Vraag

WiFi instellen voor pre puber

  • 6 January 2021
  • 20 reacties
  • 295 keer bekeken

Goedenavond,

 

Al enige tijd heb ik op de router een tijdschema ingesteld voor mijn pre puber. Nu merk ik al een tijdje dat zijn (prepaid telefoon, zonder beltegoed) blijft werken. Maar niet alles, Tik Tok en Instagram doen het niet, Youtube, WhatsApp en Snapchat blijven wel werken, ondanks dat er geen Wi-Fi hoort te zijn volgens het tijdschema. Waar zou dit aan kunnen liggen? Heb de verbinding en gegevens al eens verwijderd en weer opnieuw ingesteld, zonder (voor mij) succes.

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Hoi @M0MS87 . Welkom op het forum.

Als wifi op dat moment uitstaat zou dat bij het opvragen van een website ook te zien moeten zijn.  Volgens mij gaat het wifi lampje op de door jou gekozen momenten ook uit, klopt dat? Kun je dit eens controleren?

Reputatie 7
Badge +24

Werkt dat niet gewoon via het 4G netwerk op hele lage snelheid? Kan @Erwin_ daar wat over zeggen?

@M0MS87 heeft u versterkers in huis?

Volgens mij ben je inderdaad altijd een beetje online, @Nick83 . En voor whats app is niet veel nodig.

Maar het is nog even speculeren. 

@Erwin_ welk lampje bedoel je? Op de router? Deze blijft in principe aan, omdat het voor de overige apparaten gewoon ingesteld blijft. In de router zelf kan ik per verbonden apparaat de wi-fi instellen. De playstation op zijn kamer bijvoorbeeld, heeft geen wi-fi op de tijden dat ik dit uit heb gezet in de router.

 

Zijn telefoon, betreft een prepaid met €0 beltegoed, blijft het dus wel doen. Youtube en Instagram die het wel blijven doen na het uitzetten van de wi-fi. In alle andere apps krijgt hik de melding dat er geen verbinding is. Terwijl youtube toch best wat kan verbruiken aan mb's in tegenstelling tot whats app.

Misschien heeft je pre puber  een ander wifi punt gevonden wat net nog werkt, van de buren b.v.

@tmoesel haha nope, dat had ik al gecheckt. Als ik namelijk alles uitzet op zijn telefoon, dus wi-fi, mobiele data (deze staat standaard uit), blijft youtube en w'app het nog steeds doen.

Bij youtube kan er sprake zijn van een buffer. Maar bij whats app lijkt me dat onwaarschijnlijk. Zeker als je hem dan live een berichtje stuurt.

Ik heb hier totaal geen verklaring voor. 

(staat de bluetooth ook uit? )

Er kan inderdaad nog wel het 1 en ander een tijdelijk geheugen staan (cache). Als je dat zeker wilt weten of dit er aan de hand is, moet je b.v. van de Apps die nog wel lijken te werken een ‘Clear cache’ uitvoeren. Ik weet zo de nederlandse term er niet voor, maar staat ergens bij instellingen van de Apps.

@tmoesel haha nope, dat had ik al gecheckt. Als ik namelijk alles uitzet op zijn telefoon, dus wi-fi, mobiele data (deze staat standaard uit), blijft youtube en w'app het nog steeds doen.

Als een telefoon geen internetverbinding heeft, blijven vrijwel alle apps het nog wel gewoon doen.

Natuurlijk zal de Whatsapp geen berichten bij de ontvanger kunnen laten terecht komen, maar voor zover ik weet kan je gewoon berichten blijven intypen en die worden dan op de telefoon opgeslagen. Zodra er weer internetverbinding is, zullen niet verzonden berichten alsnog worden verzonden. Ik heb Whatsapp al maanden geleden verwijderd, maar dit is hoe het werkt voor zover ik weet.

@tmoesel cache verwijderen werkt niet. 

 

Dat w'app berichten "bewaard" en ze verstuurd/binnen laat komen bij een internet verbinding weet ik 🙄 echter is de Wi-Fi voor zijn telefoon via de router uitgeschakeld, maar blijft ondanks dat toch te kunnen appen,  berichten worden gewoon met 2 vinkes verzonden en komen gewoon binnen. Net als dat hij gewoon filmpjes op youtube kan blijven kijken.

 

Enkele apps geven wel aan dat er geen verbinding is, maar de meeste apps blijven dus gewoon werken.

 

Bedoel, als ik op de router een apparaat uitzet voor de Wi-Fi, zou dat apparaat geen Wi-Fi verbinding meer moeten hebben en het dan nog kunnen blijven doen. Andere apparaten heb ik getest en hebben dan geen verbinding meer.

 

Hij heeft verder geen stiekeme app of wat dan ook op zijn telefoon, zo ver is hij nog niet en zelf ben ik ook niet dom 🤪

Bij youtube kan er sprake zijn van een buffer. Maar bij whats app lijkt me dat onwaarschijnlijk. Zeker als je hem dan live een berichtje stuurt.

Ik heb hier totaal geen verklaring voor. 

(staat de bluetooth ook uit? )

 

Bluetooth kan ik nog even checken..

Reputatie 7
Badge +24

En als je de Experiabox even uit zet? Stekker uit het stopcontact, kan die dan nog appen?

En er zit geen buurman of buurvrouw die z'n wifi niet beveiligd heeft in de buurt?

Enkele apps geven wel aan dat er geen verbinding is, maar de meeste apps blijven dus gewoon werken.

Dan zal er nog wel gewoon verbinding zijn, er zijn nog zat manieren die niet uitgesloten zijn.

Bedoel, als ik op de router een apparaat uitzet voor de Wi-Fi, zou dat apparaat geen Wi-Fi verbinding meer moeten hebben en het dan nog kunnen blijven doen. Andere apparaten heb ik getest en hebben dan geen verbinding meer.

Hoe bepaal of identificeer je een apparaat? En van welke router is dat screenshot?

 

Maar doe eerst eens de test die Nick83 aangeeft. En het beste op dat moment ook even met de App WiFi Analyzer kijken wat er op dat moment aan WiFi punten in de lucht actief zijn. Je thuis WiFi kan b.v. gefaked/gespoofd zijn of worden.

 

Screenshot is van de Experia V10 box. Als je hierin gaat, kan je bij connected devices de verbindingsinstellingen managen. De groene markeringen zijn dus de tijden dat WI-FI toegestaan is voor zijn mobiel. Die staat namelijk tussen de connected devices. Voor een deel werkt het uitzetten van de wi-fi ook.

 

Het ligt echt aan de verbinding met de router denk ik, als we namelijk de deur uitgaan en uit de buurt dus van de router, dan is er helemaal geen verbinding. 

 

Als de WI-FI volgens de router uit zou moeten staan voor zijn mobiel, blijft zijn mobiel wel verbonden met de router. Ik denk dus dat er toch een beetje WI-FI "lekt". Als we de WI-FI op zijn mobiel ook uitzetten, heeft hij ook geen enkele verbinding meer. Dat laatste is een optie, maar hij kan hem natuurlijk ook gemakkelijk weer aanvinken op zijn mobiel ;-)

 

Wel hebben we WI-FI versterkers, zou daarin nog iets verschil kunnen maken?

Wat je nu meldt past wel in wat ik denk en dat is dat die blokkade maar op een bepaald aspect of niveau is. Het feit dat deze instelling bij ‘Firewall’ staat in de router (een V10 dus) zegt al het 1 en ander. Ik weet helaas niet hoe KPN dit blokkeer systeem heeft laten implementeren. Hoewel voor een puber wel afdoende, je kan er met voldoende kennis van (draadloze) netwerken vrij eenvoudig omheen. Als het 100% waterdicht moet zijn, zijn er wel bedrijfsmatige methodes, maar is geen optie voor thuis routers.

Als een smartphone via een WiFi versterker verbonden is, is het voor het gehele systeem nog lastiger om effectief te blokkeren. Kan wel, maar zoals al aangegeven, ligt er maar aan hoe het geimplementeerd is.

Het lijkt dat er toch ergens een hiaat in zit, misschien kan iemand met precies dezelfde apparaten en firmware versies erin je wel zo zeggen waarin het probleem zit.

 

Reputatie 7
Badge +24

Wel hebben we WI-FI versterkers, zou daarin nog iets verschil kunnen maken?

Daar heb ik in de 2de reactie al naar gevraagd. Goed dat je het nog even meld. Welk versterkers heeft u? Van KPN? Wit of zwart? Ronde of vierkante? 

Wel hebben we WI-FI versterkers, zou daarin nog iets verschil kunnen maken?

Daar heb ik in de 2de reactie al naar gevraagd. Goed dat je het nog even meld. Welk versterkers heeft u? Van KPN? Wit of zwart? Ronde of vierkante? 

 

Sorry, overheen gelezen. De witte ronde van KPN. Ik kan in de wi-fi versterker die boven staat, maar daar kan ik de verbonden apparaten niet managen. Ik kan er wel zien dat zijn mobiel daarmee verbonden is.

Reputatie 7
Badge +24

Wel hebben we WI-FI versterkers, zou daarin nog iets verschil kunnen maken?

Daar heb ik in de 2de reactie al naar gevraagd. Goed dat je het nog even meld. Welk versterkers heeft u? Van KPN? Wit of zwart? Ronde of vierkante? 

 

Sorry, overheen gelezen. De witte ronde van KPN. Ik kan in de wi-fi versterker die boven staat, maar daar kan ik de verbonden apparaten niet managen. Ik kan er wel zien dat zijn mobiel daarmee verbonden is.

Deze dus?

En u heeft een Experiabox v10?

Dan staat WiFi op dat ding uit?

Is het lampje uit bij u?

@Nick83

 

Idd die witte ronde versterkers heb ik, echter heb ik de V10A box. Daar zie je vrij weinig lampjes, behalve dan deze 2:

 

 

De blauwe knippert