Beantwoord

Telefoonnummers registreren in Fritzbox 7590

  • 18 May 2020
  • 10 reacties
  • 870 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties

Graag zou ik assistentie ontvangen bij het volgende probleem.

Een paar dagen geleden heb ik de Experiabox vervangen door een Fritzbox 7590. Zelf aangeschaft dus niet extra via abonnement KPN. We hebben een glasvezelabonnement.

Instellingen voor internet verliepen geruisloos, voor telefonie niet. In verband met bedrijf aan huis beschikken we over twee nummers, één voor privégebruik en één voor zakelijk gebruik. Voorheen zaten die in de Experiabox respectievelijk op telefooningangen  1 en 2. Hiertoe hadden wij twee sets DECT-telefoons (merk Panasonic en elk met een eigen basisstation en twee losse toestellen daar bij). Afhankelijk van welke set overging wisten we of het zakelijk of privé was.

Via de online SIP-tool heb ik een wachtwoord aangemaakt. Hiermee heb ik slechts één van de twee nummers in de Fritzbox kunnen registreren (via voorkeuze KPN in de Fritzbox). Registratie van het andere nummer lukt niet. Het geregistreerde nummer blijkt niet gekoppeld aan een van de twee ingangen want ook wanneer de DECT-set wordt ingeplugd in de andere ingang gaan de toestellen over).              

Allereerst een vraag bij deze tool: er wordt gesteld dat je de tool voor elk nummer apart moet doorlopen (automatisch worden ook geheel correct onze twee nummers getoond en kun je dus kiezen welk nummer je gaat instellen). Aangezien de gebruikersnaam vooraf is ingevuld en voor beide nummers identiek is, neem ik aan dat je ook voor elk nummer hetzelfde wachtwoord moet opslaan (waarom moet je de procedure dan eigenlijk twee keer doorlopen - of moet je voor elk nummer een ander wachtwoord kiezen, wat vreemd lijkt gezien je normaal gesproken bij een gebruikersnaam maar één wachtwoord kunt hebben.)

De vragen die nu resten zijn:

- Hoe krijg ik het tweede nummer geregistreerd?

- Als dat eenmaal gelukt is, hoe kan ik er dan voor zorgen dat op het privénummer de DECT-set overgaat die aan ingang 1 is gekoppeld en op het zakelijk nummer de DECT-set overgaat die aan telefooningang 2 is gekoppeld. Of is het niet mogelijk om twee DECT sets aan de Fritzbox te koppelen, zoals voorheen met de Experiabox wel?

Hartelijk dank voor suggesties!

icon

Beste antwoord door TMW 26 May 2020, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @TMW, welkom en excuses voor de late reactie! Ben je, nu bijna een week verder, inmiddels geholpen? Ik denk dat @wjb je er verder mee kan helpen. Je kunt ook altijd eens kijken naar de extra optie TechDesk. Je betaalt hier 5 euro per maand voor en mijn collega's helpen je met allerlei vragen, ook die normaliter buiten de ondersteuning vallen.

Reputatie 7

Aangezien de gebruikersnaam vooraf is ingevuld en voor beide nummers identiek is, ...

Dit vind ik vreemd, ik zou verwachten dat de gebruikersnaam verschillend is voor beide nummers. Ik denk dat daar ook de oorzaak van het probleem ligt.

Ik hoop dat @Marcia_ dit aan @Erik_ of de technici achter de SIP tool wil voorleggen want dat lijkt mij niet de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +30

Yes, ga ik doen! Wordt vervolgd.

@Marcia_  Hartelijk dank voor je reactie.
Ik ben inmiddels sinds enkele dagen in contact met TechDesk en ook zij hebben het probleem nog niet kunnen oplossen. Ook het feit van gebruikersnaam en wachtwoord is ter sprake gekomen. Aan de gebruikersnaam is tot op heden niets veranderd (dus twee keer identiek), wel al is in samenspraak met TechDesk het wachtwoord gewijzigd en zijn er talloze opties en combinaties geprobeerd. Als er wel een probleem is met combinatie gebruikersnaam en wachtwoord, dan zit er een fout in de SIP tool die nu niet te omzeilen is.
Ik word straks nogmaals teruggebeld door iemand van TechDesk. Hopelijk met een oplossing. Tot zover alvast hartelijk dank.

Reputatie 7
Badge +30

Geen probleem! Hoe staat het er nu voor? Ik ben benieuwd of je er met ze uitkomt. 

@Marcia_ 

Samen met TechDesk is de registratie nu gelukt. Twee telefoonnummers, twee gebruikersnamen en twee wachtwoorden.

Er wordt nog aan gewerkt om de nummers elk op een eigen lijn te laten binnenkomen, zodat er een duidelijke scheiding is. Ook hierover word ik weer teruggebeld – vandaag of morgen.

Reputatie 7

Twee telefoonnummers, twee gebruikersnamen en twee wachtwoorden.

Dan zit er dus een fout in de SIP servicetool immers daar werd bij beide telefoonnummers dezelfde gebruikersnaam geselecteerd.

@Marcia_: Dit is dus wel iets om nog steeds achteraan te gaan.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga er voorzichtig vanuit dat de collega's van de TechDesk dat gedaan hebben, ik controleer dit nog wel even. 

Reputatie 3

Ik heb ook de BOX 12 vervangen door de Fritzbox 7590.

Ik heb ook 2 telefoonlijnen.

Tijdens het installeren viel mij op, dat de 2 telefoonnummers er al in stonden..

Volgens de installatie instructie (KPN site)moet de “sip-codes” aanvragen met gebruikersnaam e.d.

Blijkbaar is / was dit niet nodig ??

De 2 lijnen apart toegewezen aan dect toestellen..

Alles werkt goed, maar wat opvalt..

In het display van de dect- toestellen komy

te staan: verbinding via kabel… vreemd !
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ?
Sip- codes niet nodig ?
Bij voorbaat dank voor rectie(s) !

 

Reputatie 7

Ik denk dat KPN er voor gekozen heeft om de FRITZ!Box op te nemen in de routers waarop de SIP gegevens m.b.v. TR-069 automatisch geprovisioned worden waardoor het niet meer nodig is om  de SIP servicetool te doorlopen.