Beantwoord

los vast bellen

  • 6 November 2020
  • 28 reacties
  • 404 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Goedenavond, ik maak, samen met meerdere mensen, gebruik van glasvezel internet bij de KPN. Nu is het zo dat dit abonnement op de naam van 1 persoon staat en de kosten worden verdeeld. Wat ik nu graag wil, is een vast bellen abonnement, los van die andere personen. Is het mogelijk om zelf een vast bellen abonnement af te sluiten en dat deze dan wordt doorgegeven door hetzelfde modem als waar het huidige abonnement op zit? Of moet dit via de analoge telefoonpunt die dmv een lasdop het huis binnenkomt?
 

wat ik wil gaan doen is een, homevox 1-5n aansluiten op het modem en deze dan gaan gebruiken voor een 5 tal telefoons in mijn ruimtes. En daarbij dus extern bellen en gebeld worden.  

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 10 November 2020, 16:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dan moet je niet bij KPN wezen. Maar bij een VoIP provider. Dan kan dat.

Reputatie 3
Badge

Dan moet je niet bij KPN wezen. Maar bij een VoIP provider. Dan kan dat.

IK moet dus als ik het goed begrijp, de eigenaar van het abonnement het vast bellen abonnement laten afsluiten?

 

en ehh.. voip gaat natuurlijk niet werken met een analoge homevox centrale.

Waarom niet gewoon een mobiele? Dan heb je ook een eigen nummer. Die abo's hebben tegenwoordig ook standaard onbeperkt bellen, tenzij je kiest om dat niet te doen. Dan is het bij KPN 150 min/sms.

Via die homevox kan maar één nummer; het hoofdnummer.

Voor een tweede nummer dient er een extra draad van phone 2 van de experiabox naar jouw kamer/appartement getrokken te worden. Alleen de eigenaar van het abonnement kan een tweede nummer aanvragen. Dat kost 2,50 per maand extra plus natuurlijk de gesprekskosten van 15 cent p/min binnen Nederland en 23 cent per minuut voor rest E.U. Elk gesprek ook 15 cent starttarief.

Mobiel abo met onbeperkt bellen is over all goedkoper.

Reputatie 3
Badge

Waarom niet gewoon een mobiele? Dan heb je ook een eigen nummer. Die abo's hebben tegenwoordig ook standaard onbeperkt bellen, tenzij je kiest om dat niet te doen. Dan is het bij KPN 150 min/sms.

Via die homevox kan maar één nummer; het hoofdnummer.

Voor een tweede nummer dient er een extra draad van phone 2 van de experiabox naar jouw kamer/appartement getrokken te worden. Alleen de eigenaar van het abonnement kan een tweede nummer aanvragen. Dat kost 2,50 per maand extra plus natuurlijk de gesprekskosten van 15 cent p/min binnen Nederland en 23 cent per minuut voor rest E.U. Elk gesprek ook 15 cent starttarief.

Mobiel abo met onbeperkt bellen is over all goedkoper.

 
Een mobiele telefoon heb ik al. Ik heb geen tweede nummer nodig. 1 vast nummer is voldoende. 
 

ik neem aan dat het signaal uit de phone 1 lijn van het modem gewoon  tdk analoog is. ? Het belangrijkste is dat die centrale erop kan.

 

vast bellen moet ik dus aanvragen via de eigenaar van het KPN abonnement.

Als je een mobiele hebt snap ik écht niet wat je nog wilt met een vaste. Ik ken bijna niemand meer met een vast nummer. Zeker niet als ze ook een mobiele hebben (want dat belt ook nog eens goedkoper dan een vaste).

 

vast bellen moet ik dus aanvragen via de eigenaar van het KPN abonnement.

Ja. Die kan een 2de nummer aanvragen. Je moet het dan ook maandelijks via hem vergoeden.
Wel dus kabeltje trekken v.a. modem naar waar je telefoon wilt.

Reputatie 3
Badge

Als je een mobiele hebt snap ik écht niet wat je nog wilt met een vaste. Ik ken bijna niemand meer met een vast nummer. Zeker niet als ze ook een mobiele hebben (want dat belt ook nog eens goedkoper dan een vaste).

 

vast bellen moet ik dus aanvragen via de eigenaar van het KPN abonnement.

Ja. Die kan een 2de nummer aanvragen. Je moet het dan ook maandelijks via hem vergoeden.
Wel dus kabeltje trekken v.a. modem naar waar je telefoon wilt.

Haha als er geen vraag naar was zou de KPN het ook niet aanbieden ;) het is gewoon handig om naar meerdere ruimtes te kunnen bellen, maar ook gebeld worden is handig, vooral zakelijk. Ik hoef niet steeds appjes en telefoontjes van zakenlui. Met een tweede smartphone gaan rondlopen om dit op te lossen zie ik ook niet zitten. Dus vandaar deze manier. 

Tweede smartphone is ook niet nodig. Een gewone GSM is ook nog te koop. Die kosten vaak maar tussen 15 en 50 euro. En een mobiel abonnementje met onbeperkt bellen maar zonder internet kost ook weinig. Bij Simpel zo'n 4 euro! per maand. Dat ga je met een vaste niet redden: al 2,50 abo. Met maar 10 minuten bellen per maand ben je dan al over die 4 euro heen….

Zakenlui zullen bellen naar 06 nummer geen punt vinden.

En je hoeft er toch niet mee rond te zeulen? Je laat dat 2de nummer gewoon thuis toch.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @David00, een los telefoonabonnement kan helaas niet. Het nummer zal via de KPN Experiabox lopen.  De kosten van dat nummer zullen ook op de gezamelijke factuur staan en de contractant van het abonnement zal dit moeten aanvragen. 

Reputatie 7
Badge +10

@David00

Al eerder genoemd, voor jou situatie een “vast nummer” bij een onafhankelijke VOIP provider.
Is bovendien aanzienlijk goedkoper bellen dan via KPN.

Als je die oude Homevox 1-5n nog wilt gebruiken, zul je daarbij een losse “ATA-adapter” nodig hebben. Dat is een convertor die digitale telefonie VOIP omzet naar een analoog signaal, en andersom.

Die ATA-adapter sluit je dan bekabeld aan met de router.

Het aanvragen van zo'n eigen vast nummer is in 10 minuten geregeld.
Dat staat los van het abonnement van degene die een internet glasvezel abonnement heeft.
Daar heb je dus helemaal niets mee te maken. Je kunt het gewoon zelf aanvragen.

Het instellen van een ATA-adapter kost wat meer tijd.
Op het forum beschreven de modellen van “Grandstream” zie onderwerp < HIER >

​Je kunt telefoon VOIP / SIP-gegevens ook invoeren in een softwarematige telefoon op een laptop.  Kun je de “vaste telefoon” overal mee naartoe nemen (naar eigen keus zelfs naar het buitenland) en van daaruit eveneens “vast bellen” en gebeld worden op dat “vaste nummer”.

Reputatie 3
Badge

@David00

Al eerder genoemd, voor jou situatie een “vast nummer” bij een onafhankelijke VOIP provider.
Is bovendien aanzienlijk goedkoper bellen dan via KPN.

Als je die oude Homevox 1-5n nog wilt gebruiken, zul je daarbij een losse “ATA-adapter” nodig hebben. Dat is een convertor die digitale telefonie VOIP omzet naar een analoog signaal, en andersom.

Die ATA-adapter sluit je dan bekabeld aan met de router.

Het aanvragen van zo'n eigen vast nummer is in 10 minuten geregeld.
Dat staat los van het abonnement van degene die een internet glasvezel abonnement heeft.
Daar heb je dus helemaal niets mee te maken. Je kunt het gewoon zelf aanvragen.

Het instellen van een ATA-adapter kost wat meer tijd.
Op het forum beschreven de modellen van “Grandstream” zie onderwerp < HIER >

​Je kunt telefoon VOIP / SIP-gegevens ook invoeren in een softwarematige telefoon op een laptop.  Kun je de “vaste telefoon” overal mee naartoe nemen (naar eigen keus zelfs naar het buitenland) en van daaruit eveneens “vast bellen” en gebeld worden op dat “vaste nummer”.

Die ATA adapter zit toch al ingebouwd in de experiabox? De phone1 poort? Daar zit de homevox op, zodra ik de telefoon oppak krijg ik kiestoon. Verder heb ik al gewoon een vastbellen abonnement bij KPN nu, is maar 2 euro pm.

Reputatie 7
Badge +10

Je wilt dat toch scheiden van degene op wiens naam het internet abonnement staat?

In je eerste bericht schreef je:

Wat ik nu graag wil, is een vast bellen abonnement, los van die andere personen.

Overigens je kosten nu met € 2,- per maand plus elk telefoongesprek iets van 15 (16?) cent starttarief en dan nog eens daar omtrent ook nog eens je belkosten per minuut, kom je naar ik denk al heel snel aan pakweg 3x hogere kosten op jaarbasis dan de kosten via zo'n onafhankelijke VOIP provider.
Als het verschil al niet veel meer is?

Bellen via “de eigen provider” van wie ook internet wordt afgenomen (KPN, Ziggo, T-Mobile...),
weet je van tevoren al dat je de hoofdprijs voor bellen betaalt.

Reputatie 3
Badge

Je wilt dat toch scheiden van degene op wiens naam het internet abonnement staat?

In je eerste bericht schreef je:

Wat ik nu graag wil, is een vast bellen abonnement, los van die andere personen.

Overigens je kosten nu met € 2,- per maand plus elk telefoongesprek iets van 15 (16?) cent starttarief en dan nog eens daar omtrent ook nog eens je belkosten per minuut, kom je naar ik denk al heel snel aan pakweg 3x hogere kosten op jaarbasis dan de kosten via zo'n onafhankelijke VOIP provider.
Als het verschil al niet veel meer is?

Bellen via “de eigen provider” van wie ook internet wordt afgenomen (KPN, Ziggo, T-Mobile...),
weet je van tevoren al dat je de hoofdprijs voor bellen betaalt.

Had ik al geregeld met die persoon. 16 cent per minuut woohoo. Ik wordt vaker gebeld dan dat ik bel. Dus dat blijft gelukkig laag.  

Reputatie 7
Badge +10

Dus dat “los van andere personen” speelt dan kennelijk helemaal niet?
(En deel je een vast telefoonnummer met al die andere personen).
Als je daar tevreden mee bent, is het voor jou opgelost.

Jawel, @Babylonia . De eigenaar van het abonnement vraagt nu een tweede vaste nummer aan. En dat gaat exclusief door TS gebruikt worden. Dat nummer wordt dus niet gedeeld, al is het dus wel "van de buurman". Maar het kan technisch niet anders.

Ikzelf heb in dezelfde situatie het tweede nummer met Prepaid met een simpele GSM telefoon. Wordt er vrijwel alleen op gebeld. Kost me € 10 à € 20 per jaar om 'm geldig te houden. (Want daarvoor moet ik wel zelf bellen en héél af en toe tegoed storten).

Reputatie 3
Badge

Dus dat “los van andere personen” speelt dan kennelijk helemaal niet?
(En deel je een vast telefoonnummer met al die andere personen).
Als je daar tevreden mee bent, is het voor jou opgelost.

Nee helaas niet, als ik een losse voip provider neem, waar zou ik dan in godsnaam moeten inloggen op de eb v9? Ik zie dat je alleen tussen phone1 en phone2 poort kan kiezen voor je kpn nummer, maar niet in kan loggen met een losse voip provider. Dat is de reden dat het via kpn moet.

Reputatie 7
Badge +10

….als ik een losse voip provider neem,
waar zou ik dan in godsnaam moeten inloggen op de eb v9?

Daar hoef je ook helemaal niet op in te loggen.
Een losse VOIP provider heeft niets met die EB v9 te maken.

Het enige wat je zou hoeven te doen, is een ATA-adapter aan de router vast te koppelen.
In die ATA-adapter de VOIP / SIP gegevens van die specifiek VOIP provider in te geven.
(Of als je VOIP telefonie apparatuur gebruikt, meteen daarin).

Ik gaf je het voorbeeld met een “softwarematige” telefoon app op een laptop. Dat kan bijv. ook.
Als ik mijn laptop meeneem, naar een willekeurige plek en heb daar internet via WiFi-connectie,
--kan dus ook zijn in een hotel, restaurant (als de corona maatregelen over zijn),-- in Heerenveen,
Zwolle of Maastricht.  Ik kan ermee uitbellen en gebeld worden met en op dat “vaste nummer”.

En nee, hoef nergens bij die hotels, en restaurant in de daar gebruikte modem/routers in te loggen. (Zouden ze niet eens toestaan). Alleen op het “gast” WiFi netwerk, wat ter beschikking staat voldoet.

Ik heb het niet allemaal gelezen, maar wat jij wil doe ik al jaren en propageer dat ook in mijn omgeving.

Want, minimale kosten en een goede geluidskwaliteit.

Kijk eens hier :

https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet

En als je er niet uit komt dan zie ik het wel.

Reputatie 3
Badge

….als ik een losse voip provider neem,
waar zou ik dan in godsnaam moeten inloggen op de eb v9?

Daar hoef je ook helemaal niet op in te loggen.
Een losse VOIP provider heeft niets met die EB v9 te maken.

Het enige wat je zou hoeven te doen, is een ATA-adapter aan de router vast te koppelen.
In die ATA-adapter de VOIP / SIP gegevens van die specifiek VOIP provider in te geven.
(Of als je VOIP telefonie apparatuur gebruikt, meteen daarin).

Ik gaf je het voorbeeld met een “softwarematige” telefoon app op een laptop. Dat kan bijv. ook.
Als ik mijn laptop meeneem, naar een willekeurige plek en heb daar internet via WiFi-connectie,
--kan dus ook zijn in een hotel, restaurant (als de corona maatregelen over zijn),-- in Heerenveen,
Zwolle of Maastricht.  Ik kan ermee uitbellen en gebeld worden met en op dat “vaste nummer”.

En nee, hoef nergens bij die hotels, en restaurant in de daar gebruikte modem/routers in te loggen. (Zouden ze niet eens toestaan). Alleen op het “gast” WiFi netwerk, wat ter beschikking staat voldoet.

maar de ata adapter zit toch al ingebouwd in de experiabox? Waarom een losse ata box dan? De analoge lijn kan toch gewoon in phone 1 en dan de gegevens van de voip account invoeren in de EB?

 

Reputatie 7
Badge +10

Opmerking vooraf:  Telkens hele voorgaande berichten aanhalen, voor 2 zinnetjes antwoord is heel vervelend in het volgen van een onderwerp.  Is “not done” binnen de normale gebruiksregels op fora. Haal alleen het hoognodige aan, als dat de duidelijkheid ten goed komt.


De ingebouwde ATA adapter van een Experia Box “claimt” de instellingen van een “KPN VOIP” account.
Je kunt geen VOIP accounts van andere providers instellen.  Tenminste types vanaf v10 en later (Telfort). Heb geen ervaring met een "KPN” Experia Box v9.  Maar vermoed dat het weinig anders zal zijn. (KPN heeft al veel langer dan Telfort hun VOIP instellingen beperkt). Ofwel “niet geschikt” voor VOIP instellingen van andere providers.  In dat geval zul je een andere oplossing moeten vinden.

Maar ik zou zeggen, probeer de gegevens van het account in een v9 gewoon eens te wijzigen?
Kom je er zelf achter of het wel of niet gaat?

Reputatie 3
Badge

De ingebouwde ATA adapter van een Experia Box “claimt” de instellingen van een “KPN VOIP” account.
Je kunt geen VOIP accounts van andere providers instellen.  

Dus in principe zit je dus vast aan KPN. Niet dat dat nu uitmaakt, maar eventueel in de toekomst. Of begrijp ik het verkeerd en prik je zo’n los ATA kastje geconfigureerd in een van de LAN-poorten van de EB?

 

Losse VoIP kan volgens mij gewoon via wifi. Een veelgebruikte is Cheapconnect. Prepaidsysteem en net geen 2 cent per minuut.

Alleen als je het nummer van/via KPN neemt zit je vast aan de analoge poorten op de Experia (phone 1 en 2) omdat je dan van die ATA gebruik maakt. (moet maken)

Bij Cheapconnect gebruik je een zelfaangeschafte ATA. Maar die heb je alleen nodig met een analoge telefoon, zoals een dect-set met basisstation. Met een VoIP telefoon is een ATA niet nodig.

Reputatie 3
Badge

Bij Cheapconnect gebruik je een zelfaangeschafte ATA. Maar die heb je alleen nodig met een analoge telefoon. Met een VoIP telefoon is een ATA niet nodig.

Volgensmij begrijp ik het. Op een VOIP toestel kan je op het toestel zelf inloggen bij provider. Bij die ATA box log je in bij de provider zodat je met analoge telefoon gebruik kunt maken van VOIP. Die ATA box is dan de vervanging van het VOIP toestel in werkelijkheid.

 

Reputatie 7
Badge +10

Zo werkt het inderdaad:

Globaal even de stand van zaken omtrent "KPN” VOIP en een onafhankelijke VOIP-provider:

-- KPN met telefonie = gewoon “VOIP” (dus achter de schermen een digitaal “internet” signaal).
    In de modem van KPN is een “ATA-adapter” ingebouwd, die VOIP omzet naar analoge telefonie.
    Analoge telefoon toestellen (ook Homevox en DECT basis stations met analoge aansluiting),
    kun je op de beschikbare analoge RJ11 poortjes van een Experia Box aansluiten.
-- KPN heeft haar “eigen” telefonie aansluitingen “gereserveerd” voor enkel “KPN VOIP”
    Andere VOIP providers zijn niet in te stellen in de “ATA-adapter” van een Experia Box.
-- KPN heeft haar VOIP-diensten specifiek afgestemd op enkel gebruik binnen hun eigen netwerk.


Onafhankelijke VOIP-providers:
-- "Liften” als service alleen mee over de gebruikelijke normaal beschikbare “internet” snelweg.
    Zie het als bijv. een abonnement bij “Videoland” wat als “filmdienst” los staat van een provider.
    Of bijv. “Disney+”.   Een betaald account bij hen, staat doorgaans los van een provider.
-- Bij VOIP, het enige wat je nodig hebt is een “internetverbinding” en iets waarmee je “kunt bellen”.
-- Met “analoge” telefoontoestellen (het merendeel), heb je dan alsnog een “ATA-adapter”
    nodig om de digitale VOIP signalen om te zetten naar analoog signaal, en andersom.
-- Met voortschrijden techniek, heb je niet eens “ouderwetse” analoge telefoons nodig
    om daarmee “vast” te kunnen bellen. Een “VOIP” telefoontoestel is beter afgestemd
    om van “telefonie” standaarden gebruik te kunnen maken, met als pluspunt
    betere integratie met digitale / internet gerelateerde services.

(Let wel, die”ouderwetse” telefonie standaarden zijn als zodanig gegroeid in de historie van telefonie, dat wordt niet meteen afgebouwd. Vandaar ook de grote verschillen in kosten wat gerekend wordt).

-- VOIP bij externe providers zijn niet gebonden in het gebruik “binnen de eigen regio”.
    Uiteraard aan te bevelen “vanuit historie” opgebouwde nummerreeksen aan te houden.
    Dus niet een “040” nummer in te zetten in “Hilversum”.  Maar het kan wel !!

Wel ATA: In combinatie met ‘analoge’ telefoon als een DECT set met basisstation voor Phone poort.

Geen ATA nodig:  met een telefoonset die VoIP ondersteunt. Kan niet i.c.m. nummer bij KPN, maar er zijn genoeg (andere) VoIP providers. Wel mogelijk een UTP aansluiting (bekabeld naar de experiabox) nodig.

Een nummer bij KPN gebruikt de ATA in de Experiabox i.c.m. de phone poorten.

Reputatie 7
Badge +10

met een telefoonset die VoIP ondersteunt. Kan niet i.c.m. nummer bij KPN,

Oh jawel hoor, dat kan prima!! Als je maar niet een KPN “Experia Box” als router gebruikt die het nummer al meteen “claimt” voor gebruik in die Experia Box.
Andere modem/routers (met ATA) claimen dat niet, en ben je vrij in de instellingen wel- of niet.

Maar nog eens de keus voor een eigen modem/router gaat in dit onderwerp wellicht te ver. :sunglasses: