Beantwoord

Zeer trage snelheid na instellen Asus Aimesh routers als accesspoint achter Experiabox V9

  • 2 July 2020
  • 7 reacties
  • 976 keer bekeken

Ik maak gebruik van de Experiabox V9, waarvan ik drie LAN aansluitingen gebruik. 

  1. Kabel naar woonkamer, ook gebruikt voor IPTV
  2. Kabel naar slaapkamer, kan gebruikt worden voor IPTV
  3. Kabel naar werkplek, ook gebruikt voor IPTV

Omdat de Wifi verbinding van Experiabox V9 wat tegenviel en lang niet overal dekking bood, had ik een Asus router geplaatst op mijn werkplek en ingesteld als router met eigen subnetwerk (192.168.1.xx), verbonden met de kabel aansluiting #3 van de Experiabox. Wifi van de Experiabox uitgeschakeld. Via de Asus router kan eenvoudig het IPTV signaal doorgegeven worden via één van de LAN poorten d.m.v. router settings. Met een 500Mbps verbinding eigenlijk niet zoveel te klagen, behalve dat ik op de slaapkamer van mijn dochter nog steeds geen Wifi dekking had; 

Om die reden heb ik er een Asus AiMesh router bij aangeschaft om te zorgen voor betere dekking, echter blijkt dat voor stabiliteit nodig is dat de tweede Aimesh node bekabeld moet worden aangesloten op eerste AiMesh router, aangezien de Wifi verbinding tussen Aimesh router en node af en toe wegvalt wat niet gewenst is, vooral niet in mijn situatie bij thuiswerken.
Om die reden het hele netwerk eigen weer gewijzigd:

  1. Eerste AiMesh router in meterkast geplaatst, aansluiting vanuit Experiabox via LAN poort (CAT6)
  2. Aansluitingen #1, 2 en 3 via LAN poort aangesloten op eerste AiMesh router
  3. Tweede AiMesh node op werkplek geplaatst, bekabeld aangesloten op AiMesh router in meterkast
  4. Router instellingen gewijzigd naar Access Point

De reden om het netwerk in te stellen als Access Point -en niet als router met eigen subnetwerk- is omdat anders geen IPTV signaal beschikbaar is op mijn werkplek met twee AiMesh routers achter elkaar geplaatst (Met één Asus router is dit dus geen probleem i.v.m. separaat IPTV instelling en gebruik van één van de router LAN poorten voor IPTV).

Ik moet zeggen dat ik het systeem werkend heb gekregen met in het hele huis en buiten Wifi dekking, nu dus onderdeel van het subnetwerk 192.168.2.xx.

Echter nu is het grote probleem dat mijn Wifi internetsnelheid heel erg varieert. Dat varieert bij een 5GHz verbinding op dezelfde plek dichtbij de router en verbinding via eenzelfde AiMesh node zo tussen de 2Mbps tot 300Mbps, waarbij in 50% van de metingen een snelheid van <20Mbps bestaat. En dat bij een 500Mbps verbinding.   

Daarentegen blijft de internetsnelheid gemeten op mijn desktop computer op mijn werkplek wel stabiel bij ongeveer 400Mbps. Deze is bekabeld aangesloten via één van de LAN poorten van de tweede AiMesh node.

Dit kan ik dus niet vatten. Waarom is de Wifi verbinding nu opeens zo traag?

Daarnaast viel mij op dat ik in de instellingen van de Experiabox V9 maar maximaal 10 statische IP addressen kan ingeven via DHCP Binding?

 

 

icon

Beste antwoord door Passie1979 6 July 2020, 20:41

Bekijk origineel

7 reacties

PS Ik heb zowel de Experiabox als de twee AiMesh routers gereset naar febrieksinstellingen, zonder zichtbare verbetering.

Reputatie 7
Badge +24

De tv ontvangers moeten direct aan de Experiabox verbonden blijven. Of verbonden zijn via een switch die igmp snooping ondersteund. Anders word het tv signaal naar alle apparaten toe gestuurd en loopt je netwerk vol.

De AiMesh nodes moeten inderdaad wel achter de AiMesh router zitten ja. Deze moet echter wel in router modus staan. Als die in accespoint mode staat heeft dat ook geen zin meer.

Reputatie 7
Badge +24

Uw Asus apparatuur zal geen igmp snooping ondersteunen.

Het probleem is: 

Er loopt één kabel loopt van meterkast naar werkplek (lees: kantoor).

Op kantoor heb ik IPTV, maar natuurlijk ook computers en andere devices met netwerkaansluiting.

Twee AiMesh routers achter elkaar in serie in router mode werkt niet i.c.m. IPTV. Tenminste ik heb dit niet werkend gekregen, waarschijnlijk door de verschillende subnetwerken? In de mode access point werkt IPTV wel; Inderdaad wellicht extra netwerkbelasting door IPTV signaal, alhoewel ik mij afvraag wat de invloed hiervan zal zijn op een 500Mbps verbinding. 
Ter info: AiMesh wordt ondersteund in zowel router- als access point mode.

IGMP multicast en snooping wordt ondersteund in router mode; Echter heb ik hier niet zo veel kennis van en weet ik ook niet of ik dit in router mode überhaupt wel werkend kan krijgen met twee routers in serie en afwijkend subnetwerk; Ik heb namelijk al het e.e.a. geprobeerd ook met IGMP multicast en snooping alvorens de routers in te stellen als access points; Alles zonder succes…
In access point mode werkt alles tot nu toe wel (sinds een dag :grin:) maar is de Wifi snelheid nu een probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Tv achter een 2de router is niet mogenlijk.

Dat u een 500 mbit abonnement heeft maakt niet uit. Uw lokale netwerk loopt vol en word traag u een switch gebruikt die geen igmp snooping ondersteund. Niet uw verbinding naar buiten toe.

Koppel alle tv ontvangers maar eens los, en kijk dan maar eens hoe het loopt.

Het heeft mij wel wat nadenken en tijd gekost om het e.e.a. te proberen en te wijzigen; En het uiteindelijke resultaat is dat het werkt, maar enkel het probleem met de snelheid welke erg varieert. 
Wat is dan de oplossing om te zorgen dat ik:

  1. Probeer te voorkomen om nieuwe kabels te trekken
  2. Gebruik kan blijven maken van bekabeld AiMesh systeem, waarvan één van de routers op kantoor staat i.v.m. Wifi dekking. De andere moet dan centraal in de meterkast komen, zoals nu het geval is. Vanuit meterkast lopen namelijk de drie kabels naar kantoor, woonkamer en slaapkamer.
  3. IPTV en netwerkaansluitingen heb op kantoor
  4. Goede Wifi snelheid behoud

Misschien een aparte switch plaatsen voor de AiMesh router in de meterkast welke IGMP snooping ondersteunt? Want ik probeer te begrijpen wat nu de oplossing is, aangezien ik wel IPTV wil behouden in mijn kantoorruimte, alsmede een router/accesspoint in deze ruimte te plaatsen voor de Wifi dekking.

Als ik de oplossing zou hebben, dan ben ik erg tevreden.

Ter info: Ik ben tot een oplossing gekomen;

Ik heb de kabels van meterkast naar woon- en slaapkamer nu rechtstreeks op de Experiabox aangesloten en een aparte switch geplaatst op kantoor voor de tweede AiMesh node;

Nu haal ik een redelijk stabiele snelheid van ca. 250-300Mbps via 5GHz Wifi op mijn telefoon op dezelfde plek, met of zonder televisie (IPTV) ingeschakeld op kantoor (maakt geen verschil).

Reageer