Beantwoord

Wireless Network connection drops

  • 12 juni 2020
  • 4 reacties
  • 75 keer bekeken

Ik heb sinds een aantal maanden twee experia wifi versterkers in huis. Sinsdien heb ik de volgende twee problemen. 

Ik heb last van verbroken netwerk verbindingen op verschillende apparaten. Niet noodzakelijkerwijs allemaal tegelijk. Verbinding wordt heel kort verbroken en daarna direct hersteld. Dit is vooral een probleem bij het thuiswerken aangezien de verbinding met het bedrijfsnetwerk wordt verbroken met alle gevolgen vandien. Ook beeldbellen is lastig als dit gebeurt. 

Verder loopt de televisie vast als dit gebeurt terwijl netflix gestreamed wordt, deze moet dan opnieuw opgestart worden.

Het gebeurt sporadisch, een aantal keer per dag. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. 

 

Tweede probleem betreft mijn Sonos systeem. Als de sonos speaker verbinding maakt met de 2e versterker (niet rechtstreeks verbonden met de modem) valt de connectie met de app regelmatig weg. Dit lijkt met name te gebeuren als de app (telefoon) van het signaal van de eerste versterker overspringt naar de tweede versterker. De verbinding kan dan niet hersteld worden zonder de betreffende speaker opnieuw op te starten. De speaker blijft wel gewoon streamen. Andere speakers in het netwerk kunnen nog wel gewoon bediend worden. 

 

Mijn systeem bestaat uit een glasvezel aansluiting met experia V10a met 2x experia versterker. 1e versterker hangt in de meterkast direct na de modem, de tweede versterker is bekabeld aangesloten en hangt op zolder. Signaal sterkte is overal voldoende en speedtest geeft overal goede signalen. 

Verder is er een raspberryPI4 (HASS.IO) bedraad aangesloten op de modem alle andere apparatuur is draadloos.

Op de tweede LAN poort van de tweede versterker is de omvormer van de zonnepanelen aangesloten. 

Andere apparatuur bestaat uit sonos systeem, laptops, televisie, tablets, telefoons, stofzuiger etc. 

Verder draaien er 13 shelly switches (home automation systeem) communicatie over mqtt. Dit systeem draait nog niet zo lang, het probleem met wegvallende verbinding was er al voor de home automation, ook zonnepanelen zijn zeer recent aangesloten. 

Alle devices die lokaal met de home assistenten verbonden zijn draaien op static IP via DHCP binding van de experia.

De beide versterkers zenden op kanaal 2. de buren zenden op kanaal 1. andere kanalen zijn relatief leeg.

De KPN helpdesk via de chat komt er niet uit en heeft mij doorverwezen naar dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. 

 

icon

Beste antwoord door Erwin_ 22 juni 2020, 13:40

Lastig om hier op afstand iets zinnigs over te zeggen.

Ik heb de volgende adviezen:

  1. draai de wifi manager https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login
  2. Als dat geen positief effect heeft → reset de experiabox (harde reset met gaatje) → reset de experia wifi's (10 seconden resetknopje indrukken) → verwijder alle draadloze verbindingen uit je telefoon/tablet/laptop etc. en zet ze opnieuw op.
  3. Als dat ook niet werkt, verwijder alle externe apparatuur uit je netwerk en begin sober.  Blijft het stabiel, zet dan stap voor stap je eigen hardware terug.  Is het in de basic setup (alleen experia en versterkers aangesloten)  al instabiel, wil ik dat graag weten. 
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @FransHV . Welkom op het forum.

Er zijn dus draadloze onderbrekingen. En die treden tezelfdertijd op meerdere apparaten?  Je schrijft over je tv. Is dit een aanlsuiting via een kabel naar onze tv tuner? Of gaat dit om een draadloze verbinding met een smart tv?

 

Het is niet zo dat alle alle apparaten tegelijk de verbinding verliezen, althans niet merkbaar.

De tv is een draadloze tv die rechtstreeks bijvoorbeeld Netflix streamt vanaf het internet. Via de wifi.

Wij hebben geen televisie abonnement 

Reputatie 7
Badge +20

Lastig om hier op afstand iets zinnigs over te zeggen.

Ik heb de volgende adviezen:

  1. draai de wifi manager https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login
  2. Als dat geen positief effect heeft → reset de experiabox (harde reset met gaatje) → reset de experia wifi's (10 seconden resetknopje indrukken) → verwijder alle draadloze verbindingen uit je telefoon/tablet/laptop etc. en zet ze opnieuw op.
  3. Als dat ook niet werkt, verwijder alle externe apparatuur uit je netwerk en begin sober.  Blijft het stabiel, zet dan stap voor stap je eigen hardware terug.  Is het in de basic setup (alleen experia en versterkers aangesloten)  al instabiel, wil ik dat graag weten. 
Reputatie 7
Badge +20

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden.

Reageer