Vraag

Wifi? Slowfi! Wat is jouw oplossing?

  • 25 January 2021
  • 13 reacties
  • 115 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

 

Dag allemaal,

De Wifi op de begane grond van m’n woning is t r a a g: op de bovenverdieping is het acceptabel. Het modem (Experia V8) hangt overigens op de bovenverdieping: daar zit namelijk het KPN-aansluitpunt.

Een aantal malen heb ik de Wifi manager gebruikt. Deze tool zegt het signaal te verbeteren maar na het verbeteren is geen noemenswaardige winst te behalen: integendeel.

Volgens de tool kan ik een afspraak met de monteur maken om de Wifi te verbeteren, maar alvorens dat te doen, ben ik benieuwd wat deze precies komt doen. En vooral wat de kosten zijn: de aangeboden Wifi versterkers van KPN zijn namelijk nogal prijzig en daarbij: ik heb er maar één nodig. 

Er zullen vast forumleden zijn, die een eigen wifi versterker gebruiken. Ik ben benieuwd, welke jullie dan gebruiken,  wat de ervaringen zijn, wat aan- en afraders zijn. En natuurlijk zijn de ervaringen met de versterkers van KPN zijn ook welkom.

Bedankt!

Voor de geïnteresseerden, de meet resultaten, zoals gemeten door de KPN Tool:

 

 

Bovenetage: eerste meting
Bovenetage: na het ‘verbeteren’:
Begane grond: eerste meting

 

Begane grond: na verbeteren.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Update:

De bovenstaande resultaten zijn gemeten met de MacBook Pro.

 

De volgende dag heb ik de Wifi-manager, na een reset van het modem (Experia V8) nog eens gedraaid met een HP Laptop (HP ENVY type 15-ae047rd). De resultaten daarvan waren op de bovenverdieping redelijk (18 MB) maar op benedenverdieping een schamele 4 MB.

 

Er werd nu de mogelijkheid geboden, de Experia Wifi te bestellen en deze zijn geïnstalleerd: echt een fluitje van een cent!  Volg de bijgeleverde handleiding en het kan niet misgaan . Beneden is het nu zo 15 MB, maar de Experia Wifi"s beneden moeten nog hun definitieve plaats krijgen.

 

 

 

Reputatie 3

Update:

De bovenstaande resultaten zijn gemeten met de MacBook Pro.

 

De volgende dag heb ik de Wifi-manager, na een reset van het modem (Experia V8) nog eens gedraaid met een HP Laptop (HP ENVY type 15-ae047rd). De resultaten daarvan waren op de bovenverdieping redelijk (18 MB) maar op benedenverdieping een schamele 4 MB.

 

Er werd nu de mogelijkheid geboden, de Experia Wifi te bestellen en deze zijn geïnstalleerd: echt een fluitje van een cent!  Volg de bijgeleverde handleiding en het kan niet misgaan . Beneden is het nu zo 15 MB, maar de Experia Wifi"s beneden moeten nog hun definitieve plaats krijgen.

 

 

 

mischien even handig om te melden wat voor abo je hebt . als je een 20mbit heb je haalt 15mbit kwa snelheid is dat nog best ok.

 

ik gebruik zelf de TP link deco M4 ik persoonlijk vind ze niet duur . en ik haal de snelheid van me obo gemiddeld door het hele huis 

in mijn geval een 250mbit . speedtest schommelt tussen de 230-251mbit. ik gebruik dan ook nooit de wifi van de provider modem.

Reputatie 7
Badge +8

@mikerosauer:

Ik heb een 50 MB abbo. Er wordt beweerd dat hier een snelheid van 93 MB gehaald kan worden, maar ik haal nog niet de helft van het 50 MB abbo.

Onderstaand de waarden die ik gisteren heb gemeten. Alvorens te meten, heb ik de modem gereset en met een kabel de MacBook met het modem verbonden. En de andere kabels (printer, NAS, TV) uit het modem gehaald.

 

 

Reputatie 3

@mikerosauer:

Ik heb een 50 MB abbo. Er wordt beweerd dat hier een snelheid van 93 MB gehaald kan worden, maar ik haal nog niet de helft van het 50 MB abbo.

Onderstaand de waarden die ik gisteren heb gemeten. Alvorens te meten, heb ik de modem gereset en met een kabel de MacBook met het modem verbonden. En de andere kabels (printer, NAS, TV) uit het modem gehaald.

 

 

als je een 50mb abo ga je nooit 93 halen weet niet wie je dat wijs maakt !

geef mij anders maaar een 100 mb abo als ik dan richting de 193 ga 

Reputatie 7
Badge +8

Ik begrijp met m’n 50 MB abonnement de 93 MB niet te halen is. Volgens de aanbieders is die hier maximaal te halen.

Maar, met het 50 MB abonnement dat ik nu heb, moet ik toch dichter in de buurt van de 50 MB komen dan minder dan helft, dan nu het geval is? Dan moet 40 MB toch al haalbaar zijn, zeker als er beweerd wordt dat met een 100 MB abonnement, maximaal 93 MB te halen is?

Reputatie 3

Ik begrijp dat als ik een 50 MB abonnement heb de 93 MB niet ga halen, maar volgens de aanbieders is die snelheid hier te halen.

Met het 50 MB abonnement dat ik nu heb, moet ik toch dichter in de buurt van de 50 MB komen dan minder dan helft, dan nu het geval is? 

ja dat zeker wel of je dat gaat halen met de standaart modem van kpn is nog maar de vraag.

ik gebruik het wifi kanaal nooit van de standaart spullen omdat die beduidend slechter werken dan goed ander spul.

Reputatie 7
Badge +8

Uit nieuwsgierigheid ben ik even bij de buurvrouw op bezoek geweest en ook bij haar de snelheid gemeten. Weliswaar heeft zij geen abonnement bij KPN maar het komt wel over hetzelfde kpn-koperdraadje binnen. De buurvrouw heeft overigens wel een 100 MB abonnement

 

Een 100 MB abonnement lijkt mij dus weinig zinvol. Ik vraag me dus af, waarop de providers hun claims baseren.

Reputatie 7
Badge +24

Meet eerst eens met een bekabeld aangesloten pc of laptop. Want dat is hier nog niet gebeurt geloof ik…

En wat zegt

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

over de snelheid op uw adres? Kunt u daar een screenshot van plaatsen zonder adresgegevens? 

Reputatie 3

Uit nieuwsgierigheid ben ik even bij de buurvrouw op bezoek geweest en ook bij haar de snelheid gemeten. Weliswaar heeft zij geen abonnement bij KPN maar het komt wel over hetzelfde kpn-koperdraadje binnen. De buurvrouw heeft overigens wel een 100 MB abonnement

 

Een 100 MB abonnement lijkt mij dus weinig zinvol. Ik vraag me dus af, waarop de providers hun claims baseren.

ik heb zelf een 250 abo(nu nog ziggo ga de 17de over ) en haal over de wifi 230-250mbit dus het kan wel . maar wel met eigen spullen.ga er dus ook van uit dat ik bij kpn gewoon strak de 200 haal 🙂 vriend van me met de zelfde setup haalt dat namelijk wel 

 

Reputatie 7
Badge +8

@Nick83

Beide metingen zijn gedaan met een laptop (MacBook Pro), die bekabeld (met de kabel uit de doos van de ExperIa wifi) aangesloten is op het modem, met alle andere kabels verwijderd, de voeding- en de kabel naar de kpn-aansluiting uitgezonderd :-)

De screenshot van https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

 

Reputatie 7
Badge +24

U heeft vast ook al eens een andere kabel geprobeerd? En een andere laptop of pc?

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan het het nog een met de HP Laptop, die met Windkracht 10 waait, proberen. Ik ben overigens niet zo erg handig met Windows. Ik moet me even verdiepen, hoe ik schermafdrukken maak en hoe ik die eventueel kan anonimiseren.

 

Reputatie 7
Badge +8

Het uploaden van de schermafbeelding van de HP wil niet erg lukken. Er wordt gezegd dat ik ‘even’ geduld moet hebben en moet wachten totdat de afbeelding  geüpload is… Geduld heb ik wel, maar niet eindeloos.

 

Op de HP is gemeten en Ping en Jitter: 14

Upload: 18.9

Download: 1.7

Veel beter wordt het niet ...