Beantwoord

Gigaset N300A IP instellen voor VoiP

  • 28 October 2023
  • 9 reacties
  • 250 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 4 reacties

Ik wil graag voor zakelijk gebruik de gigaset N300A IP instellen met de VOIP gegevens van KPN. Is dit mogelijk achter de experiabox V10? 

 

Ik lees namelijk terug dat het mogelijk niet werkt. Is dat eventueel op te lossen door de VOIP functie uit te schakelen op de experiabox V10?

 

Zijn verder instelwaarden van de N300A IP bekend als je de KPN gegvens gebruikt?

icon

Beste antwoord door wjb 29 October 2023, 08:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Persoonlijk zou ik gaan voor de Yealink W70B maar dat is persoonlijke voorkeur. In principe zou de v10 de yealink niet moeten blokkeren, ik weet alleen niet of de consumenten modems van KPN SIP ALG instellingen heeft en of deze te wijzigen zijn. Zakelijk in ieder geval wel.

Even gespiekt in mijn v10.

Het is daarin  mogelijk om de SIP uit te schakelen. En dus kun je een bij KPN geparkeerd telefoonnummer gebruiken via een losse ATA / IP-telefoon.

Maar… de gesprekskosten via een externe VoIP provider, als bv Cheapconnect, zijn dik een factor 10 lager dan via kpn.

 

Reputatie 2

……… Maar… de gesprekskosten via een externe VoIP provider, als bv Cheapconnect, zijn dik een factor 10 lager dan via KPN ……..

Plus je bent wat flexibeler met de keuze van je telefoonnummer. Bijvoorbeeld: Bij KPN kan je niet je eigen netnummer kiezen, dat is bij cheapconnect wel mogelijk.   Zo kan je na een verhuizing je oude telefoonnummer nog een tijdje aanhouden, ook als dit in een ander netnummer gebied ligt.

Reputatie 7

Ik gebruik al jaren met veel plezier een Gigaset N300A IP i.c.m. zowel mijn KPN nummer voor privé gebruik als mijn CheapConnect nummer voor zakelijk gebruik.

 

Privé (KPN)

 

Zakelijk (CheapConnect)

 

Naast de twee bovenstaande lijnen heb ik ook nog een derde lijn gedefinieerd waarmee ik met mijn privé nummer van KPN via CheapConnect bel. Dit is een gratis SIP trunk van CheapConnect waaraan je jouw eigen telefoonnummer kunt meegeven. Hiermee vermijd ik dus de hoge beltarieven van KPN.

 

SIP trunk CheapConnect

 

Toewijzing inkomende en uitgaande lijnen aan handsets.

 

Toewijzing KPN telefoonnummer aan SIP trunk van CheapConnect.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor de Yealink W70B maar dat is persoonlijke voorkeur. In principe zou de v10 de yealink niet moeten blokkeren, ik weet alleen niet of de consumenten modems van KPN SIP ALG instellingen heeft en of deze te wijzigen zijn. Zakelijk in ieder geval wel.

Ik heb gekeken naar de yealink, ziet er goed uit qua opties. Echter beschik ik al over een gegaste N300A IP. Dus eerst eens kijken of dat goed werkt en kan ik altijd overwegen naar een geavanceerder systeem over te stappen. 

……… Maar… de gesprekskosten via een externe VoIP provider, als bv Cheapconnect, zijn dik een factor 10 lager dan via KPN ……..

Plus je bent wat flexibeler met de keuze van je telefoonnummer. Bijvoorbeeld: Bij KPN kan je niet je eigen netnummer kiezen, dat is bij cheapconnect wel mogelijk.   Zo kan je na een verhuizing je oude telefoonnummer nog een tijdje aanhouden, ook als dit in een ander netnummer gebied ligt.

Ja goede tip. Ik ben bekend met cheapconnect en heb daar ook een nummer (privé). Het werk perfect, had ik niet verwacht voor een tarief van ongeveer 10 euro per jaar. Vond het zakelijk eerst te riskant, omdat een goede bereikbaarheid van belang is. 

Zakelijk is alles gekoppeld aan KPN met onbeperkt bellen voor ongeveer 10 euro per maand afgekocht. Dus dat is mijn inziens redelijk qua prijs. Punt is nu dat ik van de analoge connectie met de modem afwil, daar er nu twee losse toestellen gekoppeld zijn. Ik wil dit graag op de centrale van N300AIP zetten, zodat je niet met twee losse centrales werkt. 

Ik gebruik al jaren met veel plezier een Gigaset N300A IP i.c.m. zowel mijn KPN nummer voor privé gebruik als mijn CheapConnect nummer voor zakelijk gebruik.

 

Privé (KPN)

 

Zakelijk (CheapConnect)

 

Naast de twee bovenstaande lijnen heb ik ook nog een derde lijn gedefinieerd waarmee ik met mijn privé nummer van KPN via CheapConnect bel. Dit is een gratis SIP trunk van CheapConnect waaraan je jouw eigen telefoonnummer kunt meegeven. Hiermee vermijd ik dus de hoge beltarieven van KPN.

 

SIP trunk CheapConnect

 

Toewijzing inkomende en uitgaande lijnen aan handsets.

 

Toewijzing KPN telefoonnummer aan SIP trunk van CheapConnect.

 

Ha WJB,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga hier even op puzzelen. Wat voor mij een belangrijk punt is, als ik via de KPN tool de voip gegevens opvraag (=het wachtwoord wijzigen), werkt dan meteen de experioabox v10 niet meer voor telefonie? Want bereikbaarheid is belangrijk om te behouden?

 

Verder begrijp ik dat ik de gegevens om verbinding te maken zou kunnen overnemen vanuit jouw screenshots? Welke ik deels uiteraard natuurlijk aan mijn inlog moet aanpassen. Bij authenticationname bij jouw KPN privé, is het gedeelte dat je hebt geblurred je telefoonnummer? Dan weet ik wat ik moet invullen daar. Of zijn deze gegevens ergens terugvindbaar?

 

En tot slot, weet je toevallig ook of ik gewoon de experiabox kan blijven gebruiken als modem? Ik heb namelijk niet de ambitie om een eigen modem aan te sluiten, daar toch alles via UTP kabels naar eigen systemen en accesspoints staat gepatched. 

Alvast weer dank voor hulp!

Reputatie 7

Wat voor mij een belangrijk punt is, als ik via de KPN tool de voip gegevens opvraag (=het wachtwoord wijzigen), werkt dan meteen de experioabox v10 niet meer voor telefonie? Want bereikbaarheid is belangrijk om te behouden?

Telefonie blijft gewoon werken op de V10 na het wijzigen van het wachtwoord.

Pas als je de VoIP functionaliteit op de V10 uit zet dan zal de eigen VoIP ATA de rol voor telefonie over moeten nemen.

 

Bij authenticationname bij jouw KPN privé, is het gedeelte dat je hebt geblurred je telefoonnummer? Dan weet ik wat ik moet invullen daar. Of zijn deze gegevens ergens terugvindbaar?

Dat is niet het telefoonnummer. De loginnaam (authentication name) vind je in de SIP Servicetool van KPN.

 

En tot slot, weet je toevallig ook of ik gewoon de experiabox kan blijven gebruiken als modem?

Die kan je blijven gebruiken zolang je de SIP functionaliteit op de V10 uit laat staan.

Het is inmiddels gelukt om alles te installeren. Gisteravond alles klaar gezet en vanmorgen de telefonie op het modem uitgeschakeld en de gigaset laten verbinden met het netwerk. Voordat ik het kon testen begonnen de telefoons alweer te rinkelen. Dus super! Dank voor alle hulp!

 

Wat mij wel opvalt is dat ik niet extern kan doorverbinden. Je kunt wel een tweede extern gesprek opzetten, maar deze niet met elkaar verbinden. Via mijn cheapconnect account kan dat wel. Iemand enig idee of ik iets verkeerd doe via de KPN VOIP?