WOL instellen op mijn KPN Box 12

  • 2 October 2021
  • 29 reacties
  • 903 keer bekeken

Na jaren lang klant bij Ziggo te zijn geweest overgestapt naar KPN. Bij Ziggo nooit problemen met WOL zowel binnen als  buiten mijn Lan. Weet iemand de instelling voor WOL op de V12 box van KPN.? Alvast bedankt!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Kijk eens of je met de volgende aanwijzingen iets kunt.  In het betreffende onderwerp ging het wel om een Experia Box V10, maar voor een V12 zouden vergelijkbare instellingen gedaan kunnen worden.

Thnx, ik ga het op mijn gemak doorlezen en laat wat weten!

Reputatie 7

Als je een Synology NAS hebt dan kan je door de mij ontwikkelde Synology Wake On LAN Gateway gebruiken. Er zijn wereldwijd vele duizenden Synology NAS gebruikers die deze tool gebruiken.

Onder aan de gelinkte pagina vind je de knoppen om de software voor DSM 6 of DSM 7 te downloaden.

Hoi wjb, ik zag/las je verhaal in de post van @Babylonia. Nas heb ik echter niet. Ik vermoed dat  het v12 modem dergelijke wol diensten niet toestaat. Ik kan wel IP adressen in de Arp reserveren en  UDP poort 9 forwarden, maar dan gebeurt er buiten mijn Lan verder niets… 

Reputatie 7
Badge +10

In dat onderwerp gebruik ikzelf geen gateway voor een NAS,  maar een appje op een smartphone.
Verder in die voorbeelden poort 7 geforward.

Ja dat heb ik ook, KPN IP uiteraard daarin aangepast, maar gebeurt verder niets.  Moet ik in het "Port warding”tabje de external host vullen of leeglaten?

Reputatie 7

In dat onderwerp gebruik ikzelf geen gateway voor een NAS,  maar een appje op een smartphone.
Verder in die voorbeelden poort 7 geforward.

En dat werkt dus niet meer zodra het aan te zetten apparaat uit de arp tabel van de router verdwenen is. Dan weet de router namelijk niet meer op welke LAN poort het WoL magic packet doorgestuurd moet worden en komt het WoL magic packet dus niet meer aan op het aan te zetten apparaat. Je zult dan echt subnet directed broadcasts moeten gebruiken om een apparaat vanaf Internet aan te kunnen zetten.

En ja, ook ik gebruik een appje op mijn telefoon om een apparaat thuis aan te zetten.

Ik heb dus een port-forwarding naar mijn Synology NAS staan waar die Wake on LAN Gateway er dus voor zorgt dat het WoL magic packet alsnog gebroadcast wordt. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb geen V12, maar als het gaat om een IP-adres (of IP-bereik ?) voor het “openbaar” deel van de port forwarding, dan leeg laten.

Reputatie 7

Ja dat heb ik ook, KPN IP uiteraard daarin aangepast, maar gebeurt verder niets.  Moet ik in het "Port warding”tabje de external host vullen of leeglaten?

Die moet je met een sterretje vullen maar nogmaals, de eerste paar minuten zal dat werken maar daarna verdwijnt het aan te zetten apparaat uit de arp tabel van de Experia/KPN Box en dan is het einde verhaal.

OK, ik heb het  zowel leeg als gevuld getest, maakt geen verschil...

Reputatie 7

OK, ik heb het  zowel leeg als gevuld getest, maakt geen verschil...

Heb je een Synology NAS?

Nee, helaas geen NAS, ik vermoed dat je  gelijk hebt, dat de arp na verloop van tijd vervalt...

Reputatie 7
Badge +10

In dat onderwerp gebruik ikzelf geen gateway voor een NAS,  maar een appje op een smartphone.
Verder in die voorbeelden poort 7 geforward.

En dat werkt dus niet meer zodra het aan te zetten apparaat uit de arp tabel van de router verdwenen is.

En hoe lang duurt dat dan, dat het uit die ARP tabel weg is?

Vroeger bij een Experia Box V8 was dat inderdaad binnen enkele minuten verdwenen.
Bij de Experia Box V10 na een half uur, kon ik het nog steeds opstarten. Langer heb ik niet geprobeerd.

Maar aangezien in de vervolgreacties bij dat onderwerp expliciet is aangegeven dat het daar “fantastisch werkt”  -in dat geval dus wel met een Experia Box V10-  ga ik er vanuit dat die gebruikers dat als zodanig ervaren (anders was er beslist een vervolgreactie gekomen dat het alsnog niet werkt).

Reputatie 7

Helaas.

Ik heb die Synology Wake on LAN Gateway overigens ooit ook nog eens voor een Raspberry Pi ontwikkeld en die moet ik hier vast nog wel ergens in een lade hebben liggen. Ik zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden.

Arp is na ongeveer een half uur leeg...

Reputatie 7

Bij de Experia Box V10 na een half uur, kon ik het nog steeds opstarten. Langer heb ik niet geprobeerd.

Maar aangezien in de vervolgreacties bij dat onderwerp expliciet is aangegeven dat het daar “fantastisch werkt”  -in dat geval dus wel met een Experia Box V10-  ga ik er vanuit dat die gebruikers dat als zodanig ervaren (anders was er beslist nog wel weer een vervolgreactie gekomen dat het alsnog niet werkt).

Wellicht dat de Telfort variant van de V10 vergat om de arp tabel op te schonen, wat ik me overigens niet kan voortstellen, maar de KPN variant van de V10 haalt, zoals het hoort, na een bepaalde tijd toch echt die entries uit de arp tabel.

Reputatie 7
Badge +10

Zou best kunnen?  Maar goed ga het niet alsnog testen met inmiddels “KPN” firmware in die V10.
Dat is iets voor degene die met deze vraag zit en een “V12” heeft.
Het was slechts een geste om te kijken of men er iets mee kon.  Niet geschoten is altijd mis.

(Ik gebruik mijn eigen type router).

Ik denk dat het me niet gaat lukken

Reputatie 7

Zou best kunnen?  Maar goed ga het niet alsnog testen met inmiddels “KPN” firmware in die V10.

Dat heb je, als ik me niet vergis, een tijd geleden (in een ander topic) ook al een keer gedaan en toen heb je ook al geconstateerd dat het na verloop van tijd niet meer werkt.

 

Dit is ook exact de reden waarom je op sommige, wat professionelere, routers static arp entries kunt definiëren.

Reputatie 7

Ik denk dat het me niet gaat lukken

Heb je een Raspberry Pi?

Nee helaas… Daarnaast vind ik de interface van dit KPN modem zeer beperkt

Reputatie 7

Daarnaast vind ik de interface van dit KPN modem zeer beperkt

Wat mis je dan aan fumctionaliteit?

ik mis bv virtual server instellingen, ik herinner mij dat ik deze moest configureren in mij Ziggo modem.  Maar goed, na een hele dag puzzelen en zaken aanpassen begint het te duizelen. Wel bedankt voor jullie input overigens!! Klasse!

Reputatie 7

Wat deden die virtual server instellingen dan?

Zijn dat niet gewoon port-forwardings?

Daarin moest ik ook poort 9 linken aan het IP van mijn PC, zonder dat werkte WOL niet