Beantwoord

WiFi signaal door het huis instellen

  • 12 December 2019
  • 2 reacties
  • 173 keer bekeken

Hallo,

 

Wij hebben thuis KPN via de glasvezel en dit komt binnen op een Experia v10 (niet de v10a gelukkig als ik hier zo de reviews lees :)). Verder hebben we 2 KPN wifi versterkers (oude witte model die niet meer op de website staat).

We hebben een tussenwoning van 3 verdiepingen. De Experia v10 hangt op de begane grond in de meterkast waar het netwerk binnenkomt. Op de eerste verdieping staat een bedrade KPN wifi versterker en op de 2 de verdieping staat, vrijwel recht boven de eerste wifi versterker, een 2de wifi versterker die we helaas niet bedraad kunnen aansluiten, dus die draadloos aangesloten is. 

Nu is de wifi bij ons in huis zeer slecht helaas, terwijl ik met een experia box + 2 versterkers toch echt wel iets stabiels zou verwachten. Op de bedrade versterker kan ik weinig instellen en zien en op de experia box lijkt alles goed te staan. Toch verliest de niet-bedrade versterker regelmatig de verbinding en lijkt die ook verbinding te maken met de experia box op de begane grond ipv met de versterker op de eerste verdieping. Dit is toch niet logisch, of wel? Kan ik ergens iets instellen als voorkeur?
Ik ben verder geen netwerk deskundige, dus ik kan dit mis hebben, maar ik baseer dit op het feit dat ik bij de experia box de AP van zolder op de WIFI terug zie en niet de LAN, terwijl ik bijv mijn Chromecast wel op de LAN zie en die is natuurlijk ook wireless geconnect, maar zal wel via de AP op de eerste verdieping lopen en dus “bedraad” bij de experia binnen komen? Vandaar mijn gok dat mijn AP op zolder NIET via de andere AP loopt? En dat mijn connectie daarom instabiel is…?

 

icon

Beste antwoord door Natasja 14 December 2019, 18:18

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U heeft deze wifi versterkers?

Ik wist niet dat je deze überhaupt draadloos kunt verbinden…

Hoe dan ook: het effect van zo'n "range extender", want dat is het dan als je hem draadloos verbond, is gewoon altijd maar matig. Dat is algemeen bekend.

Heeft u overal dezelfde wifi netwerknaam en wachtwoord? Dus is dat op de Experiabox hetzelfde als op de versterkers? De nieuwere types versterkers nemen automatisch de wifi naam en wachtwoord over van de Experiabox, maar ik weet niet of deze dat ook doen.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Themorion. Van harte welkom hier en dank voor het doen van je verhaal. Er is bijna niets zo frustrerend als slecht werkende WiFi. Ik lees dat je Experia Box V10 in de meterkast op de begane grond hangt en je twee WiFi-versterkers hebt. Is je WiFi wel stabiel op de begane grond in de buurt van je modem? Vanaf welke afstand wordt het signaal dan slecht? Verder ben ik benieuwd naar de snelheid van je verbinding. Wil je een aantal speedtests doen op verschillende plekken in huis en de resultaten hier met mij delen? 

Houd er rekening mee dat WiFi een draadloos signaal blijft en dat dit qua stabiliteit niet te vergelijken is met een bekabelde verbinding. Verschillende omgevingsfactoren kunnen het signaal beïnvloeden. Daardoor heeft het sowieso een maximaal bereik en door objecten/materialen die de WiFi in de weg zitten, kan het signaal op bijvoorbeeld de eerste verdieping, in de schuur of in de tuin al drastisch minder worden. Om je een idee te geven: op dit plaatje zie je hoe de WiFi er bijvoorbeeld in een appartement uit kan zien. 

Met WiFi-versterkers kun je het signaal op andere verdiepingen optimaliseren, maar ik lees dat die niet het gewenste resultaat opleveren. Het is wel goed om te weten dat er geen gebruik wordt gemaakt van 5GHz als je de versterker draadloos aansluit. Het bereik van het netwerk wordt wel vergroot, maar met verlies van kwaliteit, snelheid en stabiliteit, zoals @Nick83 ook benoemt. 

Reageer