Beantwoord

Factuur voorschot vaste telefonie, terwijl abonnement inmiddels is opgeheven

  • 4 March 2019
  • 10 reacties
  • 303 keer bekeken

N.a.v. overstapservice is het abonnement vaste telefonie per 2 februari vervallen. Opzegging heeft in december plaatsgevonden.
In plaats van een slotfactuur heb ik de gebruikelijke tweemaandelijkse factuur ontvangen, factdd. 7 februari.
Hierin wordt naast de gesprekskosten van de afgelopen periode OOK een vooorschot gevraagd en wel voor de periode maart en april.

Omdat ik dit laatste onterecht vind, contact gezocht met de klantenservice met de vraag om een gecorrigeerde nota waarin alleen de gesprekskosten worden vermeld. Antwoord : De medewerker begreep het maar was Niet mogelijk , het contract vaste telefonie heeft een tweemaandelijkse facturatie en de afmelding was nog niet verwerkt toen de nieuwe factuur aangemaakt werd.
U kunt deze nota gewoon betalen, het teveel betaalde krijgt u in april terug.

Een klacht dus ingediend omdat ik niet ga betalen voor een product wat ik niet meer afneem. De reactie op mijn klacht is nagenoeg gelijk. De medewerker begreep het, maar kon niets doen, Het is het beleid van KPN. !!??

Beste directie van KPN.
*Bent u bereid om te betalen voor een product wat u niet meer heeft?
Dan hoor ik dat graag .
* Uw medewerkers begrijpen heel goed de klacht, want ik ben niet de enige, maar verwijzen naar het beleid.
* Klacht wordt hierdoor niet opgelost.
* Stuur mij een nota voor alleen de gesprekskosten van de afgelopen periode.
* Het teveel betaalde voorschot voor de maand februari zie ik dan wel tegemoet in de maand april.


Groet
icon

Beste antwoord door ReginaA 15 March 2019, 16:51

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Regina,

De factuur van april zal de laatste zijn die je van KPN ontvangt. Daarin worden alle door jou vooruit betaalde kosten verrekend, en wordt het teveel betaalde overgemaakt op je bankrekening.

De slotfactuur wordt altijd pas verstuurd nadat een abonnement is vervallen.

Piet.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Regina, welkom op het forum!

Dit is een ongelukkige timing van de factuurdatum en dat vaste telefonie tweemaandelijks wordt berekend. De opzegging wordt pas verwerkt op de opzegdatum zelf, 2 februari in dit geval. De factuur wordt al een paar dagen van te voren klaargezet. De abonnementsprijs wordt vooraf geïncasseerd, de gesprekskosten achteraf. Een paar dagen verschil in de opzegdatum of de factuurdatum had dit misschien kunnen voorkomen.

De slotfactuur volgt inderdaad in april, waarop deze twee maanden abonnementsgeld worden teruggestort. Je betaalt onder de streep dus niets extra maar ik snap dat je er niet blij mee bent dat de afhandeling hierdoor nog twee maanden duurt.

-edit- Precies wat P.J.M. van der Vooren aangeeft inderdaad. Ik had deze reactie nog niet gezien. Bedankt!
Hoi Regina, welkom op het forum!

Dit is een ongelukkige timing van de factuurdatum en dat vaste telefonie tweemaandelijks wordt berekend. De opzegging wordt pas verwerkt op de opzegdatum zelf, 2 februari in dit geval. De factuur wordt al een paar dagen van te voren klaargezet. De abonnementsprijs wordt vooraf geïncasseerd, de gesprekskosten achteraf. Een paar dagen verschil in de opzegdatum of de factuurdatum had dit misschien kunnen voorkomen.

De slotfactuur volgt inderdaad in april, waarop deze twee maanden abonnementsgeld worden teruggestort. Je betaalt onder de streep dus niets extra maar ik snap dat je er niet blij mee bent dat de afhandeling hierdoor nog twee maanden duurt.

-edit- Precies wat P.J.M. van der Vooren aangeeft inderdaad. Ik had deze reactie nog niet gezien. Bedankt!


Beste Joran,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het is inderdaad een ongelukkige timing. Dat het eea elkaar kruist, begrijp ik, maar wat ik echt zeer
teleurstellend vindt, is het feit dat KPN niets maar dan ook niets regelt of corrigeert. Als facturen van te voren worden klaargezet, sluiten ze niet aan op de huidige situatie als er na het klaarzetten nog wijzigingen plaatsvinden! De factuur klopt niet meer dan!

In deze tijd van technologie is het simpel om het totale bedrag van de factuur tegen te boeken zodat er een nieuwe nota gegenereerd kan worden. Een nota dus die wel aansluit op de huidige situatie!

Blijkbaar werkt KPN met een verouderde software want dat blijkt dus niet mogelijk te zijn.
Gevolg allerlei onnodige heen en weer boekingen waar de consument de dupe van is. Zeer klantonvriendelijk.

Na ingewonnen informatie bij de ConsuWijzer en het raadplegen van de algemene voorwaarden voor vaste telefonie, versie juli 2018, art.10.5, heb ik via het klachtenformilier op de website een aanvulling gedaan op mijn eerdere klacht. Ik ben in afwachting van een reactie.

De vermelde gesprekskosten, incl. BTW, zijn inmiddels betaald.
Nog geen reactie op mijn klacht ontvangen, wel een aanmaning.

Zal mijn rechtsbijstandverzekering eens gaan inschakelen.
Reputatie 7
Badge +28
Het gaat om een paar dagen verschil tussen het moment dat de factuur klaargezet wordt en dat het afgeschreven wordt. Dat pakt nu inderdaad erg slecht uit. Het klopt dat er automatisch een aanmaning wordt verstuurd als het volledige bedrag niet wordt betaald. Een klacht hoort binnen 5 werkdagen in behandeling genomen te worden. Als dat nog niet is gebeurd kijk ik graag na of er al aan wordt gewerkt. Kun je daarvoor jouw profiel aanvullen met adresgegevens en het betreffende telefoonnummer in het vakje bij klantnummer?
Het gaat om een paar dagen verschil tussen het moment dat de factuur klaargezet wordt en dat het afgeschreven wordt. Dat pakt nu inderdaad erg slecht uit. Het klopt dat er automatisch een aanmaning wordt verstuurd als het volledige bedrag niet wordt betaald. Een klacht hoort binnen 5 werkdagen in behandeling genomen te worden. Als dat nog niet is gebeurd kijk ik graag na of er al aan wordt gewerkt. Kun je daarvoor jouw profiel aanvullen met adresgegevens en het betreffende telefoonnummer in het vakje bij klantnummer?


Beste Joran,
Dank je wel voor je reactie.
Inderdaad erg slecht, zeker ook gezien het schrijven dat ik heb gehad van 4 febr, kenmerk 135796214. In deze brief wordt de opheffing vaste lijn bevestigd, en vermeld dat de eindafrekening uiterlijk 2 mnd na mijn laatste factuur zou zijn.
Uitgaande van deze brief was mijn laatste factuur die van vorige jaar medio november. De factuur van 7 febr. Is dus een nieuwe en voor mij geen laatste.

Tot op heden nog geen reactie gehad. Zag wel een gemiste oproep staan dinsdag, nnaar er was geen boodschap of nummer achtergelaten, dus geen idee of KPN dat was.
Gegevens zijn nu ingevuld.

Heb inmiddels contact gehad met mijn rechtsbijstand verzekering. Gezien KPN werkt met een geautomatiseerd systeem blijven de aanmaningen dus gewoon binnenkomen.
Om te voorkomen dat KPN een incassobureau inschakeld, heeft mijn rechtsbijstand verzekeraar het bedrag wat KPN wil hebben als zijnde voorschot aan mij uitgekeerd. Dat vindt ik echt heel fideel van mijn rechtsbijstandverzekeraar.
Neemt niet weg dat ik vind dat KPN mij niet om een voorschot had mogen vragen en zeker ook geen aanmaningen had mogen versturen.

Maar goed, op advies van mijn rechtsbijstandverzekeraar is het resterende bedrag wat nog open staat inmiddels "onder protest" aan KPN overgeboekt.

Mijn gevoel over dit alles is dat de consument weer trekt aan het kortste eind !

Groet
Reputatie 7
Badge +28
Er staan nog geen gegevens in je profiel, kun je dat nog eens controleren? Er wordt anoniem gebeld, kan zijn dat de gemiste oproep inderdaad van KPN was.

De betalingen verlopen automatisch, dat klopt helemaal. Als een betaling niet op tijd, of onvolledig, wordt voldaan, volgt er automatisch een herinnering en vervolgens een aanmaning. Ik vind het fijn dat de rechtsbijstand zo behulpzaam is maar ontzettend jammer dat het zo ver moest komen. Ik denk niet dat ik dit gevoel bij je kan wegnemen maar ik wil je graag helpen om hier snel duidelijkheid over te krijgen.
Er staan nog geen gegevens in je profiel, kun je dat nog eens controleren? Er wordt anoniem gebeld, kan zijn dat de gemiste oproep inderdaad van KPN was.

De betalingen verlopen automatisch, dat klopt helemaal. Als een betaling niet op tijd, of onvolledig, wordt voldaan, volgt er automatisch een herinnering en vervolgens een aanmaning. Ik vind het fijn dat de rechtsbijstand zo behulpzaam is maar ontzettend jammer dat het zo ver moest komen. Ik denk niet dat ik dit gevoel bij je kan wegnemen maar ik wil je graag helpen om hier snel duidelijkheid over te krijgen.


Beste Joran,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad erg jammer dat ik mijn rechtsbijstandverzekering moest inschakelen. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden.

Fijn dat je verder wilt helpen. Mijn gegevens zijn nu wel opgeslagen, heb het gecontroleerd.

Groet
Beste Joran,

Vandaag ben ik gebeld door iemand vd klachtenafdeling. Mijn klacht wordt eindelijk opgelost. Jammer dat deze oplossing pas komt na mijn schriftelijke klacht waarin ik aangeef een melding te doen bij het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als mijn klacht niet wordt opgelost.

Veel ongenoegen had voorkomen kunnen worden als er direct een oplossing was geboden op mijn klacht van 27 februari.
Tevens had het KPN manuren gescheeld.

Afgesproken dat het voorschot wat ik gisteren 'onder protest' heb betaald aan mij wordt teruggeboekt. In april vindt de verdere afrekening plaats.

Groet, bedankt en een fijn weekend.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Regina, Joran is er even niet, vandaar dat ik reageer. Heel fijn om te horen dat er contact is geweest naar aanleiding van je ingediende klacht, en dat jullie samen tot oplossing zijn gekomen 🙂

Reageer