Beantwoord

Hoe kan iemand mijn telefoonnummer gebruiken?

  • 8 April 2020
  • 9 reacties
  • 1682 keer bekeken

Hoe kan iemand met mijn telefoonnummer 112 bellen terwijl mijn telefoon bij mij thuis is en ik niet gebelt heb. De politie en ambulance hebben uur gezocht naar mij. De meldkamer van politie heeft me wakker gebeld met de vraag hoe het was met me en waar ik was want konden me niet vinden. Heel gesprek gehad dat ik thuis was en dat er niks aan de hand was en dat ik ook niet gebeld had. Inmiddels e-mail gestuurd naar politie voor een kopie van de melding. Heb klantenservice kon gebelt was kort en krachtig kon niet want hadden beveiliging en als het wel gebeurde dan kon dat alleen als me telefoon was gestolen ????? Belde met dat nummer dus gestolen is hij niet zei tegen de vrouw van klantenservice en dat was het. Dus met andere woorden kwam daar ook niet ver met mijn vraag.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 11 April 2020, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

Het spoofen van een telefoonnummer is kinderlijk eenvoudig en dat wordt door criminelen maar al te graag gebruikt. 

Ze gebruiken dan jouw telefoonnummer als caller-ID bij het bellen.

Bij veel VoIP providers kan je "gewoon" een caller-ID instellen.

Bovenstaand screenshot is de instelling van de caller-ID op mijn SIP trunk bij CheapConnect.

Nu krijg je van CheapConnect een smsje of telefoontje op dat nummer waarmee je dan toestemming moet geven voor het gebruik van dat nummer als caller-ID.

Maar als je een VoIP provider zou vinden die deze stap niet hanteert dan is het het dus zo gepiept.

 

Vraag blijft natuurlijk wel waarom iemand met jouw nummer 112 gaat bellen.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Edje1968, welkom! Het is ongetwijfeld mogelijk, maar ik vraag me ook af waarom je dit zou doen? Het is wel lastig te achterhalen. Wij van de klantenservice kunnen dit in ieder geval niet zien. Hebben wij wel kunnen bevestigen dat er 112 gebeld is vanaf jouw aansluiting? Volgens mij is het zo, dat als iemand jouw ‘Caller ID’ gebruikt, dat jij dan niet voor de kosten opdraait, omdat het feitelijk niet op jouw aansluiting staat. Als je daar wel de kosten op ziet staan, dan is het toch vanaf jouw toestel gebeurd, voor zover ik weet. Is het trouwens met je vaste of mobiele nummer gebeurd?

Reputatie 7

Volgens mij is het zo, dat als iemand jouw ‘Caller ID’ gebruikt, dat jij dan niet voor de kosten opdraait, omdat het feitelijk niet op jouw aansluiting staat. 

Klopt, maar een reprimande van onze sterke arm omdat je volgens hun onterecht 112 aan het bellen bent is ook niet iets waar je op zit te wachten.

Reputatie 7
Badge +30

Nee, zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde meer: als we het op de factuur zien staan, lijkt het er op dat het op één of andere manier toch op het toestel zelf gebeurd is. Heel vervelende situatie natuurlijk!

Reputatie 7

Nee, zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde meer: als we het op de factuur zien staan, lijkt het er op dat het op één of andere manier toch op het toestel zelf gebeurd is. Heel vervelende situatie natuurlijk!

Of is er iemand die een geintje met je aan het uithalen is ... :confounded:

Ik verwacht ook niet dat er kosten op de factuur komen te staan want volgens mij is 112 sowieso een gratis nummer.

Reputatie 7
Badge +30

Dat is ook weer waar. Maar het is wel zichtbaar op de specificatie. Hopelijk gebeurt het in ieder geval niet nog eens, @Edje1968.

Beste @Edje1968, welkom! Het is ongetwijfeld mogelijk, maar ik vraag me ook af waarom je dit zou doen? Het is wel lastig te achterhalen. Wij van de klantenservice kunnen dit in ieder geval niet zien. Hebben wij wel kunnen bevestigen dat er 112 gebeld is vanaf jouw aansluiting? Volgens mij is het zo, dat als iemand jouw ‘Caller ID’ gebruikt, dat jij dan niet voor de kosten opdraait, omdat het feitelijk niet op jouw aansluiting staat. Als je daar wel de kosten op ziet staan, dan is het toch vanaf jouw toestel gebeurd, voor zover ik weet. Is het trouwens met je vaste of mobiele nummer gebeurd?

Met mobiel nummer 

Als het op factuur staat meldt ik me zeker bij de kpn en nog niks gehoord van politie  waren dit nog aan het uitzoeken kreeg ik per mail te horen. En een geintje  zou niet weten wie dit me zou flikken maar vind dat geen geintje  dan maar ook daar was ik al achteraan gegaan. We wachten af bedankt voor de reactie 

Reputatie 7
Badge +30

Hopelijk kom je erachter inderdaad! Dit zijn zeker geen geintjes:disappointed_relieved: