Vraag

Hoe kan ik rookmelder aansluiten via telefoonlijn bij glasvezelverbinding?

  • 18 October 2021
  • 16 reacties
  • 204 keer bekeken

goedenavond .

sinds van de week heeft mijn schoonmoeder glasvezel , het probleem van geen telefoon heb ik al opgelost door de huislijn van de bestaande koperlijn af te koppelen en via het meegeleverde doosje te verbinden via de RJ stekkerkabel met de phone 1 aansluiting op het modem .

telefoon en alarminstallatie werken naar behoren . 

echter aan de koper aansluiting zat ook een rookmelder aangesloten hoe kan ik die aansluiten ,

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @turbo62 

Zit er een zelfde soort stekker (RJ11) aan die rookmelder als in het modem past?
Zo ja dan kan je er een RJ11 splitter tussen zetten, zie b.v. hier welke verschillende types je kan kopen: https://www.allekabels.nl/vaste_telefonie/rj11_kabel/rj11-splitter.html

Zit er een andere aansluiting aan, hoe zit die kabel in de rookmelder, b.v. ook via zo'n RJ11 stekker, dan kan je die vervangen door een kabel met 2 RJ11 stekkers.

Reputatie 7
Badge +10

Omdat @turbo62 het specifiek heeft over de   phone 1  aansluiting,
zal het gebruikte type modem/router waarschijnlijk ook nog een  phone 2  aansluiting hebben.
(Bij type modem/routers met slechts één RJ11 telefoonpoortje staat er “phone” zonder nummer).

Zou de rookmelder ook daarmee aangesloten kunnen worden.
Met inloggen wel even in het menu van de modem/router kijken of die 2e telefoonpoort ook actief is.
(Anders alsnog aanvinken).

Reputatie 7
Badge +24

De 2de telefoon poort is alleen actief als je een 2de nummer hebt. Wat ... eigenlijk ook haast wel noodzakelijk is. Want als je aan het bellen bent, kan de rookmelder niet bellen. Dat is misschien nog niet zo heel erg. Want dan ben je thuis en wakker. Maar het kan ook zo zijn dat per ongeluk de hoorn naast de haak ligt. De hele nacht. Dat is gekker.

Er zijn alarminstallaties die elke 5 minuten checken of de lijn vrij is. Zo niet, dan gaan ze gillen. Zo'n installatie heeft dan vaak een 2de phone poort. Daar kun je dan een telefoon op aansluiten. Dat kan dan wel zonder dat da ding gaat gillen. In geval dat die zelf wil bellen verbreekt die gewoon de verbinding op die 2de phone poort.

Wij hebben in huis een Panasonic DECT set. Daarbij moet je na een gesprek nadrukkelijk op het knopje drukken van de hoorn neer leggen. Ook als de ander de verbinding verbreekt. Doe je dat niet en leg je hem gewoon weg, dan is de lijn in gesprek. En dat blijft zo. Volgens mij zit er geen time out op ofzo. Dat overkomt mij wel eens. Op een gegeven moment word je dan op je mobiel gebeld: je ben de hele dag al in gesprek! Zo'n belfunctie op zo'n rookmelder zou zo nutteloos wezen. 

Reputatie 7

De 2de telefoon poort is alleen actief als je een 2de nummer hebt.

De 2e telefoonpoort kan in de configuratie gekoppeld aan hetzelfde nummer als die van de 1e telefoonpoort, daar hoeft geen 2e nummer voor actief te zijn.

Dergelijke rookmelders, met uitbellen, zijn juist voor als er niemand thuis is en  er dus ook niemand aan het bellen is en daarom de lijn vrije zal zijn voor de rookmelder.

Overigens zijn onze rookmelders onderdeel van de alarminstallatie.

 

Wij hebben in huis een Panasonic DECT set. Daarbij moet je na een gesprek nadrukkelijk op het knopje drukken van de hoorn neer leggen. Ook als de ander de verbinding verbreekt. Doe je dat niet en leg je hem gewoon weg, dan is de lijn in gesprek. En dat blijft zo. Volgens mij zit er geen time out op ofzo. Dat overkomt mij wel eens. Op een gegeven moment word je dan op je mobiel gebeld: je ben de hele dag al in gesprek! 

Dat is niet best van die Panasonic.

Reputatie 7
Badge +24

De 2de telefoon poort is alleen actief als je een 2de nummer hebt.

De 2e telefoonpoort kan in de configuratie gekoppeld aan hetzelfde nummer als die van de 1e telefoonpoort ...

Volgens mij niet bij alle Experiaboxen. Er is dacht ik pas nog een topic voorbij gekomen van een oud Telfort klant, die had dit dus bij Telfort. Toen werd de KPN firmware ingeladen en was het niet meer mogelijk. 

In dit topic:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/kan-er-een-alarm-op-tel-poort-2-van-de-experia-box-v9-549681?postid=1380198#post1380198

Zegt Jeroen ook dat het bij een v9 in ieder geval niet kan.

Reputatie 7

Volgens mij kan je op alle Experia Boxen met 2 telefoonpoorten beide poorten voor hetzelfde nummer gebruiken.

Op een V10 doe je dat door beide poorten te koppelen aan SIP1.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Op een V10 doe je dat door beide poorten te koppelen aan SIP1.

Precies.

En dat niet alleen….

….Want als je aan het bellen bent, kan de rookmelder niet bellen. Dat is misschien nog niet zo heel erg. Want dan ben je thuis en wakker. Maar het kan ook zo zijn dat per ongeluk de hoorn naast de haak ligt. De hele nacht. Dat is gekker.

Er zijn alarminstallaties die elke 5 minuten checken of de lijn vrij is.
Zo niet, dan gaan ze gillen.

Met slechts één actief telefoonnummer, met op die beide telefoonpoortjes van de Experia Box ieder een “apart” telefoon toestel aangesloten (of voor mijn part een rookmelder op één van die poortjes), kan apart uitbellen.

Dus met twee toestellen kun je twee gesprekken tegelijkertijd voeren.
Bovendien als één telefoon in gesprek is, gaat de andere telefoon gewoon over als er een oproep binnen komt, en kan de ander opnemen en separaat een gesprek voeren.

Een functionaliteit wat niet werkt als men een RJ11 splitter gebruikt (en twee toestellen op hetzelfde phone poortje van de modem/router).

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat zoiets alleen op de v10 werkt. Dat is een ietwat uitgebreider model.

Ik heb een KPN Box 12. Wat daarop mogelijk is weet ik niet. Als ik op 1 van de 2 lijnen klik cracht heel het tabblad...

Wat dat betreft ... die hele webinterface van dat ding is ook een dieptrieste waardeloze klerezooi. 

Ik heb in de simulatie van de box12 gekeken en krijg de indruk dat je daar geen sip instellingen kunt instellen:

 

Reputatie 7
Badge +24

Nog nooit gezien dat scherm 😄

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat zoiets alleen op de v10 werkt. Dat is een ietwat uitgebreider model.

Met een “Telfort” Experia Box V8 kan het ook.  Zelfs na omzetting naar “KPN” structuur.
Die firmware is (nog steeds) uitgebreider op de functies van VOIP, dan de originele “KPN” V8.

Hoe “jonger” het type modem/router van KPN, hoe meer uitgekleed lijkt het qua mogelijkheden.

Reputatie 7

Met de V9 kon/kan het ook en een V10a heb ik nooit in mijn handen gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik zal de V12 die als spare in mijn meterkast hangt vanavond een even aansluiten op mijn EdgeRouter en kijken of ik daar iets kan instellen t.a.v. de twee telefoonaansluitingen.

Reputatie 7
Badge +18

Ligt er dan aan welke box TS heeft, als het daarop in te stellen is is poort 2 ook gebruiken i.d.d. een betere optie.

Die instelling gaat zeker wel verloren bij een reset?, lijkt mij dan beter om de rookmelder en dat alarm op poort 1 aan te sluiten en de telefoon op poort 2.

Hallo allen, zelf heb ik de V10, als je daar de TEL2-poort net zo instelt als de TEL1-poort een werken ze beide, dan kun je op beide bellen en gebeld worden, tegelijk.

Je hebt a.h.w. 2 lijnen voor 1 telefoonnummer.:relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +10

en een V10a heb ik nooit in mijn handen gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Dat is een helemaal uitgekleed modem/router model.
Heeft slechts één telefoonpoortje.  Dus daar valt verder niets aan te kiezen of in te stellen. :nerd:

En maar drie LAN-poortjes, in de plaats van vier.
Het vierde eveneens “gele” poortje, is omgewerkt naar "WAN” (staat er dan met rode tekst boven). Daar zit (nieuw) mogelijk een dummy beschermdopje in, zodat je die niet voor LAN gaat gebruiken. Verder geen led status-lampjes op de ethernet poortjes.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/46e110a6-ef55-41ea-87bd-fbe4b66de7ff.jpg

Reputatie 7

Ook op de V12 lijkt het overigens niet mogelijk om beide telefoonpoorten voor hetzelfde telefoonnummer te configureren.