Beantwoord

SIP gegevens achterhalen t.b.v. Wifi telefoon

  • 24 November 2023
  • 10 reacties
  • 268 keer bekeken

Ik heb, als privé gebruiker, een Wifi telefoon (VoIP) aangeschaft, omdat mijn modem (glasvezel) nu in de garage staat i.p.v. in de woonkamer. Om mijn account te registreren heb ik de gegevens van de SIP server nodig, maar die krijg ik niet van de Helpdesk omdat die alleen beschikbaar is voor zakelijke gebruikers. Is dat niet een beetje vreemd?
Nu heb ik ook ergens op dit forum gelezen, dat het mogelijk moet zijn om het telefoonnummer om te zetten naar een zakelijk nummer.
Wat zijn de mogelijkheden?

icon

Beste antwoord door Babylonia 24 November 2023, 17:05

Bekijk origineel

10 reacties

. . .  omdat mijn modem (glasvezel) nu in de garage staat i.p.v. in de woonkamer.

Loopt er een kabel naar de woonkamer ? Zo ja dan is het heel eenvoudig om het modem te verplaatsen naar de woonkamer.

. . . een Wifi telefoon (VoIP) aangeschaft,

Aha, welk merk/type is dat ayb ?
Daar ben ik wel benieuwd naar, die zijn lastig te vinden en erg prijzig.

Voor zo ver ik weet zijn de SIP gegevens wel beschikbaar voor een ieder maar hoe dat werkt bij kpn weet ik niet, dat laat ik aan een ander om dat uit te leggen.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Wachtwoord samenstellen van het SIP VOIP account.  Zie < DIT bericht >

Verdere gegevens m.b.t. VOIP:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Onderaan bij:

Vast Bellen

Techniek en configuratie
Bekijk configuratie (PDF)


Voorbeeld vastleggen VOIP SIP-gegevens bij een Yealink VOIP telefoon:
 


LET OP:
Als je gebruik maakt van een KPN modem/router (Box 12 - Experia Box V10 - V10A),
Moet je de VOIP daarop, bij de betreffende menu's uitschakelen.
(Bij de tegenwoordige firmware versies die KPN in hun modem/routers heeft, is dat mogelijk).

Anders wordt het KPN SIP-account op de modem/router geregistreerd (en poort 5060 daarbij geblokkeerd voor ander gebruik) en kan het daarmee NIET actief zijn op een ander VOIP toestel.

Voor de duidelijkheid :

 

. . . een Wifi telefoon (VoIP) aangeschaft,

Aha, welk merk/type is dat ayb ?
Daar ben ik wel benieuwd naar, die zijn lastig te vinden en erg prijzig.

Daar mee bedoel ik een los toestel die rechtstreeks op wifi werkt, wat ik vaak zie is een bureau toestel en de Yealink W60B heeft er een los kastje bij, voor wifi naar dect vermoed ik.

Maar,  terzijde nu, terug naar de vraag.

 

 

 

@KeesYagi : Ik heb een Grandstream WP822 (ca. €140,-)

Aha, dank, dat is wat ik bedoel inderdaad, de prijs is nu al iets acceptabeler, er is ook nog een voordeliger model, maar nog steeds iets te veel voor een grapje, maar ik hou het in de gaten.
Mijn toepassing is vooral buiten de deur, daar toe heb ik nu een fritzbox met DECT telefoon er bij.
Overigens, dat zal met een KPN telefoon nummer niet gaan, die werkt alleen op de eigen thuis lijn.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een Grandstream WP822 (ca. €140,-)


Het nadeel ervan is dat je  -voor een KPN VOIP SIP account / nummer-
alleen dat ene toestel kunt registreren.  Gebruik van meerdere WiFi VOIP telefoons gaat niet.
(Elke telefoon zou zijn eigen VOIP SIP nummer moeten hebben).

Een VOIP DECT basis station, met meerdere DECT telefoon handsets heeft dat nadeel niet.

Of je zou meerdere “interne” SIP-accounts moeten instellen, en per WiFi VOIP telefoon verdelen.
Daarvoor zou je beter een VOIP account bij een onafhankelijke VOIP provider kunnen afnemen.
Daarbij kun je meerdere interne SIP-accounts inzetten, die allemaal terugleiden naar Ă©Ă©n buitenlijn.

Aan allen: Ik hoef alleen maar 1 vaste lijn te hebben. Soms word ik op dat nummer gebeld en zelf gebruik ik mijn vaste nummer alleen als ik weet / verwacht lang in een wachtrij te komen of als ik mijn mobiel ergens heb laten liggen. Ik hoef dus geen vast netwerk, meerdere toestellen o.i.d. Gewoon 1 toestel, voor mijn part met draaischijf… Als iemand nog weet wat dat is 🤣.

Reputatie 7
Badge +10

Aan allen: Ik hoef alleen maar 1 vaste lijn te hebben.
…….
Gewoon 1 toestel, voor mijn part met draaischijf… Als iemand nog weet wat dat is 🤣.


Voor die sporadische gevallen dat je dat dan inzet.
Toch wel omslachtig om voor “teveel geld” daarvoor een aparte WiFi telefoon te kopen?
Die je vaak niet bij je in de buurt bij de hand hebt, omdat je net op een andere plek in huis bent.

Mobieltje hebben de meeste mensen toch al op zak.
Met een gratis te downloaden   VOIP softphone app   op een smartphone geïnstalleerd,
met de KPN SIP gegevens ingevuld, heb je direct een “WiFi” telefoon voor je vaste lijn bij de hand.
Zolang je thuis in je eigen WiFi netwerk zit, kun je bellen en gebeld worden via de “vaste lijn”.

Compleet met de contactenlijst die je al in je smartphone hebt zitten bij de hand.

Nadeel alleen is dat je het KPN VOIP account nergens anders kunt gebruiken.
(Hooguit als je bij iemand thuis bent met WiFi die ook KPN vaste internetverbinding heeft).
Je vaste lijn ondergebracht bij een onafhankelijke VOIP provider als “CheapConnect".
Kun je die vaste lijn overal inzetten. (En ook overal bereikbaar op je vaste lijn).
Eventueel zelfs in het buitenland.  Bovendien niet WiFi afhankelijk.

Een extra lijn is altijd handig cq wijs om te hebben.

Het modem staat (te) ver weg, maar hoe komt de wifi dan in huis, draadloos ?

Wat ik eerst zou proberen is een dect telefoon, basis station bij het modem, een losse lader voor in huis.

Reputatie 7
Badge +10

Ter aanvulling van mijn eerdere bericht:
 

Met een gratis te downloaden   VOIP softphone app   op een smartphone geïnstalleerd,

met de KPN SIP gegevens ingevuld, heb je direct een “WiFi” telefoon voor je vaste lijn bij de hand.
Zolang je thuis in je eigen WiFi netwerk zit, kun je bellen en gebeld worden via de “vaste lijn”.

Compleet met de contactenlijst die je al in je smartphone hebt zitten bij de hand.


Mocht je op een smartphone met dat  “MizuDroid”  appje willen experimenteren.
Juiste invulling van gegevens is belangrijk, anders werkt het niet.
Om de voor KPN benodigde gegevens in te vullen, moet men wat dieper in de menu's duiken.

Hier wat scherm afbeeldingen als hulpje om tot een werkende set-up te komen.

1.  Hoofdscherm als alles netjes is ingesteld  = “Registered”
     (Persoonlijke gegevens afgeschermd):

 

2.  “Basis” instellingen menu om VOIP / SIP gegevens in te vullen.
     (Voor invulling van bijv. gegevens van een provider als CheapConnect, is dat menu voldoende).
     Voor KPN heb je naast de gegevens die je hier invult binnen die met geel gemarkeerde velden,
     nog instellingen vast te leggen in het vervolgmenu.  (Te bereiken via menu gele pijl).

Server:  ims.imscore.net
Gebruikersnaam / Username    Gegevens die je kunt vinden via  de KPN servicetool.
Wachtwoord / Password   Datgene wat jezelf hebt vastgelegd in de KPN servicetool.

 

 

3.  Vervolg instellingen menu:

Proxy address  -  Outbound proxy Address:   voip1-ext.kpn.net
Display name:
     Heb hier mijn eigen nummer in internationale (+31) notatie vastgelegd.
                             Mogelijk dat je hier een eigen invulling kunt geven? (Je naam).  Niet geprobeerd.
Caller ID:             Hier in ieder geval wel je KPN tel.nr. in internationale (+31) notatie vastgelegd.
 

 

Daarmee zijn de instellingen vastgelegd voor een KPN VOIP / SIP account.
Let op dat je bij KPN maar voor Ă©Ă©n apparaat die gegevens kunt vastleggen.
Heb je die tevens ook nog in een ander VOIP toestel vastgelegd, schakel die dan uit.

Verder hetgeen eerder is beschreven:
Als je gebruik maakt van een KPN modem/router (Box 12 - Experia Box V10 - V10A),
Moet je de VOIP daarop, bij de betreffende menu's uitschakelen.
(Bij de tegenwoordige firmware versies die KPN in hun modem/routers heeft, is dat mogelijk).

Anders wordt het KPN SIP-account op de modem/router geregistreerd (en poort 5060 daarbij geblokkeerd voor ander gebruik) en kan het daarmee NIET actief zijn op een ander VOIP toestel.

 

Mogelijk wil je nog aanvullende instellingen vastleggen, dat alleen geprobeerd wordt een verbinding te leggen als WiFi actief is. Overigens zonder WiFi via mobiele netwerk, werkt KPN VOIP toch niet.
(VOIP ondergebracht bij een provider als CheapConnect, werkt ook via het mobiele netwerk.
Moet je wel "data” actief hebben ingeschakeld, omdat VOIP verbindingen via “internet” lopen).

4.

 

Reageer