1, 2, 3 en 6) wel contact.
Voor 1000BASE-T staat pin 5 gedefinieerd als BI_DC-, ofwel de 'min' van de derde lane / aderpaar. Dat zou ik geen aarde willen noemen. Er kan minder goed electrisch contact zijn, wat zich niet altijd openbaart maar afhankelijk van de momentane RJ45 connector of druk in een bepaalde richting. Het kan ook zijn dat de lijncodering tesamen met e.v.t. TCP/IP retransmits er voor zorgt dat het zich niet openbaart. speedtest is geen 950/950 o.i.d. Het zou ook kunnen verklaren waarom een eerste verbindingspoging niet lukte.

Bij power over ethernet hoor ik altijd dat het teruggaat naar 100 Mbit. Zijn er aderparen die je, eventueel met een eigen plugje solderen, kan missen cq voor zoiets kan gebruiken met behoud van gigabit ethernet?
Reputatie 7
Bij power over ethernet hoor ik altijd dat het teruggaat naar 100 Mbit.
Nee hoor, mijn wifi accesspoints worden gewoon gevoed met 1Gbps PoE injectoren.
Reputatie 2
Ik krijg een " pagina is verwijderd " melding.
Welke aderparen worden dan gebruikt? Of is er een foefje dat gebruikt wordt?
Bij power over ethernet hoor ik altijd dat het teruggaat naar 100 Mbit. Zijn er aderparen die je, eventueel met een eigen plugje solderen, kan missen cq voor zoiets kan gebruiken met behoud van gigabit ethernet?
zie https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
Reputatie 7
Ik krijg een " pagina is verwijderd " melding.
Nu niet meer, de link was inderdaad niet goed.
Reputatie 2
@tmoesel bedankt voor de link
Voor overige geïnteresseerden: inderdaad kan stroom over gigabit kabel maar dat werkt met foefjes om over enkele aderen zowel stroom als signaal te sturen om gigabit snelheid te behouden. Dat kan echter alleen met hogere voltages. Een plugje solderen is er dan niet bij dus. Helaas heb ik 5V nodig, maar 100 mbit is voor dat apparaat voldoende.
Reputatie 7
Ik zou niet weten waarom dit werkt met "foefjes" om zowel stroom als data over dezelfde ader te sturen. 😉
Electronisch gezien is er geen probleem en er zijn standaarden voor PoE.
- 802.3at voor stroom over twee twisted pairs.
- 802.3bt voor stroom over vier twisted pairs.

Hoewel elk voltage tot 48 volt (piek 57 volt) toegestaan is zijn er eigenlijk maar drie voltages die gebruikt worden te weten 12, 24 en 48 volt.
De PoE standaarden spreken ook over ingebouwde beveiliging om aan de ontvangende zijde naar het juiste voltage te transformeren. Vraagt een apparaat 5 volt en krijgt het 24 volt aangeboden dan hoort deze van 24 volt naar 5 volt te transformeren.

Voor apparaten die zelf geen PoE ondersteunen zijn ook PoE extractors die de stroom weer van de Ethernet kabel afhalen en het kunnen omzetten naar 5 volt. Voorbeeld.

Reageer