Beantwoord

vaste lijn doet het niet

  • 27 November 2020
  • 25 reacties
  • 403 keer bekeken

vaste lijn is al weken dood; op de blauwe en rode draad meet ik 0V spanning; is de lijn per abuis afgekoppeld in de centrale o.i.d.; graag onderzoeken.

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy (verplaatst naar profiel)

icon

Beste antwoord door Hanna_ 2 December 2020, 17:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Het gaat dus om een lijn waar de alleen een telefoon op aangesloten is ?

Dus geen modem voor internet.

Als je het nummer belt wat hoor je dan ?

Er zit ook een modem op aangesloten (provider: Solcon). Dit functioneert (nog?) zonder problemen.

Als je het nummer belt, hoor je gewoon de gebruikelijke toon voor overgaan van de oproepbel. Maar de telefoon waar je heen belt doet helemaal niets: is dood.

Reputatie 7

Ik neem aan dat de telefoon op de router van Solcon aangesloten is en niet op de telefoonlijn. Klopt dat?

dat is niet juist; bij de nutsaansluitingen zit een splitter; de telefoonlijn is nog een ouderwetse analoge lijn!

de router staat op zolder; daar zit alleen internet met PC's op aangesloten

Reputatie 7

dat is niet juist; bij de nutsaansluitingen zit een splitter; de telefoonlijn is nog een ouderwetse analoge lijn!

Dan zou dat weleens het probleem kunnen zijn.

Normaliter loopt telefonie via de Experia Box en sluit je de telefoon aan op de telefoonpoort van de Experia Box. Splitters worden niet meer gebruikt en horen eigenlijk ook verwijderd te worden.

Neem contact op met de klantenservice van Solcon.

Als het tot voor kort werkte op die  manier dan lijkt me dat niet echt logisch.

mij lijkt het ook niet logisch; kijk eerst maar eens of de lijn niet per ongeluk is afgekoppeld in de centrale; in ons dorp worden momenteel werkzaamheden uitgevoerd (aanleg van glasvezel door BAM)

Als het internet via diezelfde lijn het nog wel doet dan is er aan de andere kant (centrale/straatkast) iets veranderd. Of je telefoon is stuk, maar je meet ook geen spanning.

Onlangs was er hier een verhaal van een kpn monteur die de splitter bij de klant verwijdert had omdat hij niet wist wat het was.

Maar goed, het is aan kpn om het te onderzoeken, maar, en dit kan ook een mooie aanleiding zijn om op voip over te stappen ( al dan niet via kpn) want zo’n “echte” vaste lijn is naar huidige maatstaven zeer kostbaar.

( die glasvezel aanleg zal er niet mee te maken hebben nmi )

 

Reputatie 7

mij lijkt het ook niet logisch; kijk eerst maar eens of de lijn niet per ongeluk is afgekoppeld in de centrale; in ons dorp worden momenteel werkzaamheden uitgevoerd (aanleg van glasvezel door BAM)

Als die lijn afgekoppeld zou zijn, dan zou jouw Internet het ook niet doen.

Het is volstrekt normaal dat telefonie via de router loopt en niet via een splitter.

Splitters horen vandaag de dag echt niet meer gebruikt te worden.

Je bent hier overigens op het forum van KPN.

Heb je een abonnement voor vaste telefonie bij KPN of heb je alleen een abonnement bij Solcon voor telefonie, Internet en wellicht TV?

Reputatie 7

Onlangs was er hier een verhaal van een kpn monteur die de splitter bij de klant verwijdert had omdat hij niet wist wat het was.

Die horen ook verwijderd te worden.

Analoge telefonie en VDSL gaan niet lekker over dezelfde lijn.

Niet als die nog in gebruik is voor vaste telefoon ! En dat hadden ze.

( dat hoef ik jou toch niet uit te leggen ! )

Nog even dit aanhalen :

dat is niet juist; bij de nutsaansluitingen zit een splitter; de telefoonlijn is nog een ouderwetse analoge lijn!

 

Reputatie 7

Niet als die nog in gebruik is voor vaste telefoon ! En dat hadden ze.

KPN levert geen vaste telefonie (meer) over een lijn waar ook een VDSL aansluiting van KPN op actief is. Telefonie wordt dan per definitie overgezet naar VoIP waarbij de analoge poort van de Experia Box gebruikt moet worden en er geen splitter meer op het ISRA punt aangesloten mag zijn.

So far for KPN, nu voor Solcon immers TS is voor Internet klant van Solcon.

De, al gestelde, vraag is nu of TS voor telefonie klant van KPN is of klant van Solcon.

mooi heen en weer geklets! het gaat er nu op lijken dat KPN de schuld van niet functioneren bij Solcon gaat leggen; mij analoge lijn werkt niet! ter wijl internet wel werkt

Ik heb een vaste lijn (analoog) bij KPN en ben heb heel lang een internet/mail abonnement bij Solcon; zonder zgn. Experiobox

KPN stop nu maar eens met heen en weer kletsen en maak het in orde

prettig weekend toegewenst; na de rustdag verwacht ik actie  van KPN

Reputatie 7

het gaat er nu op lijken dat KPN de schuld van niet functioneren bij Solcon gaat leggen;

Wie van KPN zegt dat dan?

 

Je doet er overigens zeer verstandig aan om dat losse abonnement voor telefonie te beëindigen en het nummer naar Solcon te porteren. Je bent nu blijkbaar dief van jouw eigen portemonnee immers voor een los telefoonabonnement betaal je de hoofdprijs.

Bij KPN betaal je voor een los telefoonabonnement mininmaal €12,50 per maand terwijl hetzelfde via jouw Solcon abonnement €1,00 per maand kost. Reken uit je winst.

Dank voor uw reactie.

Ik weet dat het duur is.

Een analoge lijn is echter veel betrouwbaarder bij langdurige stroomstoring. Die blijft werken, terwijl alle telefonie uitvalt bij een stroomstoring (mobiel na 1...2 uur).

Of is dat niet meer zo? Heeft men intussen de stroomvoorziening in de centrale ook aangepast naar max. een uurtje of 2?

Reputatie 7

Een analoge lijn is echter veel betrouwbaarder bij langdurige stroomstoring. Die blijft werken, terwijl alle telefonie uitvalt bij een stroomstoring (mobiel na 1...2 uur).

Ik weet niet wanneer jij voor het laatst een stroomstoring hebt meegemaakt die wat langer geduurd heeft dan een paar uur maar ik denk dat ik daarvoor zo'n 2t jaar terug moet.

Ik vind het dan wel een heel dure "verzekering" waarvan ik me afvraag of die vandaag de dag nog enig le waarde heeft.

Dat mag u vinden. Maar ik kijk er wat anders tegen aan.

Vorig jaar 3x op ons adres, waarvan 2x langer dan 2 uur een onderbreking in de stroomvoorziening!

De kwetsbaarheid van onze samenleving is angstwekkend geworden en neemt nog steeds toe:

Door de energietransitie met al die zgn. ‘hernieuwbare’ energie uit zwaaipalen en enorme velden met platen, die weersafhankelijk i.p.v. behoefte-afhankelijk leveren, waardoor de onbalans in het stroomnet toeneemt, in combinatie met slopen van centrale opwekking (weg met die ouderwetse kolencentrales) gooit de betrouwbaarheid van de elektriciteitsvoorziening op grote schaal te grabbel.

En dat voor een beetje aangewakkerde angst voor klimaatverandering gebaseerd op een aanvechtbare en wetenschappelijk niet aangetoond verband tussen stijging van het CO2-gehalte in de atmosfeer…

Ik ben een nog ouderwets opgeleide ir met een degelijke wetenschappelijke opleiding en een brede interesse. Maar feiten doen er tegenwoordig niet meer toe… Kritiek op basis van argumenten wordt afgedaan als: dat is ook maar een mening. Journalisten kraaien iedereen na en baseren hun stukken in de MSM op wie het zegt i.p.v. te eerst onderzoeken wat er wordt gezegd.

Goede weekwisseling toegewenst (hopelijk met lof en aanbidding van het Opperwezen)

Reputatie 7

Brrr, ik denk dat ik het hier maar bij laat, ik denk immers graag wel aan een schonere wereld voor onze kinderen.

Ook ik heb als 55+er al het één en ander aan levenservaring opgedaan waarbij ook ik het wetenschappelijk niveau niet schuw.

Wel laat ik mijn weekenden graag aan mij en mijn familie en niet aan ... je weet wel.

M.H.

Nog eens nagedacht.

Ik blijf het heel merkwaardig vinden, dat u nu meldt dat een splitbox niet meer zou kunnen en dat dat de oorzaak is van uitvallen van de analoge lijn. Of is KPN zo bot en log geworden dat vanaf het moment dat dit niet meer technisch mogelijk is de lijn botweg wordt afgesloten…

Ik verzoek u na te gaan vanaf wanneer de lijn niet meer heeft gefunctioneerd en dat aan mij te melden. Dan kan ik bij afd facturen om restitutie vragen van het ten onrechte betaalde abonnementsgeld.

In afwachting van uw reactie...

Reputatie 7

Ik verzoek u na te gaan vanaf wanneer de lijn niet meer heeft gefunctioneerd en dat aan mij te melden.

Dat kan ik niet immers ik ben, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.

Ik hoop dat er op korte termijn een medewerker van KPN zal reageren om je verder te helpen. Dat kan echter alleen als jij een los abonnement voor vaste telefonie hebt, anders zal je namelijk bij Solcon moeten zijn.

 

Overigens kan het technisch nog wel mogelijk om telefonie via een splitter af te splitsen alleen KPN levert dit niet meer. Het is ook onverstandig aangezien zo'n splitter een behoorlijk negatieve impact kan hebben op het VDSL signaal en zo de maximaal haalbare snelheid behoorlijk kan drukken.

wjb

dank voor uw reactie

ik wacht af of er een KPN-er reageert…

Reputatie 7
Badge +13

Beste @scheepskaptein

Wat vervelend dat jouw analoge lijn niet meer werkt. Helaas is het voor mij niet mogelijk om deze uit te meten. Wij hebben een aparte desk voor analoge telefonie, te bereiken via 0800-0402. Mijn excuses dat ik je hier niet verder kan helpen met jouw probleem. 

Dánk voor uw reactie!

Typisch KPN: een firma die communicatie verkoopt, maar pas na een volle week in staat is je te verwijzen naar het juiste telefoonnummer…

Hopelijk geen nummer met er zijn nog ...tig wachten voor u / trala-trala…….

Voor deze chat is het met een scheepsterm: over en sluiten.

waar vind ik het “formulier vergoedingen”?

op aangegeven van dhr. Peters vandaag moet ik dat formulier invullen, maar kan het op uw erg overzichtelijke en perfect werkende website (sarcastisch bedoeld) niet vinden;

zelfs een klachtenformulier krijg je neit weg (na het eerste blad krijg je de melding ; geen toegang tot de server’

woedend ben ik over de service: van het kastje naar de muur!

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @scheepskaptein

Het vergoedingsformulier vind je hier