Beantwoord

Wifiversterkers hebben helemaal geen wifi 6

  • 8 March 2021
  • 6 reacties
  • 954 keer bekeken

Na een mooi verkooppraatje van kpn om overstap te voorkomen heb ik besloten om te blijven. Het leuke praatje ging over wifi 6.

Na het installeren van de modem en de versterkers kom ik er achter dat de versterkers helemaal geen wifi 6 kunnen bieden. Zal dit met een software update uiteindelijk wel kunnen of moeten we uiteindelijk weer nieuwe kopen?

Voel me best genept door KPN en de mooie praatjes.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 9 March 2021, 11:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @JoeyyDeann, welkom op het forum! De Box 12 heeft Wifi 6, de Superwifipunten echter niet. Dit kan daar ook niet aan toegevoegd worden, het is de hardware die bepaalt of een apparaat wifi 6 aankan. Ik verwacht dat de medewerker die dit tegen je gezegd heeft zich hierin heeft vergist en dat het niet expres is gedaan. Dus als wifi 6 heel belangrijk voor je is, dan kun je beter alleen gebruik maken van de Box 12. Je hebt de mogelijkheid om de Superwifipunten binnen 14 dagen te retourneren als je wilt. Dit moet dan wel bij een KPN Winkel gebeuren. Als je dit wilt dan kun je een afspraak maken met de winkel. Neem de factuur waarop de aanschafkosten van de Superwifi staan mee, dan regelen zij dat je het geld weer terugkrijgt. 

Reputatie 7
Badge +10

Maar dan nog. Wil de gebruiker alsnog voor extra Access Points elders WiFi-6 mesh functionaliteit.
Zal dat waarschijnlijk niet in samenwerking gaan met de Experia Box V12,  maar als apart op te zetten systeem naast de V12.

Verkijk je overigens niet op de voordelen met WiFi-6.
Dat haal je er alleen uit in “sight-to-sight” draadloze verbindingen. Niet als de draadloze connecties door (betonnen) vloeren en wanden heen moeten. Dan zakt de snelheid al snel terug naar de reeds bestaande langzamere WiFi-banden / protocollen. Hogere draadloze frequenties (WiFi 6) wordt als eerste gesmoord als het door obstakels heen moet. 5 Ghz heeft al moeite om er doorheen te komen.

Dus ten opzichten van de ziggo versterkers is er geen verschil? Ik heb namelijk zelf al 3 deco's en met ziggo zou ik dus eigenlijk mijn internet zelfs helemaal achter in de tuin kunnen laten werken. Er is een mooi verkooppraatje geweest maar zonder wifi 6 zie ik het nut er niet van in 🤔

Reputatie 7
Badge +10

Ik ken de Ziggo versterkers niet hoor?
Heb zelf wel met twee SuperWiFi's een verbinding naar de overkant van de straat, en deel daarmee zonder problemen internet met de overbuurvrouw. (Inmiddels iets van 3,5 maanden).

 

Reputatie 7
Badge +30

Oh, wow, dat is een goede prestatie, Babylonia!

Ik ben zelf verder ook niet bekend met de versterkers van Ziggo, dus een vergelijking kan ik ook niet maken. Maar wil wel het punt dat Babylonia maakt onderschrijven over line of sight en obstakels.

 

Wat betreft eventuele zelf aangeschafte accesspoints: als je zelf wifi 6 accesspoints zou aanschaffen dan krijg je inderdaad dat dit dan een los wifinetwerk wordt naast de Box 12. Het kan wel soort van één netwerk worden als je alles dezelfde naam geeft, maar de Box 12 zal niet meshen met wifipunten van een derde partij. Noot: dat doet hij op dit moment ook nog niet met de Superwifi, maar dat zal in een van de komende updates actief worden.

Reputatie 7
Badge +10

Oh, wow, dat is een goede prestatie, Babylonia!


Uptime 103 dagen….
 

 

….ik hoor van de overkant ook geen klachten.

Er lijkt me ook weinig reden toe, als ik zie dat qua internetverkeer in de afgelopen 24 uur
over die SuperWifi's toch de meeste data-overdracht is gegaan.  Meer dan van mezelf.
9.4 GB tegenover 11.9 GB in totaal   (TV-ontvanger hier bij mezelf valt erbuiten).

“Cisco-bridge” = de Cisco router (pakweg 11 jaar oud) die ik vóór die SuperWiFi's heb gezet.
(Om mijn netwerk en die van de overkant te scheiden) - vandaar alleen weergave “Cisco Bridge”.

 

Waaronder een grove verdeling voor de 5 meest gebruikte applicaties.
Het meest YouTube.    (Dat wordt dan gecast naar een Chromecast aangesloten op TV).