Beantwoord

Geen inkomende gesprekken op VOIP

  • 5 November 2023
  • 11 reacties
  • 120 keer bekeken

Reputatie 1

heb sinds kort naast m’n vaste DECT telefoon m’n VoIP account bij KPN geactiveerd. configuratie is: KPN Box 12 met daaraan DECT telefoon (via RJ14) en PC (via RJ45) met op de PC MicroSIP. kan beide naast elkaar gebruiken (niet tegelijk). echter krijg ik via VoIP geen inkomende gesprekken - die gaan alleen naar m’n DECT telefoon. ik had verwacht dat bij inkomende gesprekken je zou kunnen kiezen met welk apparaat je kan opnemen (DECT of PC). wat kan hier mis zijn? een instelling op de BOX 12? of een instelling in de MicroSIP software? hardware?

icon

Beste antwoord door PeterG 5 November 2023, 11:41

Bekijk origineel

11 reacties

Dat werkt zoals het nu werkt.

De SIP in een kpn modem zal áltijd binnenkomende gesprekken van je bij kpn geregistreerde nummer afvangen. Het signaal gaat dan niet door naar de LAN of Wifi.

Je kunt het uitzetten in de Box12. Maar dan werken de phone poorten, en dus je analoog verbonden dect, niet.

Een kpn nummer werkt volgens het VoIP protocol, maar is toch anders dan een nummer via een externe VoIP provider.

Reputatie 1

aha! dat verklaard het! komt er met de nieuwe software voor Box12 daar nog verandering in?

Nee.

Met een bij kpn geregistreerd nummer zal het zo blijven werken.

2 ATA's, feitelijk, heb je nu. Dan zullen gesprekken op het kpn nummer binnenkomen op de ATA (SIP) van het kpn modem.

OOK is een kpn nummer niet buitenshuis via VoIP te gebruiken. Een nummer via een losse VoIP provider is dat wel.

Reputatie 1

ik snap werking niet echt. naar mijn idee bestaat de box 12 uit een modem & router (wordt dan voor gemak ‘router’ genoemd). signaal komt digitaal binnen en wordt dan doorgegeven aan rj14(DECT) of rj45(VoIP). hoe moet ik dat dan anders zien?

Er zit ook een SIP / ATA in. Het is zo gemaakt dat een bij kpn geregistreerd nummer daarop zit. En binnenkomende gesprekken daarop afgevangen worden en niet via LAN/wifi doorgegeven worden. Dat wordt eruit gefilterd.

KPN Consument levert op zich namelijk analoge telefonie via de phone poort. De achterliggende techniek is voor kpn VoIP.

Wil je een écht VoIP nummer dan zul je met een KPN Consumenten abonnement dit moeten porteren naar een losse VoIP provider. Cheapconnect is een veel gebruikte.

Alleen via KPN Groot Zakelijk is het mogelijk om direct VoIP af te nemen.  Maar dat is duurder en je moet een groep nummers afnemen.

Op een consumenten aansluiting neem je feitelijk “analoge” telefoon af. Via de phone poort. Een binnenkomend gesprek gaat hierbij uitsluitend naar het bijbehorende IP nummer. Je kunt alleen thuis gebeld worden op je vaste nummer. Ook op een losse IP telefoon.

Een nummer via een VoIP provider gaat het internet op en verbindt met de bijbehorende ATA en je kan dus wereldwijd, via internet, gebeld worden op je vaste nummer!

Reputatie 1

dus om in mijn geval via VoIP uit-te-bellen met m’n gewone nummer is een extraatje van KPN?

Reputatie 1

en ik heb het dan puur over de functie van de Box 12, dus lokaal.

Ja. En ja.

Je kunt het nummer alleen lokaal gebruiken, want het is IP gekoppeld. Bij een consumenten abonnement. Of klein zakelijk.

Het kan maar op één ATA (SIP) binnenkomen. Maar als je VoIP in de Box12 uitzet kan je daarmee via de phone poorten ook niet meer uitbellen.

Bellen met een bij kpn geregistreerd nummer is best duur. Bij bijvoorbeeld Cheapconnect is het maar 1 / tiende per minuut t.o.v. kpn. En je hebt meer vrijheid en mogelijkheden met zo'n VoIP nummer. Zelfs via een app op je mobiel te gebruiken.

Ik heb alleen een mobiel nummer in gebruik overigens. Ben ik ook overal bereikbaar en kan zelf bellen 😉. Dat laatste ook veel goedkoper dan met vast nummer.

Reputatie 1

heel erg bedankt voor het verlossende antwoord op mijn vraag, maar ook voor de uitleg op m'n vervolg vragen om eea aan m'n verstand te brengen.
keep up the good work!

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt het nummer alleen lokaal gebruiken, want het is IP gekoppeld. Bij een consumenten abonnement. Of klein zakelijk.

KPN telefonie is niet IP gekoppeld.  Echter wel beperkt tot het KPN netwerk.
Men zou het KPN telefoonnummer dus ook elders kunnen gebruiken (via een PC softphone VOIP app → zoals bijv. MicroSIP ), via de WiFi vanuit een andere “KPN” internet aansluiting.

Zul je het SIP account in de box 12 wel moeten uitschakelen.
(Er kan maar één registratie van het SIP-account actief zijn).

Babylonia schrijft:

KPN telefonie is niet IP gekoppeld.  Echter wel beperkt tot het KPN netwerk.

En zo leer ik nog iedere dag weer bij op dit forum 😀

Reageer