Beantwoord

Telefoon via netwerkkabel

  • 2 December 2022
  • 14 reacties
  • 322 keer bekeken

Ik heb een nieuwbouwwoning. Ik ga netwerkkabel trekken naar mijn TV. Nu wil ik naast de TV ook mijn bedrade telefoon neerzetten. Moet ik hiervoor een aparte telefoon kabel vanaf de experiabox naar de woonkamer trekken, of kan ik hiervoor dezelfde kabel gebruiken? Dus vanaf de experiabox een soort combinatie van utp en telefoon naar de netwerkkabel, en in de woonkamer weer een splitter vanaf de netwerkaansluiting naar utp en telefoon.

 

icon

Beste antwoord door wjb 2 December 2022, 09:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

U zou het zich makkelijk maken door een utp kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer te trekken en daar het modem te plaatsen. Dan kunt u de TV met een korte(re) ethernetkabel en de telefoon met een korte(re) telefoonkabel verbinden met het modem.

Reputatie 7

U zou het zich makkelijk maken door een utp kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer te trekken en daar het modem te plaatsen.

Dat kan alleen bij glasvezelaansluitingen.

Tevens is dat niet echt handig als vanuit de meterkast ook netwerkkabels naar andere ruimtes in de woning lopen.

 

@Jack1971, Heb je wel eens nagedacht over het gebruik van een DECT telefoon met los basisstation? 

Ethernet en telefoon door een kabel kán wel. Het wordt niet aangeraden. Een kpn monteur zal het niet zo doen.

 

Ik heb dat in het verleden wel gedaan. Werkt prima. Wel haal je niet meer dan 100mb over je ethernetkabel. Maar voor tv is dat voldoende.

Los dect basis station (kpn webshop) aansluiten op modem en daar neerzetten.

Losse handsets met losse laders binnen bereik dect overal neer te zetten. Die zijn dan weer goedkoper, en net zo goed, buiten kpn te kopen:

https://www.mediamarkt.nl/nl/search.html?query=dect%20handset&t=1669984588373

 

U zou het zich makkelijk maken door een utp kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer te trekken en daar het modem te plaatsen. Dan kunt u de TV met een korte(re) ethernetkabel en de telefoon met een korte(re) telefoonkabel verbinden met het modem.

Dat kan wel, maar dan moet ik vanaf het modem weer een kabel leggen naar de zolder, dus moet ik alsnog 2 kabels door de leiding trekken.

Ethernet en telefoon door een kabel kán wel. Het wordt niet aangeraden. Een kpn monteur zal het niet zo doen.

 

Ik heb dat in het verleden wel gedaan. Werkt prima. Wel haal je niet meer dan 100mb over je ethernetkabel. Maar voor tv is dat voldoende.

Hoe heb je dat opgelost met de aansluitingen? Stekkers, splitters, etc?

 

U zou het zich makkelijk maken door een utp kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer te trekken en daar het modem te plaatsen.

Dat kan alleen bij glasvezelaansluitingen.

Tevens is dat niet echt handig als vanuit de meterkast ook netwerkkabels naar andere ruimtes in de woning lopen.

 

@Jack1971, Heb je wel eens nagedacht over het gebruik van een DECT telefoon met los basisstation? 

Ik heb een Dect-telefoon. Maar deze wil ik niet in de meterkast neerzetten, omdat een antwoordapparaat in het basisstation zit.

Ethernet en telefoon door een kabel kán wel. Het wordt niet aangeraden. Een kpn monteur zal het niet zo doen.

 

Ik heb dat in het verleden wel gedaan. Werkt prima. Wel haal je niet meer dan 100mb over je ethernetkabel. Maar voor tv is dat voldoende.

 

Hoe heb je dat opgelost met de aansluitingen? Stekkers, splitters, etc?

 

Reputatie 7

Met "splitters" als deze kan je van één 1Gbps kabel twee 100Mbps kabels maken.

En met rj45 - rj11 verloopkabeltjes kan je de telefoon dan aansluiten.

Ethernet en telefoon door een kabel kán wel. Het wordt niet aangeraden. Een kpn monteur zal het niet zo doen.

 

Ik heb dat in het verleden wel gedaan. Werkt prima. Wel haal je niet meer dan 100mb over je ethernetkabel. Maar voor tv is dat voldoende.

 

Hoe heb je dat opgelost met de aansluitingen? Stekkers, splitters, etc?

 

Gewoon aan beide kanten een rj11 op de bruine aders. En de rest op 123456 van de rj45

Als je toch bezig moet, trek gewoon twee netwerkkabels. Daar kan ook telefoon overheen en je weet nooit of je er later nog eens profijt van hebt. Ik had het wel. 😉

Reputatie 7

Gewoon aan beide kanten een rj11 op de bruine aders. En de rest op 123456 van de rj45

Nee, dat is niet de juiste wijze.

Als je een kabel splitst doe het dan in ieder geval op de juiste wijze en maak daar twee vieraderige UTP aansluitingen van die beide ook gewoon als netwerkkabel kunnen fungeren zij het op maximaal 100Mbps.

Reputatie 7

Als je toch bezig moet, trek gewoon twee netwerkkabels. Daar kan ook telefoon overheen en je weet nooit of je er later nog eens profijt van hebt. Ik had het wel. 😉

Vaak is het simpelweg niet mogelijk om twee kabels te trekken door één elektriciteitsbuis. Laat die kabel ook altijd een gewone UTP kabel (ongesplitst) zijn en gebruik van "kabelsplitters" zoals die in de door mij gelinkte pagina. Dat "sloop" je niets en kan je later altijd nog die kabel ongesplitst gaan gebruiken.

Als je toch bezig moet, trek gewoon twee netwerkkabels. Daar kan ook telefoon overheen en je weet nooit of je er later nog eens profijt van hebt. Ik had het wel. 😉

Vaak is het simpelweg niet mogelijk om twee kabels te trekken door één elektriciteitsbuis. Laat die kabel ook altijd een gewone UTP kabel (ongesplitst) zijn en gebruik van "kabelsplitters" zoals die in de door mij gelinkte pagina. Dat "sloop" je niets en kan je later altijd nog die kabel ongesplitst gaan gebruiken.

Ik kon zonder problemen 2x CAT-5e of met iets meer moeite CAT-5e + Coax12 door een 5/8” buis krijgen. Toegegeven, het was een stuk zonder scherpe bochten.