Beantwoord

Simkaart steeds weer ontgrendelen

  • 18 February 2021
  • 11 reacties
  • 3637 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn vrouw en ik hebben elk een nieuwe smartphone Samsung Galaxy A51. Bij mij kon ik de simkaart gewoon overzetten, maar moest wel ‘afpellen’ van micro naar nano. Het startscherm werd en wordt steeds vergrendeld en die vergrendeling hef ik op met dezelfde pincode als voor mijn oude toestel.


Voor het toestel van mijn vrouw was een nieuwe simkaart nodig, want ze had een (door de leverancier) tot micro bijgeknipte simkaart en het leek me niet verstandig verder te knippen naar nano (als dat al mogelijk zou zijn).

De nieuwe simkaart moest ik activeren.

Maar nu blijkt dat ik bij starten van de telefoon elke keer weer eerst de simkaart moet ontgrendelen en dan ook weer de telefoon. Is dat iets nieuws van nieuwere simkaarten? Hoort dat zo? Of kan dat anders? 

Het ontgrendelen van de simkaart is overigens niet nodig als de telefoon niet is uitgeschakeld.

En nu ik toch bezig ben: hoe kan ik de standaard pincode 0000 voor het ontgrendelen van de simkaart veranderen? Dat wordt door KPN ook aangeraden bij de nieuwe simkaart.

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 22 February 2021, 09:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Spuki35,

Als je toestel uit is geschakeld, wordt bij het opnieuw inschakelen altijd om de pincode van de simkaart gevraagd, wat ook wel zo veilig is :wink: Dat hoort zo en kan niet anders. Zo lang het toestel aan blijft, hoeft dat niet opnieuw, zoals jullie ook al hebben gemerkt als ik het goed begrijp.

De pincode kan je wijzigen via het toestel zelf :slight_smile:

Reputatie 2

@Maja_  Bedankt.
Ik vond waar ik een en ander kan instellen in de  Samsung Galaxy A51. Inderdaad (volgens jouw zeer duidelijke link) via Instellingen>Biometrie en beveiliging>Andere beveiligingsinstellingen. Daarin staat ‘aan’: SIM-kaart blokkeren. Kun je ook ‘uit’ zetten. Heb ik niet gedaan.
Daar kun je een nieuwe pincode voor de SIM-kaart instellen. Heb ik gedaan. De 0000 heb ik veranderd in de pincode om het scherm te ontgrendelen. Dan hoef ik niet zo nauwkeurig te lezen of het wel of niet over de SIM-kaart gaat. Dan kan ik me niet vergissen.
Bij mijn A51 staat SIM-kaart blokkeren ‘uit'. Heb ik nog even zo gelaten, want ik heb ook nog de pincode voor het ontgrendelen van het scherm. Eerst maar eens lezen wat ABN AMRO allemaal aanbeveelt voor de veiligheid van hun app.
Onbegrijpelijk dat ik dat ‘SIM-kaart blokkeren’ nooit eerder tegenkwam (denk ik).
Om de plek(ken) te vinden in Instellingen kun je in de Instelllingen app zoeken naar SIM.

Reputatie 7
Badge +20

De 0000 heb ik veranderd in de pincode om het scherm te ontgrendelen. Dan hoef ik niet zo nauwkeurig te lezen of het wel of niet over de SIM-kaart gaat. Dan kan ik me niet vergissen.

Slim! Ik heb zelf ook een Samsung met zelf 2 verschillende simkaarten er in, en heb zowel het toestel als de beide simkaart dezelfde pincode gegeven, omdat ik me dan inderdaad niet meer druk hoef te maken om wélke code er precies wordt gevraagd :slight_smile: Dit scheelt al behoorlijk lijkt me!

Simkaart vergrendeling “uit” betekend dat er op die simkaart niet meer om een Pin code word gevraagd, ook niet als je hem in een ander toestel stopt.

Dat betekend dat bij verlies of diefstal men je sim kaart makkelijk kan misbruiken, verstandigste is dus gewoon die Pin aan te laten zodat anderen hem niet kunnen gebruiken en jou op kosten kunnen jagen.

Reputatie 2

@Doornekamp33 Goede uitleg.
En kan ik de pinloze simkaart weer van een pincode voorzien?
Ik weet niet hoe die pincodeloos is geworden.
 

Door de pincode vragen weer aan te zetten en de pincode in te geven, dan staat die weer aan, je zul het ongetwijfeld een keer uitgezet hebben, kan ook op een andere telefoon zijn geweest, dat word in de simkaart opgeslagen dat pin niet nodig is.

Reputatie 2

@Doornekamp33  Wederom bedankt.

Reputatie 2

Vandaag wilde ik een pincode instellen voor mijn SIM-kaart van 5 jaar geleden. Daarbij blijkt de oude pincode nodig. te zijn. Toen ik 0000 invulde (tweemaal) kwam er een bericht dat er iets fout was. “Mogelijk is de pincode onjuist". Ik heb nog 1 poging over. Wat nu? Ik weet eigenlijk zeker dat ik nooit iets heb gedaan met of veranderd aan die SIM-kaart van 5 jaar geleden. Iets doen via de PUK code?

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, als het niet goed gaat met de pincode, waardoor de simkaart blokkeert, kan je inderdaad de pukcode gebruiken om de simkaart weer te ontgrendelen en een nieuwe pincode te kiezen. 

Mocht je die niet meer weten, dan kan je de pukcode inzien in MijnKPN :slight_smile:  

Reputatie 2

@Maja_ bedankt.
Ik weet mijn pincode (van eind 2016). Ik vermoed dat er wat ontregeld is in de administratie bij KPN. Op dit moment kan mijn pincode niet getoond worden in Mijn KPN. Een paar dagen geleden wel.
Ik dacht even op te zoeken hoe je een nieuwe pincode instelt met de puk-code, maar ik kan het niet vinden op de website. Ik denk dat het het beste is dat ik telefonisch contact opneem met KPN.
Na eind 2016 heb ik nooit meer iets gemerkt over ontgrendelen van mijn SIM-kaart. Ik kom erop na activeren van een vervangende SIM-kaart voor mijn vrouw. Vervelende akkefietjes.

Reputatie 7
Badge +20

De pincode wordt nooit getoond in MijnKPN, de pukcode is de enige code die daar te vinden is :slight_smile:

Op onze website staat wel een instructie voor het invoeren van de pukcode en het kiezen van een nieuwe pincode. Hopelijk lukt het je daarmee!